مردان مجرد در نهضت ملی مسکن خانه دار می شوند / آخرین جزئیات طرح های مسکن گیلان

به گزارش رکنا از گیلان؛ مسعود دائمی جفرودی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان، در نشست خبری به مناسبت روز ملی روستاها و عشایر  گفت: جمعیت روستایی کشور 21 میلیون نفر است که 26 درصد جمعیت کل کشور را شامل می شوند و این آمار در استان گیلان 37 درصد است که از متوسط کشوری نیز بیشتر بوده و مستلزم ارائه خدمات بیشتر و مطلوب تر به این عزیزان در استان است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 57 درصد از تولیدات کشور توسط روستاییان تامین میشود گفت: امنیت غذایی و تولید توسط روستاییان باعث شده، بنیاد مسکن که جامعه هدف آن روستاییان هستند خدمات بیشتری در خدمت رسانی به  آنان داشته باشیم. 

دائمی بر لزوم بازنگری در طرح هادی 250 روستا اشاره کرد و گفت: از آنجا که طرح های هادی روستاها 10 ساله است، با همکاری و اولویت قرار دادن فرمانداران طرح هایی که 10 سال از آنها می گذرد باید بازنگری شوند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان گفت: در راستای روز روستا  14 طرح در قالب اجرای طرح هادی در شهرستانهای آستانه، املش، رودبار، تالش، فومن، لنگرود و ماسال  با اعتباری بالغ بر  23 میلیارد تومان برای زیرسازی معابر سنگفرش و.... به بهره برداری رسیده است . 

وی در خصوص صدور اسناد مالکیت روستایی گفت: از اقدامات خوب با ثبت اسناد، صدور اسناد مالکیت روستایی بوده که در روستاهای زیر 25 هزار نفر جمعیت 3 میلیون 600 هزار سند صادر شده که در گیلان 156 هزار جلد سند صادر شده در 800 روستا و 16 شهرستان صادر شده است. 

مدیر کل بنیاد مسکن استان گیلان گفت: در حال حاضر  1566 هکتار زمین از اراضی ملی در قالب ماده 4 قانون ساماندهی تغییر و تحول جهت صدور سند تحویل بنیاد مسکن داده شده است، که در حال حاضر 151 هکتار انتقال  سند از منابع طبیعی به بنیاد مسکن صورت گرفته و واگذاری آن به متقاضی انجام شده است. 

وی از خدمات دیگر بنیاد، به مقاوم سازی منازل روستایی اشاره کرد و گفت: در قالب بازسازی و مقاوم سازی منازل روستایی از سال 1384 تا به اکنون 2 میلیون 600 هزار  مسکن روستایی مقاوم سازی شده و در گیلان 169 هزار واحد روستایی در قالب تسهیلات و بازسازی به مرحله بهره برداری رسیده و 297 هزار واحد شناسایی شده که میزان مقاوم سازی در استان 57 درصد و  در کل کشور 49 درصداست. 

دائمی در صحبتهای خود به مسکن محرومین نیز اشاره کرد و گفت: طی ابلاغ سال99، 3 هزار واحد سهمیه استان گیلان بوده که  تا کنون  2832 واحد در مرحله پی 2701 واحد در مرحله فونداسیون، 2000 هزار واحد سقف و 1532 واحد در مرحله بهره برداری با اعتباری بالغ بر 600 میلیار تومان انجام شده است. 

وی همچنین در خصوص مسکن محرومین در راستای طرح ایتام گفت: طی تفاهم نامه ای که با  سازمان  بهزیستی و کمیته امداد  بسته شده برای 53 خانواده مبلغ 2 میلیارد و 299 میلیون تومان تسهیلات و 938 میلیون تومان بلا عوض پرداخت شده است. 

دائمی گفت : در خصوص مسکن دو عضو معلول نیز تا کنون   113 واحد  با مبلغ 1 میلیارد و 900 میلیون تسهیلات و 556 میلیون تومان بلاعوض احداث شده است. 

و در این تفاهمنامه مجموعا 258 واحد مسکونی با آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی و بلاعوض ساخته شده است. 

وی در خصوص تسهیلات 200 میلیون تومانی مسکن روستایی گفت: مابه التفاوت سود این طرح با 10 ماه تاخیر همچنان  انجام نشده است و  مصوبه هیئت وزیران جهت تسریع تسهیلات سهمیه 9 بانک عامل مشخص و به بانکها ابلاغ و بر اساس مصوبه منتظر  مابه التفاوت 5 به 18 درصد است که این اتفاق هنوز رقم نخورده است.

وی همچنین تاکید کرد:  هر متقاضی که نسبت به دریافت وام 100 میلیون اقدام کرده در صورت رفع مشکل در اولویت دریافت وام 200 میلیون قرار می‌گیرند، و ضمنا وام 200 میلیونی فقط مختص روستاها است و سهمیه استان 7 هزار واحد روستایی است.

دائمی از تامین زمین در 50 شهر برای طرح جهش مسکن خبر داد و گفت : در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت 29 هکتار زمین تحویل داده شده با ظرفیت 19 پروژه در  12 شهر است که یک هزار و 662 طرح در  شهرهایی که متقاضی موتر داشته انجام شده که از این تعداد   270 واحد زمین تحویل متقاصیان داده شده تا  خودشون مسکن را بسازند و  یک هزار 392 مورد آن توسط بنیاد ساخته شده و به متقاضیان واگذار میشود. 

وی در خصوص نهضت ملی مسکن روستایی استان گفت : تا دهه مبارک فجر یک هزار و 900 واحد مسکونی به بهره برداری خواهد رسید. 

مدیر کل بنیاد مسکن استان گیلان افزود : براساس قانون جدید نهضت ملی تا الان در 50 شهر گیلان 38 هزار 329 نفر ثبت نام کرده اند که از این تعداد 7 هزار 689 نفر تایید نهایی شده اند که تعداد  یکهزار و 256 نفر از آنان مردان مجرد هستند، و براساس قانون جدید مردان بین 23 تا 45 سال میتوانند پس از ثبت نام در طرح نهضت ملی طی دو سال با ارائه  سند ازدواج  صاحب خانه شوند و مردان بالای 45 سال که شامل قانون خودسرپرستی می شوند دیگر نیازی به ارائه سند ازدواج برای دریافت مسکن ندارند.

مرجان گودرزی /گیلان

کدخبر: 831479 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟