اجرای قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی ضرورت دارد

به گزارش رکنا از یزد؛ سید امیر ناصر طباطبایی در گفتگو با خبرنگار رکنا با اشاره به اهمیت گردشگری و تاثیر آن در اقتصاد کشور، یکی از مشکلات صنعت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان را نبود قانون های حمایتی دانست و اظهار داشت: همین تعداد کم قانون های موجود هم توسط دستگاه های اجرایی به بهانه های مختلف اجرا نمی شود.

وی به ضرورت اجرای قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی اشاره کرد و افزود: بر اساس این قانون هر گونه مرمت، احیا، تعمیرات و بهره برداری از بناهای تاریخی معاف از پرداخت هزینه برای تغییر کاربری است؛ شهرداری ها به ظاهر این قانون را رعایت می کنند اما در کنار آن مبالغ سنگینی را برای عوارض تامین پارکینگ از سرمایه گذاران دریافت می کنند.

 طباطبایی با اشاره به دشواریهای فعالیت در این صنعت با توجه به محدودیت حمایت ها از بخش خصوصی و سرمایه گذار، افزود: یکی از این هزینه ها را عوارض پارکینگ عنوان کرد که سرمایه گذار را فراری می دهد.

رئیس جامعه هتلداران یزد گفت:  چگونه در بافت تاریخی شهری که ثبت جهانی شده و امکان تغییرات وجود ندارد، بتوانیم پارکینگ تامین کنیم،  این نحوه برخورد با صاحبان و مالکان این بناها دولت را در حفاظت از بافت تاریخی جهانی با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: دولت چگونه می تواند بافت گسترده جهانی ۷۰۰ هکتاری را حفاظت و نگهداری کند و اگر بخش خصوصی بافت ها را احیا نکنند ، چه کسی می خواهد از میراث حمایت و حفاظت کند؟ این حق ما نیست که در یک فرآیند فرسایشی قرار بگیریم.

سمیه گلابگیریان/ یزد

کدخبر: 825694 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟