پسته مرغوب باغات خلخال به بازار می آید/ 12 تن محصول پیش بینی می شود

به گزارش رکنا از اردبیل؛ رضا دلگشا بخشدار بخش خورش رستم خلخال گفت: با اجرای طرح‌های ترویجی، تشویق باغداران به ایجاد، کشت و پرورش درختان پسته و اجرای طرح پیوند درختان پسته وحشی «چاتلانقوش»، با نوع پرورش یافته آن در سطحی از مناطق قابل رویش این درخت در بخش خورش‌رستم خلخال هم اکنون ۲۲ هکتار باغ پسته در این منطقه ایجاد شده است.

بخشدار بخش خورش رستم خلخال افزود: با توجه به میانگین برداشت ۲ تن پسته از هر هکتار باغ پسته و با توجه به بارور بودن ۶ هکتار از مجموع ۲۲ هکتار باغ‌های پسته بخش خورش‌رستم خلخال پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۲ تن پسته مرغوب از باغ‌های این منطقه برداشت و روانه بازار شود.

او با بیان اینکه برداشت پسته از مناطق نیمه‌گرمسیری بخش خورش‌رستم این شهرستان از نیمه دوم مهرماه آغاز می‌شود، ادامه داد: پارسال از مجموع باغ‌های زیرکشت پسته این شهرستان پنج هکتار بارور شده بود که با توجه به شرایط آب و هوایی سال قبل ۱۰ تن پسته مرغوب برداشت و روانه بازار مصرف شد.

بخشدار خورش رستم گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، کمبود منابع آب کشاورزی، پتانسیل اقلیمی و خاک منطقه و لزوم رعایت الگوی مصرف آب نهال‌های میوه با اولویت تولید محصولات باغی و درختی همچون پسته، بادام (در مناطق مرتفع)، انگور دیم به لحاظ مصرف کم آب بازدهی بالا و درآمد زیاد به باغداران و کشاورزان منطقه توصیه می‌شود.

دلگشا افزود: نهال‌های کاشته شده پسته در دو سال اول کاشت نیازمند آبیاری بوده و حدود 6-5 سال به بالا پس از کاشت محصول می‌دهد.

کدخبر: 835652 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟