ماجرای گل میخک های دایه آسیه/ مادربزرگی که نماد عشق می سازد

به گزارش خبرنگار رکنا از کردستان؛ (دایه آسیه) شیر زن کردستانی هر روز در مسیر خیابان فردوسی تا میدان آزادی  برای کسب روزی حلال و امرار معاش تلاش می کند. طبق معمول از مسیر رد شدم و سلام کردم و بابت عطر  بی نهایت خوش، میخک هایش از او تشکر کردم. 

بهش گفتم اجازه هست چند تا سوال برای یک گزارش از تون بپرسم؟

با لبخندی مهربان گفت چرا که نه (که نیشکه که م) دخترم.

گزارشگر رکنا: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

_آسیه ابرهیمی هستم 63 سال سن دارم متولد سنندج و دارای چهار فرزند می باشم. 10 تا نوه دارم شکر خدا.

شوهرم هم سالها پیش عمرش را به شما داد وفوت کرد. برای امرار معاشم گل میخک درست میکنم ومی فروشم در محله 12فروردین اجاره نشین هستم، شکر خدا بچه ها همه ازدواج کردند و رفتند سر خونه زندگیشون.

 دایه آسیه چند سال است که مشغول به این کار هستی؟ درآمدش چطوره؟

_والا 15سال است که کار میخک بافی را شروع کردم، قبلا نان و کولیره محلی درست میکردم ومی فروختم، بعد طی یک سفر به کردستان عراق از یک زن عراقی این هنر را یاد گرفتم. وقتی که برگشتم سنندج کم کم شروع به بکار کردم، شکر خدا از همان اوایل درآمد خوبی داشتم و روز به روز تعداد مشتری هایم زیادتر میشد ومن هم نسبت به کارم خلاقتر میشدم.

دایه آسیه دانه های میخک را از کجا خریداری می کنید؟

_والا هر ماه یک بار میرم از کرمانشاه سه چهار کیلو میارم تقریبا هر کیلو 300هزار تومان قیمتشه. دانه های میخک بصورت خام است، آنها را تمیز و بعد از خشک کردن استفاده میکنم. بعضی ها را بصورت گردنبند همراه با یک عدد انار کوچک مانند پلاک بر روی یک نخ مخصوص می چینم، برای این نوع مشتریهای زیادی دارم، زنهای کردستانی این آویزهای زیبا وخوش بو را در مراسم خاص مانند عروسی و... بر روی لباس کردی بر گردن خود آویزان می کنند ونمای لباس کردی را دوچندان زیباتر می کند. بعضیها را هم بصورت دسته های کوتاه کوتاه درست میکنم تکه های پارچه کوچک را پر از میخک خرد شده میکنم و بانخ آنها را اندازه یک فندق درست میکنم، معمولا این نوع را پیرزن ها بیشتر استفاده می کنند و در قسمت چپ (سوخمه) جلیغه ای که زنان کردستانی روی لباسهای کردی می پوشند و در زیر بغل آویزان میکنند.

دایه آسیه در مورد این سیبهای سرخ و خوش بو که میخکها را به آن کوب می کنی برایم بیشتر توضیح بده....

_این سیب میخکه.  (سیب میخک) در مناطق کردنشین خصوصا استان کردستان نماد عشق است که فرهنگ آن ریشه در تاریخ دارد و خانها ی بزرگ در کردستان برای اثبات عشق وعلاقه  به معشوقه ی خود، به آنها سیب میخک هدیه می دادند و این اولین قدم برای خواستگاری یک پسر از یک دختر کرد و نمایان کردن ابراز علاقه اش بود. خوشبختانه الان هم در اکثر عروسیها (زاوا) داماد در  آخر مراسم شب حنا بندان به عروس (سیب میخک) هدیه میدهد وهنوز این رسم کهن وشیرین ماندگار است. 

سیب میخک 1

نحوه درست کردنش راهم  برایمان توضیح بده لطفا. آیا بعد از خشک شدن میخکها، سیب خراب نمیشود؟!

_یک سیب سالم که معمولا هم باید قرمز رنگ باشد را انتخاب می کنم دانه های میخک را کنار هم بصورت کوبه در کنار یکدیگر بر روی سیب فرو میکنم طوری که نباید هیچ قسمت از سیب بیرون بماند و تمام سیب از دانه های میخک پوشیده می شود، بعد آن را روی تاقچه در هوای ملایم می گذارم میخکها کم کم آب سیب را به خود جذب می کنند و از خراب شدن سیب جلوگیری می کنند، عطر میخک و سیب قرمز درهم تنیده می شود آن وقت مادر عطرها خودنمایی می کند، حدود سه الی چهار ماه طول میکشد تا کاملا خشک شود، در اکثر خانه ها در استان کردستان خصوصا خانه های سنتی و روستاها برای زیبایی و دکوراسیون از سیب میخک استفاده می کنند وطرفداران زیادی هم دارد.

راستی دایه آسیه راجع به این دف ها برایمان هم بگو. آیا دف هم می فروشی؟

_بله می فروشم. از جایی میخرم و در کنار گل میخکهایم می فروشم. دف، یکی از آلات موسیقی عرفانی و بسیار مقدس است که از پوست حیوان درست  می شود و  در مراسم عرفانی، تکایا و مساجد از آن استفاده می کنند، دف در بین مردم کردستان از ارزش معنوی بسیار بالایی برخوردار است.

دوست دارم  پایان بخش حرفهایت را خودت برایم بگویی.... من دیگر سوال نمی پرسم. این بار بوی میخکهایت بیشتر از همیشه مدهوشم کرده است.

_نفس عمیقی کشید و گفت؛ زندگی سخت است خیلی..... اما می گذرد. چون خدا را داریم، می گذرد و غمی نیست مهم رزق و روزی حلال است (لبخند)

کویستان عبدالحکیمی/کردستان

کدخبر: 830664 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟