نقش شهرداری ها در نشاط اجتماعی/ مطالبات مردم روی زمین خواهد ماند؟

در اولین گزارش از سلسله گزارش های واکاوی آسیب های اجتماعی اخیر، قصد داریم «نقش شهرداری ها در ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی بواسطه ایجاد شور و نشاط» را بررسی کنیم که در ادامه آن را می خوانید؛

شهرداری ها در سراسر جهان و بخصوص در کشورهای توسعه یافته، دارای وظایف متنوع و متعددی هستند. اما در ایران، وظایف شهرداری ها میان سازمان ها و شرکت های دولتی و غیر دولتی فراوانی توزیع شده است. در کل وظایف شهرداری ها را می توان به 5 گروه: عمرانی، خدماتی، نظارتی و حفاظتی، رفاهی و مدیریت منابع تقسیم کرد.

اگر بخواهیم هریک از این دسته وظایف را بررسی کنیم، نیاز به ساعت ها صحبت و ده ها صفحه گزارش است؛ اما در این بخش، وظیفه رفاهی شهرداری را با محوریت توجه به اماکن تفریحی که اکثریت احاد مردم با آن سروکار دارند را مورد توجه قرار داده ایم.

«تفریح و سلامت اجتماعی» دو مؤلفه به هم پیوسته ای است که در دنیای امروز یکی از مباحث مهم و اساسی در جامعه تلقی می شود و نمی توان آن را یک مسأله حاشیه ای در نظر گرفت. تفریح در عصر کنونی باهدف تجدید قوای جسمی و روحی و بازسازی نیروی کار به یک نیاز و دغدغه تبدیل شده و در واقع این الزام بیشتر بخاطر گسترش پدیده شهرنشینی و زندگی ماشینی بوجود آمده است که در این بین شهرداری ها وظیفه دارند شرایط ایجاد این تفریح را فراهم کنند.

خبرنگار رکنا با حضور در سطح شهر کرمانشاه و صحبت با گروه های مختلف سنی، نظرات آنان درخصوص وضعیت موجود رفاهی را جویا شد که قریب به اتفاق مردم با ابراز عدم رضایت، خواهان توجه بیشتر مسئولین به این امر و ارتقای سطح نشاط شدند. متاسفانه نبود پارک مناسب با وسایل بازی، شهربازی، تله کابین، اماکن سالم رفاهی تفریحی و گرانی استخرهای موجود، این روزها چهره کرمانشاه را غمگین نشان می دهد و جوانان این دیار مطالبه آن را دارند.

اماکن تفریحی تاب آوری را افزایش می دهد

فض الله رنجبر مدیرکل دفتر اجتماعی فرهنگی استانداری کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار رکنا در این باره اظهار داشت: نه تنها در شهر کرمانشاه بلکه در سطح استان یک فضای سالم رفاهی برای کودکان، نوجوانان و جوانان نداریم.

وی با بیان اینکه فضاهای کم موجود نیز بدلیل استهلاک یا سرقت قابل استفاده نیستند، افزود: یکی از چالش های کنونی ما، نبود فضای تفریحی سالم است.

رنجبر

رنجبر تصریح کرد: بی شک وجود اماکن تفریحی و ایجاد شور و نشاط در جامعه، می تواند در افزایش تاب آوری و کنترل خشم موثر باشد و این یکی از وظایف مهم اجتماعی شهرداری هاست.

فرماندار سابق کرمانشاه ادامه داد: اما باتوجه به رشد جممعیت، الحاق روستاها به شهر و تمرکز شهرداری بر توسعه حاشیه شهر باعث شده که بنیه مالی شهرداری گرفته شود و توانی برای احداث اماکن تفریحی نداشته باشد.

بخش خصوصی راه گشاست

وی با بیان اینکه بخش خصوصی راهگشای این موضوع مهم است گفت: شورای اسلامی شهر باید با ایجاد مشوق ها برای سرمایه گذاران، آنان را ترغیب به سرمایه گذاری کنند و شهرداری ها نیز با ارائه اراضی به سرمایه گذاران، زمینه ساز اقدامات مشترک شوند.

رنجبر با تاکید بر اینکه مطالبه جوانان به حق است، یادآور شد: کرمانشاه نیازمند شور و نشاط است اما اصل ماجرا این است که باید موانع موجود بر سر راه سرمایه گذاران را برداریم و با ایجاد یک فضای آرام کاری، زمینه ساز احداث امکان تفریحی باشیم تا بتوانیم شرایط آرامش فکری، جسمی و روحی شهروندان را فراهم کنیم.

مردم خواهان شور و نشاط در جامعه اند

احسان حیدریان عضو و رئیس کمسیون فرهنگی، اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار رکنا اظهار داشت: شهرها مرکز مهم اتفاقات، انواع تعاملات و مناسبات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و کالبدی بوده و مدیریت شهری و در راس آن شهرداری ها در فرایند تحول و توسعه شهری نه فقط در ابعاد اقتصادی و عمرانی آن، بلکه در تمامی امور نقش و جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی با بیان اینکه شهرداری ها باید با تغییر و تحولات پرشتاب اجتماعی، فرهنگی و گسترش جمعیت شهرنشینی، برای پاسخگویی به مطالبات فزاینده تمهیدات لازم را فراهم آورند، تصریح کرد: در یک جامعه همواره خرده فرهنگ‌ هایی وجود دارد که حاصل برآیند تاثیر این خرده فرهنگ‌ ها بر همدیگر، فرهنگ عامه را بوجود می‌ آورد؛ هر قدر خرده فرهنگ‌ های مثبت یک جامعه‌ بیشتر باشد، آن جامعه از غنای فرهنگی و ظرفیت مشارکت پذیری بیشتری برخوردار خواهد بود که یکی از وظایف مدیریت شهری، شناخت و تقویت نقاط قوت فرهنگ آن جامعه و سعی بر گسترش آن می باشد.

حیدریان

این استاد دانشگاه ادامه داد: از دیگر وظایف مدیران، سعی در شناخت و جایگزینی نقاط ضعف فرهنگی آن جامعه از طریق اشاعه فرهنگ‌ های سازنده است، کالبد شکافی ضرورت مداخله و تاثیرگذاری مدیریت شهری در امور فرهنگی و اجتماعی و چگونگی اجرایی شدن آن، یکی از مسائل مهمی است که باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر کرمانشاه بیان کرد: شهروندان ساکن شهر از مدیریت شهری و شهرداری ها فقط رسیدگی به وضعیت عمرانی، کالبدی و اقتصادی و خدماتی شهر را انتظار ندارند، بلکه فراهم کردن زمینه حیات اجتماعی، روابط شهروندی، ساماندهی امور اجتماعی، فرهنگی، فراهم کردن امنیت اجتماعی و روانی و نظایر اینها را می‌ طلبند.

باید درآمد پایدار ایجاد کرد

وی درخصوص وضعیت مالی شهرداری ها و عدم توانایی اجرای پروژه های تفریحی گفت: به نظر می رسد باتوجه به گستردگی وظایف و دایره کاری شهرداری ها در مدیریت شهری و لزوم توجه ویژه به اوقات فراغت و تفریحات سالم جامعه، در راستای ارتقای سطح نشاط و همچنین نقش بسزای شهرداری ها در این خصوص باید این سازمان نقش بیشتری را بپذیرد و از سویی نیز متولی اصلی این حوزه نیز شهرداری است.

حیدریان در پایان تاکید کرد: لذا باید به سوی ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری ها باشیم تا در کنار قطع وابستگی این نهاد به برخی منابع ناپایدار که عموما موجب ضعف در نظام شهری و روند توسعه می باشد، توانایی ورود و ایجاد مراکز تفریحی در شهر باتوجه به کمبود منابع مالی ایجاد شود. البته باید نگاه به سمت جذب سرمایه گذار و خصوصی سازی در این حوزه را در اولویت قرار دهیم.

شهرداری گرفتار اهلیت سرمایه گذار 

خبرنگار رکنا در ادامه به سراغ شهرام ماهان فر رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری کرمانشاه رفت. وی در این گفت و گو اظهار داشت: در بحث سرمایه گذاری برخی اتفاقات در گذشته باعث شده که اکنون شهرداری گرفتار مشکلات حقوقی شود.

وی افزود: بعنوان مثال پروژه های شهربازی پل ولایت و فانفار طاق بستان کرمانشاه در گذشته به سرمایه‌گذاری واگذار شده که توان مالی انجام این دو پروژه کلان را نداشته است و اکنون مجبور به طرح شکایت در مجامع قضایی شده ایم که همین امر باعث شده پروژه چندین سال عقب بیافتد.

ماهان فر با بیان اینکه بعد از طی مراحل قانونی پروژه شهربازی به سرمایه‌گذار توانمند واگذار خواهد شد ادامه داد: در پروژه تله کابین نیز اکنون منتظر صدور موافقت اصولی میراث فرهنگی هستیم که پس از صدور آن به سرمایه گذار جدید واگذار می‌شود.

هنوز منتظریم

رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: با حضور شهردار کرمانشاه تاکنون بیش از ۱۰ جلسه برای اخذ موافقت اصولی با میراث فرهنگی برگزار کرده ایم که تا کنون این موافقت اصولی صادر نشده است، لذا هر زمان که این موافقت صادر شود، فراخوان جذب سرمایه گذار برگزار خواهد شد.

ماهانفر

ماهان فر در ادامه به پروژه تفریحی پارک سراب قنبر اشاره کرد و بیان داشت: اقدامات لازم برای این پروژه صورت گرفته و حتی کارگاه نیز آماده است اما منتظر صدور مجوز وزارت راه و شهرسازی هستیم که پس از صدور آن، عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری کرمانشاه درخصوص برنامه های پیش روی این سازمان گفت: ۵ بسته بزرگ سرمایه گذاری طی ۶ ماه گذشته و بصورت کاملاً تخصصی با مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان در حوزه های تفریحی گردشگری، تجاری اداری و درمانی تهیه شده که درحال طی مراحل قانونی و اخذ مجوزهای آن هستیم که به محض صدور مجوزهای لازم فراخوان برای جذب سرمایه گذار اعلام خواهد شد.

در میدان جنگ حضور داریم

وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه سرمایه گذاران گفت: متأسفانه هماهنگی لازم در مجموعه استان برای جذب سرمایه گذار وجود ندارد و می‌توان گفت که شهرداری در میدان جنگ است.

ماهان فر ادامه داد: برای جذب سرمایه گذار خوب، افراد غیر متخصص را کنار زده ایم و جلسات متعددی با شرکت‌های معتبر داشته ایم.

رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری کرمانشاه در پایان درخصوص جذب سرمایه گذار خارجی گفت: سرمایه گذاری خارجی شیوه نامه خاص خود را دارد که سازمان‌ شهرداری های کشور و مجمع شهرداران کلانشهرها هم اکنون در حال تدوین شیوه نامه جدید سرمایه گذاری در شهرداری ها هستند که موضوع جذب سرمایه گذار خارجی نیز در آن دیده شده است.

تعلل نکنید

اکنون باتوجه به آنچه که گفته شد، توجه به افزایش سطح اماکن تفریحی در کرمانشاه می تواند نقش موثری را در ارتقای شور و نشاط ایفا کند که همواره بعنوان یک مطالبه جدی ازسوی مردم عنوان شده است. اما علیرغم وجود ظرفیت های متعدد در کرمانشاه و حتی وجود اماکن طبیعی، به نظر می رسد هماهنگی های لازم در سطح استان برای جذب سرمایه گذار و یا زمینه سازی شرایط احیای اماکن تفریحی وجود ندارد. از سوی دیگر برخی نهادها با دلایل مختلف و با سنگ اندازی های سیستماتیک مانع می شوند که در روزهای آینده، تعلل نهادها و عدم توجه به سرمایه گذاران را بررسی خواهیم کرد. رکنا کرمانشاه در ادامه این سلسله گزارش ها مشکلات و مطالبات شهروندان در حوزه های دیگر را واکاوی می کند.

نازی حاجی علی اکبری/ کرمانشاه

کدخبر: 835244 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نازی حاجی علی اکبری نازی حاجی علی اکبری
آیا این خبر مفید بود؟