فرهنگ انفاق باید گسترش یابد/ دولت ۵۰۰ میلیون یورو برای تکمیل مدارس نیمه تمام اختصاص می‌دهد

به گزارش رکنا از اصفهان؛ یوسف نوری امروز در بیست‌ و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان اصفهان، اظهار داشت: ایام متعلق به حضرت زهرا(س) است که خانه‌‌شان خانه نذر و انفاق بود و امیرالمومنین(ع) چیزی نمی‌خورد، اما سفره‌داری می‌کرد.

وی افزود: این نشان‌دهنده فرهنگی است که امروز در اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، مکتب تربیتی را به جا می‌گذارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل مجمع خیران مدرسه‌ساز عنوان کرد: اگر چه از قدیم این فرهنگ وجود داشت اما از سال 1377 با تشکیل جامعه خیران مدرسه‌ساز، این کار به صورت منسجم و نظام‌مند شکل گرفت و خیران ورود پیدا کردند.

وی تصریح کرد: امروز از هر دو کلاس درس یک کلاس را خیران می‌سازند و آنها هدف‌گذاری خوبی انجام داده‌اند، چرا که پول خود را در جایی هزینه کرده‌اند که همواره باقی‌الصالحات است.

نوری با اشاره به نقش تربیتی خیران مدرسه‌ساز بیان کرد: برخی فکر می‌کنند که اگر بنایی ایجاد کنند فرهنگ ایجاد می‌شود، در حالی که این فرهنگ است که بنا را ایجاد می‌کند و فرهنگ کار خیر است که این مدارس را ساخته و افراد فرهیخته و فرهمند را پرورش می‌دهد که سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور هستند.

وی با بیان اینکه این افراد آثاری خلق می‌کنند که برای ما کاربرد تربیتی دارد، گفت: ساختن بنا بسیار خوب است و بخش عظیمی از نیاز جامعه ما را برطرف می‌کند، اما همین که دانش‌آموز ساخته شدن این بنا توسط یک خیر را می‌بیند فرهنگ انفاق و کمک به دیگران را می‌آموزد و این اثر تربیتی این کار است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از مشکلات ما که باید بیشتر به آن توجه شود، پرداختن به فرهنگ انفاق و کار خیر است.

وی تاکید کرد: خیران به تعبیر قرآن ملکه مدرسه‌سازی در درون خود دارند و قطعا هر خشتی که می‌گذارند پله پله به خدا می‌رسد، مال محبوب‌ترین و زینت حیات انسان است، اما وقتی انفاق می‌شود، فرد به مقام ابرار می‌رسد.

نوری با بیان اینکه وظیفه ما در ابتدا ترویج این فرهنگ است، تصریح کرد: ما پیوست رسانه‌ای محکمی برای این امر نداریم و امور نظام‌مند و هدف‌دار ما در این راستا کم است، اما اکنون آغاز شده و خیران در حال معرفی هستند.

وی افزود: وظیفه دیگر ما تشکر کردن است؛ اگر زبان تشکر داشته باشیم خودمان بزرگ می‌شویم و اگر غافل شویم فرومایه می‌شویم و اگر بارها در محضر خیران برای تشکر حاضر شویم به وظیفه‌مان عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به رونمایی از سه سامانه نیاز، نیک اندیش و رصد که برای تسهیل امور خیران ایجاد شده، افزود: استان اصفهان در این زیست بوم جدید فناوری با استفاده از کارهای انجام شده در فناوری اطلاعات گامی مهم و نو در شفافیت و پاسخگویی به خیران عزیز و تسریع امور انجام داده است.

نوری تصریح کرد: برای تعدیل تعهد خود به خیران برای املاک مازاد وزارت که حدود ۶۰۰ ملک است مجوز گرفتیم که پروژه‌های نیمه کاره را تکمیل کنیم ضمن اینکه دولت از سایر منابع ۵۰۰ میلیون یورو برای مدارس نیمه تمام، مدارس کانکسی و تخریبی اختصاص خواهد داد که ۱۱۷ میلیون یورو قبلاً اختصاص داده و امید است بتوانیم حداقل تعهدات خود را ادا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: برای ادای دین به اصفهان المپیاد جهانی فیزیک که بالاترین المپیاد جهان است در سال ۱۴۰۳ در اصفهان برگزار خواهد شد

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه‌بر این با همت مجمع خیران استان و سازمان نوسازی مدارس، پیوست رسانه‌ای خوبی برای خیران تشکیل می‌شود تا آنها به حدود 90 کشور جهان معرفی شوند.

اصفهان سالانه به ۱۵۰۰ کلاس درس جدید نیاز دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان  نیز در این جشنواره اظهار داشت: با توجه به رشد جمعیت دانش‌آموزی، این استان سالانه به یکهزار و ۵۰۰ کلاس درس جدید نیاز دارد.

محمدرضا ابراهیمی گفت: تعداد دانش‌آموزان استان اصفهان بطور روزانه و سالانه افزایش می یابد و سالانه ۳۵ تا ۴۰ هزار دانش آموز به تعداد دانش آموزان اضافه می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که خیران در امر مدرسه سازی در نظام مقدس جمهوری اسلامی و با کمک دولت خدمتگزار بیش از پیش فعال باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه انسان سازی ویژگی کار خیر و بویژه مدرسه سازی است، افزود: کار خیر مدرسه سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که از این طریق هم بنای جدیدی احداث و هم انسان سازی انجام می شود.

وی با بیان اینکه خیران در مسیر کار خیر تفسیرگر آیات الهی و سنت نبوی هستند ،گفت: همه کارهای خیر و خیراندیشی خوب است، اما مدرسه سازی بواسطه اینکه انسان سازی در آن انجام می شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ابراهیمی با بیان اینکه خیران موجب ترویج فرهنگ خیر و خیراندیشی می‌شوند، گفت: معلمان محسنات و آثار کار خیر را توضیح می‌دهند اما خیران با عمل خود آن را ترویج می‌دهند.

وی اظهار داشت: چتر حمایتی خیران مدرسه‌ساز اصفهان نه تنها این استان بلکه کل کشور را در برمی‌گیرد.

 

۳۳۰ پروژه خیرساز در اصفهان در انتظار ایفای تعهدات دولت

در ادامه رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان گفت: ۳۳۰ پروژه خیر ساز در استان اصفهان داریم که منتظر ایفای تعهدات دولت هستند.

دکتر مجتبی ملااحمدی، اظهار کرد: خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان نه فقط سازندگان ۱۰ هزار کلاس درس که سازندگان برج‌های عشق و عاطفه و اندیشه هستند.

وی گفت: خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان ۸ هزار و ۵۰۰ کلاس درس در استان اصفهان و حدود ۲ هزار و ۱۵۰ کلاس درس در استان‌های دیگر ساخته‌اند و نگاه خیرین به توسعه کل کشور است.

ملااحمدی با اشاره به اینکه در دوره جدید هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان گام‌های خوبی برداشته شده، تصریح کرد: در این دوره نهضت هنرستان در جوار صنعت شروع شد. همچنین امسال برای اولین بار هزار کیت آموزشی در ابتدای سال تحصیلی در بین مدارس به همت خیرین توزیع شد که گام بزرگی در حوزه مدرسه یاری است.

وی از رشد ۲ و نیم برابری در جذب خیرین خبر داد و افزود: تا سال گذشته روزانه یک کلاس درس توسط خیرین ساخته می‌شد، اما در یک سال گذشته به ۲ و نیم برابر رسیده که با درنظر گرفتن تورم می‌توان گفت رشد حدود ۱۰ برابری داشته ایم..

ملااحمدی، رونمایی از ۳ سامانه برای برنامه‌ریزی بهتر در حوزه مدرسه‌سازی خبر داد و گفت: استان اصفهان همیشه پیشتاز بوده و این آمادگی را دارد که این سامانه را در اختیار کل کشور قرار دهیم تا مدرسه‌سازی بر اساس اولویت‌ها و نیازها انجام و از اتلاف منابع جلوگیری شود.

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان خاطرنشان کرد: امروز تحویل هزار میلیارد تومان پروژه را تعهد دادیم و امیدواریم دولت هم برای تکمیل پروژه‌ها کمک کند تا بتوانیم آینده بهتری برای آینده‌سازان این کشور رقم زنیم.

بهمن راعی/ اصفهان

 

کدخبر: 860751 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟