یزد چاره ای جز انتقال آب از دریا ندارد/ شرکت پروازی با دو فروند هواپیما به ثبت رسید

به گزارش رکنا از یزد؛ مهران فاطمی در مراسم افتتاح طرح‌های صنعتی در شهرک صنعتی یزد، به نقل از شهید رجایی، بیان کرد: این شهید بزرگوار می‌فرمود؛ «در جهنم یک نقطه وجود دارد که میزان فشار در آن برابر ۳۶ میلیون نفر است و این جایگاه من در این کشور ۳۶ میلیون نفری است.»

وی با بیان این که فرماندهان امروز جهاد مقدس اقتصادی همین صنعتگران هستند که کاری بس دشوارتر از فرماندهان شهید جنگ تحمیلی برعهده دارند، اظهار کرد: طی ۱۰ سال گذشته 2 درصد به جی دی پی استان اضافه شده و رشد اقتصادی استان نسبت به ۹۹ معادل ۵.۹ درصد رشد داشته که استان از این لحاظ هفتمین در کشور است

وی با بیان این که نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز از ۴۵.۲ در سال ۱۳۹۹ به عنوان دومین استان کشور به ۴۷.۸ رسیده و یزد در صدر استانهای کشور قرار  گرفته است، اظهار کرد: نسبت اشتغال از ۴۰.۲ در یزد به عنوان ششمین استان به ۴۲.۱ یعنی بالاترین اشتغال در کشور رسیده است.  

استاندار یزد نرخ بیکاری بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد چهار پله کاهش خواند و یزد را از این لحاظ برترین استان کشور خواند و افزود: نرخ بیکاری زنان در استان نیز طی این مدت از ۳۶.۱ به ۲۶.۵ درصد رسیده است که همه آنها نتیجه تلاش همین فرماندهان جنگ اقتصادی در استان است.

وی یکی از دغدغه‌های مهم استان را آب خواند و گفت: از دهه ۸۰ تاکنون هیچ منبع آبی به استان اضافه نشده و تنها همین منابع را مدیریت کرده‌ایم.

وی از آماده افتتاح شدن خط پدافندی آب استان با اتصال خط آب خلیج فارس شرکت چادرملو به مخزن شحنه یزد با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان به طول ۳۵ کیلومتر خبر داد و تصریح کرد: این خط امکان انتقال ۶۰ میلیون مترمکعب آب را در شرایط بحرانی دارد.

به گفته استاندار یزد، این طرح باید ۱۸ ماهه اجرا شود و در حالی بر بستر کاملاً سنگی زمین مواجه بود ولی در مدت سه ماه و در دمای ۵۰ تا ۶۰ درجه لوله‌گذاری شد.

وی با اشاره به برقراری امنیت خط اول انتقال آب در سال جاری، تاکید کرد: استان یزد چاره‌ای جز انتقال آب از دریا ندارد چرا که مدیریت مصرف تا سقفی جواب خواهد داد ولی در عین حال میزان سرمایه مورد نیاز برای اجرای خط دوم انتقال آب از دریا به استان ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است که تامین آن با مشارکت بخش خصوصی نیز سخت و ناممکن است ولی خوشبختانه اخیراً با پیگیری‌های انجام شده واگذاری یک معدن به این امر محقق شد.

فاطمی خاطرنشان کرد: ظرفیت فاز اول خط دوم انتقال آب دریا به یزد ۱۰۰ میلیون مترمکعب است که امیدواریم به زودی کلنگ زنی و در دولت سیزدهم شاهد اجرای آن باشیم.

وی یکی دیگر از مشکلات یزد را پروازهای یزد خواند و گفت: خوشبختانه با پیگیری های انجام شده به زودی یزد صاحب شرکت پروازی معتبر خواهد شد که در فاز اول با قوی‌ترین شرکت پروازی کشور رایزنی شد و خوشبختانه اولین پرواز انجام شده و در کنار آن به زودی یک پرواز دیگر به آن اضافه خواهد شد.

استاندار در این باره اضافه کرد: در این زمینه وارد مذاکره شدیم و شرکت «یزد ایر ایران» نیز به ثبت رسیده و با سرمایه ۹۰۰ میلیارد تومان تاکنون دو فروند هواپیمای آن تامین شده و در ادامه دو فروند دیگر به آن اضافه خواهد شد.

سمیه گلابگیریان/ یزد

کدخبر: 816972 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟