اعزام زائر اولی ها با کمک خیرین

به گزارش رکنا از قزوین، سید امید بذرگری دبیر ستاد مردمی اربعین حسینی استان قزوین در نشست با خبرنگاران که در محل جبهه فرهنگی برگزار شد با تشریح اقدامات انجام شده در برگزاری مراسم اربعین امسال گفت: ستاد اربعین در سال 99  فعالیت خود را در مساجد قزوین آغاز کرد و در اولین سال فقط چهار نفر به مراسم اربعین اعزام شدند.

وی افزود: از سال 93 مجموعه حسین جان در قزوین شکل گرفت و به تدریج آن را گسترش دادیم و برنامه‌های مختلفی در ایام اربعین پیش‌بینی شد که پخش زنده مراسم و برگزاری ایستگاه صلواتی از آن جمله بود.

وی اظهار داشت: در سال گذشته بعد از ۲ سال تعطیلی پیاده روی اربعین، ۵۴ موکب از قزوین در اربعین حضور پیدا کردند و پیاده روی جاماندگان اربعین در استان برگزار شد و ۲۹ موکب ایستگاه صلواتی هم در سطح شهرها شکل گرفت.

برزگر با اشاره به فعالیت ستاد مردمی اربعین در هفت حوزه تصریح کرد: گفتمان سازی اربعین، جریان سازی، شبکه سازی، ظرفیت یابی و ظرفیت سازی، توانمندسازی و هدایت از دیگر اقدامات این ستاد است.

وی تاکید کرد: در سال جاری فعالیت های مربوط به اربعین به ۲قسمت ایران و عراق تقسیم شده و تاکنون ۲قرارگاه طریق ایران و شهرستان قزوین شکل گرفته و ایجاد قرارگاه مهران هم درحال پیگیری است.

برزگر اضافه کرد: در حال حاضر ۲۹ هزار نفر از استان قزوین در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند که این میزان افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین ۴۰ اتوبوس هم برای اعزام زائر آزاد شده است.

دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین خاطر نشان کرد: برای ثبت نام در سامانه سماح شرط دوز یادآور واکسن کرونا برداشته شده است.

وی گفت: در حال حاضر اعزام زائران به صورت متمرکز انجام می شود تا شرایط راحت تری برای عزیمت عاشقان حسینی به کربلا ایجاد شود.

بذرگری اضافه کرد: در سال گذشته 54 موکب توسط ستاد استانی تشکیل شد که 35 موکب به صورت جدی وارد خدمت رسانی به زائران اربعین شدند.

55

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته ستاد اربعین شهرستان ها فعال نبود اما امسال این حوزه را نیز در همه مناطق استان فعال کرده ایم تا کارها سامان بهتری داشته باشد.

بذرگری بیان کرد: در حوزه ظرفیت ‌سازی و ظرفیت یابی نیز برنامه‌های خوبی داریم تا فضاهای شهری آماده این مراسم شود و امکانات مناسبی در اختیار ستاد قرار خواهد گرفت تا به زائران خدمت رسانی شود.

وی بیان کرد: همچنین یکی از برنامه‌های ما پیگیری نیازهای موکب ها در عراق است و اگر زمین مناسب و امکاناتی در شهرهای مذهبی باشد در اختیار موکب ها قرار می گیرد تا فعالیتهای خود را انجام دهند.

بذرگری اظهارداشت: با حمایت جدی استاندار قزوین در حال حاضر یکی از کمیته های اصلی استاد حاکمیتی اربعین در استان هستیم و تلاش می‌کنیم که جایگاه حقوقی هم پیدا می کنیم تا خدمت رسانی بهتر شود.

دبیر ستاد مردمی اربعین حسینی استان قزوین یادآورشد: برنامه‌های ستاد با حمایت‌های مالی مردم برگزار میشود و در برنامه های مشارکتی که با دستگاه های اجرایی داریم حمایت مالی توسط ادارات انجام شده و کارهای میدانی با ستاد است.

وی اضافه کرد: در کشور عراق 62 موکب مجوز فعالیت گرفته اند و چهار قرارگاه در شهرهای نجف، کربلا، طریق و مسیبت فعالیت خود را آغاز خواهد کرد همچنین یک موکب به صورت ویژه در سامرا دایر خواهد شد.

99

دبیر ستاد اربعین حسینی در استان قزوین همچنین گفت: برگزاری مراسم شب اربعین، زیارت اربعین، برپایی ایستگاههای صلواتی، نمایشگاه اربعین، شبیه سازی صحنه کربلا، آتش باری و پیاده روی جاماندگان از برنامه های مهم امسال ستاد اربعین حسینی در قزوین است

وی بیان کرد: همچنین در سال جاری پرداخت وام دو میلیون تومانی به دو هزار زائر در برنامه ها گنجانده شده که عملیاتی خواهد شد.

لیلا بیگدلی / قزوین

کدخبر: 818169 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟