عسل اردبیل همچنان در اوج / تولید بیش از 7هزار تن در سالجاری

به گزارش رکنا از اردبیل؛ دهقان باقری کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به پایان فصل برداشت عسل در استان اردبیل، میزان برداشت عسل از کندو‌های مدرن را هفت هزار و ۳۲۷ تن و میزان عسل تولیدی از کندو‌های سنتی این استان را نیز ۱۶ تن اعلام کرد.

دهقان باقری با بیان اینکه تعداد کندو‌های مدرن زنبور عسل استان اردبیل ۴۵۷ هزار کلنی و تعداد کندو‌های سنتی حدود سه هزار کلنی است، افزود: میانگین تولید عسل از کندوی مدرن در زنبورستان‌های استان اردبیل ۱۶.۱ کیلوگرم و میانگین تولید عسل در کندو‌های سنتی نیز ۴.۵ کیلوگرم است.

وی با اشاره به اشتغال حدود هفت هزار نفر در امر فعالیت تولیدی زنبور عسل در سطح استان گفت: حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر از زنبورداران استان تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بوده و ۵۰۰ واحد از زنبورستان‌های استان نیز تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی هستند.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از برگزاری بالغ بر ۴۰ کلاس تخصصی آموزشی مبتدی و حرفه‌ای زنبورداری توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در سال جاری خبر داد و افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان امسال مجوز مهاجرت، اسکان و استقرار زنبوررستان را در سطح استان صادر کرده و بستر را برای توسعه این رشته فراهم کرده است.

باقری با اشاره به توزیع بالغ بر ۹۰۰ تن شکر در میان زنبورداران استان در سال جاری اظهار کرد: زنبورداران پس از برداشت محصول هم اکنون در حال مهاجرت و انتقال فصلی کندو‌های خود به استان‌های شمالی و مناطق مستعد کشور در سایر استان‌ها هستند.

میانگین عسل تولیدی در هر کندوی زنبور عسل استان اردبیل بسته به شرایط آب و هوایی سال، حدود ۱۶ تا ۱۹ کیلوگرم است.

استان اردبیل در تولید عسل رتبه سوم کشور را دارد و هفت درصد عسل کشور در این استان استحصال می‌شود.

عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل کشور و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌های استان به خصوص در دامنه‌های سبلان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

کدخبر: 832014 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟