شناسایی 2 هزار و 800 روشندل در ایلام/ نابینایان مناطق محروم را دریابید

به گزارش رکنا از ایلام؛ حسین نورعلیوند اظهار داشت: از این تعداد یک هزار و ۶۷۴ نفر مرد و یک هزار و ۱۰۴ نفر زن بوده که در شهرستان‌های مختلف استان سکونت دارند.

وی افزود: از مجموع کل روشندلان ۸۷۴ نفر دارای معلولیت بینایی خفیف، ۹۹۹ نفر متوسط، ۶۶۹ نفر شدید و ۲۳۶ نفر نیز خیلی شدید است.

مدیرکل بهزیستی ایلام گفت: از مجموع ۳۶۰ دانشجوی دارای معلولیت این استان حدود ۶۰ نفر نابینا هستند که از حمایت‌های مالی این اداره کل استفاده می‌کنند.

نورعلیوند در خصوص اقدامات انجام برای این افراد گفت: علاوه بر پرداخت مستمری و هزینه معیشتی درمانی، حمایت تحصیلی هم یکی از عمده اقدام‌ها برای حمایت از افراد دارای معلولیت نابینایی در این استان است.

نورعلیوند یکی از مهمترین طرح‌های این اداره کل را اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه CBR عنوان کرد و گفت: عمده این افراد که دچار معلولیت نابینایی هستند در قالب این طرح و در مناطق روستایی شناسایی شده‌اند.

وی یکی از اقدام‌های مهم برای پیشگیری از معلولیت نابینایی را اجرای طرح غربالگری بینایی پیشگیری از تنبلی چشم عنوان کرد و تاکید کرد: این طرح با هدف سنجش بینایی کودکان سه تا ۶ ساله در این استان اجرا و پارسال نیز بیش از ۲۰ هزار کودک سه تا شش ساله معاینه شده اند.

مدیرکل بهزیستی ایلام عدم مناسب‌سازی مطلوب معابر و محیط‌های عمومی را یکی از مشکلات افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان در این استان عنوان و تاکید کرد: در این زمینه همه دستگاه‌های اجرایی باید مشارکت کنند تا زمینه تردد آزادانه افراد دارای معلولیت در فضا‌های عمومی را به عنوان یکی از حداقل حقوق‌های این افراد فراهم کنند.

وی در پایان اشتغال را از دیگر مشکلات جامعه معلولان استان بویژه نابینایان برشمرد و گفت: در صورت رعایت اعمال قانون سه درصد استخدام‌ها به افراد دارای معلولیت بخشی از مشکلات این افراد رفع خواهد شد.

۲۳ مهرماه روز جهانی نابینایان با شعار اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان نوید بخش حقوق اجتماعی نابینایان نامگذاری شده است.

کوثر موسوی/ایلام

کدخبر: 833470 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟