مدیریت مصرف انرژی آینده ای روشن تر برای زمینی ها رقم خواهد زد

به گزارش رکنا از اصفهان؛ رشد اقتصادی و توسعه صنعتی که از پایه های اصلی پیشرفت در عرصه فن آوری و رسیدن به اقتدار سیاسی و استقلال ملی است به استفاده درست و منطقی از منابع انرژی مربوط می شود، انرژی به عنوان یک کالای با ارزش در بازار جهانی به کشورهای تولیدکننده این امکان را می دهد تا درآمد حاصل از آن را برای رشد و صنعتی شدن سریع خود به کار گیرند. بنابر این کشورهایی که دراندیشه رشد و پشت سر گذاشتن عقب ماندگی اقتصادی ، صنعتی و اجتماعی هستند در پی آنند که با بهای هر چه کمتر به منابع انرژی هرچه بیشتر دست یابند.

اما علی رغم این اهمیت همواره دولت ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی با چالشی به نام تامین پایدار انرژی روبه رو هستند، در ایران فراوانی منابع انرژی ، سبب شد که توجه لازم به ارزش این منابع گرانقدرآن طورکه باید نشده و در مصرف آنها استانداردهای لازم رعایت نشود.

در این میان برای آن که ارزش گذاری والایی برای منابع انرژی لحاظ شود واژه ای ازمیان مصرف برخاست و آن «مدیریت مصرف انرژی »بود مدیریت مصرف برق شامل مجموعه أی از فعالیتهای به هم پیوسته بین صنعت برق و مشترکین آن به منظور منطقی کردن مصرف برق است تا بتوان با کارآیی بیشتر و هزینه کمتر به مطلوبیت یکسانی در زمینه برق دست یافت.

بدین ترتیب هم عرضه کننده برق و هم مصرف کننده آن به سود بیشتری دست خواهند یافت البته این نکته را باید متذکر شد که هدف از مدیریت مصرف برق کاهش میزان تولید و کاستن از رفاه جامعه نیست بلکه کاربرد منطقی وبخردانه انرژی الکتریکی و استفاده صحیح از آن است که نتیجه آن حفظ و حتی افزایش تولید و رفاه جامعه خواهد بود .

در این میان ،ایران با توجه به دارا بودن ثروت بزرگ ذخایر مهم انرژی نفت و گاز امکان مناسبی برای رشد و توسعه منظم اقتصادی دارد به شرط آن که از این ذخایر ارزشمند به نحو مطلوب استفاده و بهره برداری شود .

 با توجه به اینکه نیروگاه های تأمین کننده برق از منابع انرژی همچون نفت ، گاز استفاده می کنند و سرمایه گذاری جهت ساخت نیروگاه های جدید یا توسعه آنها مستلزم صرف هزینه های بسیار زیاد و زمان نسبتاً طولانی است، لذا محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد و اصلاح الگوی مصرف در کلیه بخش های جامعه و به ویژه بخش خانگی که مصرف کننده قسمت بزرگی از انرژی الکتریکی است از اهمیت خاصی برخوردار است ، ضمن اینکه صرفه جویی در مصرف برق می تواند باعث کاهش انتشار گازهای آلاینده و در نتیجه کاهش آلودگی های محیط زیست شود.

آنچه بایستی مورد توجه قرار گیرد اینست که در کنار توسعه معقول و متوازن در بخش تولید لازم است جهت حفظ سرمایه های ملی حتی الامکان از اتلاف منابع و اسراف در مصارف پرهیز نماییم تا از سرمایه گذاری اضافی جهت تامین مصارف زاید جلوگیری شود که در این ارتباط اهمیت و نقش  ویژه بهینه سازی مصرف مورد توجه قرار می‌گیرد. 

بیشتر راهکارهای صرفه جویی در مصرف انرژی ، بدون هزینه و یا کم هزینه هستند. کاهش هزینه های برق مصرفی بخش کوچکی از نتایج حاصل از بهینه سازی مصرف انرژی می‌باشد، نتایج بسیار قابل توجه دیگر آن افزایش طول عمر تجهیزات الکتریکی ، کاهش دفعات خرابی و در نتیجه کاهش هزینه های توقف خط تولید است.

  مدیریت مصرف در صنایع را می توان با بهبود بازده تجهیزات و فرآیند محقق کرد، بسیاری از مشترکین می توانند با برنامه ریزی مناسب ، بخشی از مصارف انرژی الکتریکی خود را از ساعات اوج مصرف به دیگر ساعات و ترجیحا" به ساعات کم باری انتقال دهند، یکی دیگر از راه‌های صرفه جویی استفاده از برنامه طرح تعطیلات تابستانی صنایع است .اما راهکار های دیگری هم برای صرفه جویی یا همان مدیریت مصرف انرژی برای عموم مردم وجود دارد که مدیریت درساعات اوج مصرف  نامیده می شود و مردم می توانند در ساعات غیر پیک بار در تابستان و یا حتی زمستان که بحث استفاده گاز در نیروگاه کمتر می شود این مسئله را مورد توجه قرار دهند.

به عقیده کارشناسان برای بهره وری انرژی می توان روش هایی چون استفاده هر چه بیشتر از نور خورشید ، عدم جلوگیری از نور روز(استفاده از پرده های نازک)، پاکیزه نگه داشتن شیشه های پنجره ها برای عبور نور طبیعی، چیدمان وسایل در اتاق به گونه أی که بازدارنده نور روز نباشند، استفاده از پنجره های بلند و شیشه أی دو جداره  ، در ساختمان های اداری برای تامین روشنایی فضاهای میانی، به کار گیری صحیح لامپهای فلورسنت، استفاده نکردن از لامپهای رشته أی ( به سبب تولید گرمای زیاد،(، استفاده از رنگ آمیزی روشن برای دیوارها ، سقف و چارچوب در و پنجره و غیره استفاده کرد.

محبوبه وکیلی/کارشناس توزیع برق اصفهان

کدخبر: 860540 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟