صفر تا صد بیمه خبرنگاران / چه کسانی مشمول سخت و زیان آور نمی شوند؟

به گزارش رکنا از قم، محمد عاشوری در دیدار با جمعی از اعضای خانه مطبوعات استان قم که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد، رسانه‌ها نقش بی‌بدیلی در آگاه‌سازی و جهاد تبیین در جامعه بر عهده دارند.

وی افزود، مردم حق دارند نسبت به حقوق قانونی خود در رابطه با خدمت رسانی این سازمان با خبر باشند و رسانه‌های استان مؤثرترین پل ارتباطی بین تامین اجتماعی، مردم و شرکای اجتماعی هستند و توانسته‌اند با تهیه خبر و گزارش‌های خوب و کاربردی بسیاری از مسائل و مشکلات را پیگیری و به سرانجام برسانند.

مدیرکل تامین اجتماعی قم با قدردانی از حضور به موقع و موثر رسانه‌ها در پوشش اخبار این اداره‌کل از یک طرف و پیگیری مطالبات به حق مردم از سوی دیگر خواستار تداوم همکاری‌ها در این زمینه شد.

در این جلسه خبرنگاران حاضر به بیان مسائل فی مابین و برخی مشکلات بیمه‌ای رسانه‌های استان پرداختند و خواستار مساعدت اداره‌کل تامین اجتماعی استان برای حل موضوعات شدند.

مدیرکل تامین اجتماعی قم در پاسخ به پرسشی در رابطه با نحوه احتساب سنوات در بیمه اجباری خبرنگاری توضیح داد، خبرنگارانی که کارفرمای مشخص دارند و مشمول قانون کار هستند، هر سال خدمت برای آن‌ها یک‌و‌نیم سال محاسبه می‌شود و در زمان بازنشستگی ملاک عمل برای پرداخت مستمری خواهد بود.

عاشوری درباره اینکه آیا عناوین مهم است، برخی خبرگزاری‌ها از عنوان خبرنگار استفاده نمی‌کنند و اینکه آیا باید سابقه خبرنگاری متناوب و به هم پیوسته باشد؟ گفت: بله، عنوان شغلی در لیست‌های ارسالی برای آن‌ها که مشمول قانون کار هستند، باید خبرنگاری باشد.

وی درباره خبرنگارانی که فاقد رابطه مزدبگیری هستند و دارای تأییدیه از معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و تحت پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند، گفت، مشمولین یادشده می‌بایست از سوی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نمایندگی آن در استان‌ها به سازمان تأمین اجتماعی معرفی و سن متقاضی در تاریخ شروع بیمه (ثبت معرفی نامه در واحد‌های اجرایی سازمان) حداکثر ۵۰ سال تمام باشدو این گروه از متقاضیان از تاریخ اجرای موافقت نامه فی مابین و در چارچوب دستورالعمل اجرایی آن مشمول مقررات تأمین اجتماعی قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: در صورتی که متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه قابل قبول نزد سازمان تأمین اجتماعی باشد، معادل مدت سابقه پرداخت حق بیمه قبلی جهت ورود به دایره شمول به سقف سنی مجاز (۵۰ سال) وی اضافه می‌شود و در صورت احراز شرایط، به عنوان مشمول پذیرفته می‌شود.

مدیرکل تامین اجتماعی قم با تشریح شرایط بیمه نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان اظهار کرد: ۳ نرخ حق پرداخت بیمه برای بیمه هنرمندان پیش‌بینی شده است که بر اساس انتخاب هر کدام، از حمایت‌های سازمان تامین اجتماعی برخوردار می‌شود. نرخ ۱۴درصد (۱۲درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی است. نرخ ۱۶ درصد (۱۴ درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و نرخ ۲۰ درصد (۱۸ درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد سهم دولت) شامل بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی است.

نظری / قم

 

کدخبر: 814474 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟