احتکار سرم در کرمانشاه/ توزیع قطره‌چکانی با جان مردم بازی می‌کند!

به گزارش رکنا از کرمانشاه؛ این روزها بیماران در کرمانشاه برای تهیه سرم و شربت آنتی‌بیوتیک کودکان باید به چندین داروخانه مراجعه کنند تا شاید سرم پیدا کنند. با شیوع موج جدید بیماری آنفولانزا که خیلی زود و در مهرماه خود را نشان داد، مردم را با کمبود سرم تزریقی مواجه کرده است، البته این کمبود سرم بی‌ارتباط با کم شدن کرونا و افزایش عمل جراحی در بیمارستان‌ها هم نیست؛ بسیاری از اعمال جراحی انجام نشده 2 سالگذشته،موکول به سال ۱۴۰۱ شده که این خود مصرف سرم را بالا می برد.

البته با کاهش آمار کرونا و احتمال افزایش عمل های جراحی، این موضوع مهم را باید مسئولین امر از قبل پیش بینی می کردند که متاسفانه بدلیل کوتاهی و یا بی تدبیری این امر محقق نشده و اکنون مردم را گرفتار کرده است. کمبود سرم در مراکز درمانی و داروخانه ها طبق معمول باعث پیدا شدن سر‌و‌کله سودجویان پیدا شده تا با احتکار سرم به‌منظور کسب منفعت بیشتر، با جان مردم بازی کنند.

مهدی مجرب معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در توضیح کمبود برخی از اقلام دارویی در استان، اظهار کرد: توزیع داروها و اقلام سلامت محور طبق برنامه‌های برنامه‌ریزی شده در سازمان غذا و دارو براساس ضرایب جمعیتی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع برای استان کرمانشاه هم یک ضریب جمعیتی تعریف شده که طبق آن محموله وارداتی و یا تولیدی کشور دریافت می‌‌کنیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در بازه زمانی ۲۷ مهرماه تا ششم آبان‌ماه جذب سرم و توزیع در بخش خصوصی نسبت به بازه زمانی ۱۰ روز قبل از آن، ۲.۸۸ برابر شده است؛ در حال حاضر سرم وارداتی در داروخانه‌های بخش خصوصی در حال توزیع است.

وی افزود: از تیرماه مکاتبات برای دریافت آنتی‌بیوتیک‌ها با مرکز انجام شده ولی این مشکل به صورت کشوری بوده و تقریبا ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد آنتی‌بیوتیک سوسپانسیون در هفت ماه گذشته در کشور توزیع شده که در کرمانشاه تقریبا بیش از ۱۰ درصد از سهمیه استانی را دریافت کردیم ولی با توجه به وضع موجود این مقدار بسیار کم بوده و مردم به میزان کافی دسترسی ندارند.

مجرب گفت: قرار است آنتی‌بیوتیک از یکی از کشورهای خارجی وارد کشور شود که به محض ورود، پیگیر خواهیم بود و معاونت غذا و دارو پاسخگوی نظارت بر عرضه و توزیع در سطح استان است، ولی بحث تأمین به صورت متمرکز و کشوری است.

این مسئول در پایان گفت: در سال ۱۴۰۱ دو مورد (یک پرونده شخص حقیقی و یک پرونده شخص حقوقی) از احتکار سرم در استان توسط نهادهای امنیتی کشف شده که به نفع دولت توقیف و سپس توزیع شده است.

یک مقام امنیتی مطلع نیز در گفت و گو با خبرنگار رکنا در این باره اظهار داشت: باتوجه به کمبود سرم و آنتی‌بیوتیک‌ها، تیم های نظارتی بصورت متمرکز درحال رصد هستند.

وی افزود: همکاران ما بصورت روزانه داروخانه های دولتی، خصوصی و بیمارستان ها را بررسی می کنند که در این راستا 2 پرونده حقیقی و حقوقی را تشکیل و تحویل مراجع قضایی داده ایم.

این مقام مسئول در پایان گفت: امنیت مردم خط قرمز ما است و اجازه نمی دهیم عده ای سودجو در این شرایط حساس با جان مردم بازی کنند.

نازی حاجی علی اکبری/ کرمانشاه

کدخبر: 837375 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟