رهایی از تله بحران جمعیت 130 سال طول می کشد

زینب عبدالهی در گفتگو با رکنا استان قم افزود: ظرفیت تشکلات مردمی قم به گونه ای است که از نظر متخصص وکارشناس شهرها و استان های دیگر  را نیز تامین می کنیم و 15 استاد متخصص جمعیت در تشکلات مردمی قم عضو هستند.

وی بیان کرد: سه دهه تمام ظرفیت های کشور درجهت کاهش جمعیت بود اکنون که به دنبال افزایش جمعیت هستیم طبیعی است برداشتن موانع و اقناع کردم مردم برای فرزند آوری آسان نیست.

وی اظهارداشت: با توجه به اهمیت فعالیت فرزندآوری درکلام رهبری و همچنین نیاز جدی جامعه به جوانی جمعیت به همین علت یک گروه رصد از مشاوران ادارات وتشکلات مردمی شکل گرفته است تا عملکرد دستگاه ها  را از منظر مورد بررسی قرار دهند.

مدیرکل امور بانوان استانداری قم با بیان اینکه رهبری حدود 10 سال است که بر لزوم جوانی جمعیت تاکید می کند و حتی در مراسم های مختلف از عدم همکاری مسئولان گلایه کردند و فرمودند در این زمینه از مسئولان ناامید شده ام افزود: در دولت گذشته شورای راهبردی جمعیت وجود داشت اما از انسجام لازم برخوردار نبود در دولت جدید ستادملی جوانی جمعیت تشکیل شد.

وی تصریح کرد: ستاد جمعیت در سطح ملی به ریاست  وزارت کشور و دبیری معاونت بانوان ریاست جمهوری و در استان ها به ریاست استاندار و جانشینی و دبیری مدیرکل امور بانوان استانداری ها شکل گرفت که در قم دومین جلسه این ستاد با حضور 25 دستگاه دولتی و چند تشکل مردمی در استانداری برگزارشد که مصوبات خوبی داشته است.

عبدالهی با اشاره به تشکیل مرکز رصد فعالیت ارگان های موظف در موضوع جوانی جمعیت تاکید کرد: در طرح جوانی جمعیت بیشترین وظایف قانونی برعهده علوم پزشکی نهاده شده است اما هر ارگانی که به هر دلیل در مبحث واگذاری زمین و یا وام فرزند اوری و یا دیگر قانون ها در این خصوص کم کاری کند مورد باز خواست قرار می گیرد و این رصد تا زمانی که خاطرمان از اجرای قانون اسوده نشود ادامه خواهد داشت و همه بانوان کارگروه می توانند در برنامه رصد ارگان ها در اجرای قانون به ما کمک کنند و تخلف ها را به ما از طریق مختلف گزارش دهند.

مدیرکل امور بانوان استانداری قم با بیان اینکه در کنار قانون ما به راهکارهای دیگری مانند گفتمان سازی در جامعه نیازمند هستیم افزود: به گفته متخصصان اگر ما به تله و بحران پیری جمعیت دچار شویم 120 تا 130 سال طول می کشد تا از این بحران خارج شویم. بنابراین باید جوانی جمعیت و لزوم فرزند آوری در جامعه ما به یک گفتمان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بیش از یک دهه است که دغدغه جمعیت را دارند، خاطرنشان کرد: اخیرا مقام معظم رهبری عنوان آینده هولناک را برای موضوع جمعیت بیان کرده‌اند که تمام فعالین این حوزه را به تامل و تفکر می‌برد.

نظری / قم

 

 

کدخبر: 820475 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟