به گزارش رکنا از کرمانشاه؛ مراسم رونمایی از اتوبوس های جدید ناوگان حمل و نقل درون شهری کرمانشاه با حضور استاندار، شهردار، اعضای شورای شهر و مسئولین کرمانشاه برگزار شد.

محمد مهدی احمدی رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری کرمانشاه در این مراسم با اشاره به خریداری 108 دستگاه اتوبوس درون شهری اظهار داشت: در فاز اول 20 دستگاه اتوبوس به کلانشهر کرمانشاه تحویل شده و قرار است تا پایان سال 88 دستگاه دیگر تحویل می شود.

photo_2022-12-19_01-28-01

وی افزود: هزینه خرید هر 108 دستگاه پرداخت شده و شرکت خودروسازی متعهد شده تمام اتوبوس‌ها را تا پایان سال تحویل دهد.

احمدی ادامه داد: علاوه بر این، 100 دستگاه وَن هم خریداری شده که به زودی آنها نیز به ناوگان حمل و نقل درون شهری تزریق می شود.

افزایش 4 برابری جابجایی مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی با ورود اتوبوس‌های جدید/ کرمانشاه "پارک سوار" جدید نیاز دارد

افشین لرزنگنه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه هم در این مراسم به تاثیرات تزریق 108 دستگاه اتوبوس و 100 دستگاه وَن به ناوگان حمل و نقل درون شهری کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روزانه یک میلیون و 900 هزار سفر در سطح شهر کرمانشاه انجام می شود که تنها 2.5 درصد آن از طریق ناوگان اتوبوسرانی صورت می‌گیرد.

وی افزود: اگر این 108 دستگاه اتوبوس به ناوگان تزریق شود، درصد جابجایی مسافر از طریق ناوگان اتوبوسرانی را به میزان 7.2 درصد افزایش داده و به حدود 10 درصد می رساند، یعنی چهار برابر وضعیت فعلی.

لرزنگنه ادامه داد: اگر جابجایی مسافر با 100 دستگاه وَن جدید را هم حساب کنیم، سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در جابجایی مسافر به حدود 14 درصد می رسد و این یعنی شش برابر وضعیت فعلی.

معاون شهردار کرمانشاه تصریح کرد: اگر ضریب سفر با خودروی شخصی که 1.6 نفر است را در نظر بگیریم، ورود این تعداد دستگاه اتوبوس و وَن به ناوگان حمل و نقل درون شهری کرمانشاه، روزانه حدود 1080 سفر توسط خودروهای شخصی را کم می کند که این امر هم به کاهش مصرف سوخت و هم به کاهش آلودگی هوا کمک بسیاری می کند.

این مسئول با اشاره به استاندارد بالای اتوبوس های خریداری شده گفت: این اتوبوس‌ها دارای استاندارد یورو5 بوده و از همه مهمتر مناسب سازی شده و قابل استفاده برای معلولین هستند.

photo_2022-12-19_01-27-11

وی افزود: همچنین در این اتوبوس‌های جدید قابلیت پرداخت الکترونیکی هم فراهم شده است.

لرزنگنه در ادامه از نیاز کرمانشاه به پارک سوار (ترمینال) جدید خبر داد و بیان کرد: ما نیاز داریم که پارک سوار جدیدی برای کرمانشاه در کنار پارک سوار "آزادی" احداث شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه عنوان کرد: به این منظور 13 هزار و 800 مترمربع زمین مناسب در محل پارک "فدک" داریم که پنج تا شش هزار متر مربع آن برای ساخت یک پارک سوار جدید کفایت می کند.

به گفته لرزنگنه راه اندازی پارک سوار جدید نقش موثری در افزایش جابجایی مسافر و کاهش زمان و طول سفر دارد.

حاشیه شهر کرمانشاه صاحب اتوبوس می شود

پیمان موسوی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر کرمانشاه نیز در این مراسم با بیان اینکه این اتوبوس های جدید در اختیار شهرداری باقی می‌ماند، گفت: با توجه به اینکه تردد اتوبوس به حاشیه های شهر برای بخش خصوصی به صرفه نیست، تصمیم بر این گرفته شد که رانندگان خود شهرداری در اتوبوس‌ها فعالیت کنند تا بتوانیم آنها را در مسیرهای حاشیه‌ای شهر فعال کنیم.

photo_2022-12-19_01-27-19

وی افزود: حاشیه شهر بسیار نیازمند تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی جهت تردد به مرکز شهر هستند و این اتوبوس‌ها با همین اولویت به‌کارگیری می شوند.

فقط 2.5 درصد سفرهای درون شهری کرمانشاه توسط ناوگان اتوبوسرانی صورت می‌گیرد

در ادامه این مراسم، نادر نوروزی شهردار کرمانشاه، یکی از شاخصه‌های کلانشهرها را میزان استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته حداقل 40 درصد جابجایی مسافرت‌های درون شهری توسط ناوگان حمل و نقل عمومی صورت می گیرد.

وی همچنین با اشاره به پیگیری‌ها برای تکمیل بخشی از پروژه قطار شهری کرمانشاه گفت: اگر بتوانیم بخشی از این پروژه را به بهره برداری برسانیم، درصد جابجایی مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی در کلانشهر کرمانشاه تا حد خوبی ارتقا می یابد و به استاندارد کلانشهرها در این زمینه نزدیک می‌شویم.

رونمایی از اتوبوس های گردشگری که توسط سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری کرمانشاه تهیه شده است از دیگر برنامه های این مراسم بود.

photo_2022-12-19_01-27-45

photo_2022-12-19_01-27-54

نازی حاجی علی اکبری/ کرمانشاه

کدخبر: 854254 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟