اینجا پول بهتر از علم است والسلام!

به گزارش خبرنگار رکنا، سیستم آموزشی این روزها به گونه ای است که تلاش و پشتکار کافی نیست، بلکه پول در آن نقش اصلی را بازی می کند.

صدای کتابدار مرا به خود می آورد: «برای رشته انسانی؟ » .سری به نشانه تایید تکان می‌دهم. چند کتاب که هرکدام ۱۰۰ صفحه به زور می شوند را به من می دهد و صندوق را نشان می دهد که باید آنجا تسویه کنم. به سمت صندوق قدم بر می دارم. صندوق دار می گوید: قابل شما را ندارد، ناقابل ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار!

چند تا کتاب لاغر مردنی، بالای یک میلیون! شوکه می شوم، اما چاره چیست؛ مجبوریم که تهیه کنیم. درحالی که کارت بانکی را می دهم می پرسم: “کتاب ها چاپ قدیمی ندارن؟”

می گوید اکثرا هر سال به اسم تغییرات، یک ویراست جدید می دهند و کتاب سال قبل بلااستفاده می شود. ترفند جالبی برای گران فروشی است، به بهانه گران شدن کاغذ و تغییرات کتاب ها، هر سال قیمت کتاب چندین برابر می شود و کیفیت کاغذ آن پایین تر می آید؛ چیزی نمی گویم. اصلا چه می شود گفت؟ به فروشنده بیچاره چه ربطی دارد.

بعد از تسویه حساب از مغازه خارج می شوم، اما در مسیر مدام به عدالت آموزشی فکر می کنم. تقریبا داریم به دورانی که فقط اشراف و ثروتمندان حق تحصیل داشتند بر می گردیم، شهریه مدارس، کتاب های کمک درسی، کلاس های تقویتی و کنکور؛ همگی یک نقطه اشتراک دارند، به نام پول!

اگر پول داشته باشی در خدمت شما هستند!

سیستم عادل آموزشی! این روزها به گونه ای است که تلاش و پشتکار کافی نیست، بلکه پول در آن نقش اصلی را بازی می کند.

واقعا سوال است برایم؛ مثلا یک کارگر روزمزد با دو فرزند چگونه می تواند از پس مخارج مدرسه فرزندانش بر بیاید؟ قطعا برایش سخت است، پس کیفیت آموزش فرزندانش کمتر از فرزند آن دکتری است که چندین میلیون فقط خرج مشاوره نورچشمی اش است و این چرخه همینطور ادامه پیدا می کند و در نهایت، نتایج کنکور به همین منوال طبقاتی رقم می خورد!

 

محمدامین کریم زاده/آذربایجان شرقی

کدخبر: 838904 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟