صادرات 200 هزار لیتر پلاسما برای رفع احتیاجات دارویی

به گزاش رکنا از سمنان، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در سمنان با اعلام خبر صادرات پلاسما از کشور گفت: پلاسما در زمینه تهیه دارو برای بیماران سرطانی کاربرد زیادی دارد و کشور به منظور صرفه‌ جویی ارزی در زمینه تامین دارو، طی سال‌های گذشته میانگین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما به خارج از کشور صادر و  پس از تبدیل پلاسما به دارو،  واردات این دارو ها را انجام داده است.

مصطفی جمالی افزود: ایران صادرات فرآورده‌های خون ندارد و پلاسمای مازاد درمان به کشوری که فناوری فرآوری پلاسما و  تبدیل داروهای مشتق از  پلاسما دارد، ارسال و پس از تبدیل پلاسما به دارو  در نهایت دارو  وارد کشور می‌شود.

جمالی خاطرنشان کرد: داروهای پلاسمایی که از پلاسمای ارسالی به خارج از کشور تهیه می‌شود بخشی از نیاز کشور را رفع می‌کند و این باور غلطی است که با صادرات پلاسما ارز وارد کشور می‌شود ولی وقتی پلاسما برای تولید دارو استفاده می‌شود صرفه‌جویی ارزی دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: در سه ماه اخیر به دلیل مشکلاتی که در کشورهای اروپایی وجود داشت وقفه در ارسال پلاسما به وجود آمد که امیدواریم به زودی مشکلات به صورت کامل مرتفع شود.

مصطفی جمالی به دو میلیون واحد خون اهدا شده در پایگاه های انتقال خون سراسر کشور در سال گذشته اشاره کرد و  گفت: امروز نیاز فرآورده‌های خونی در کشور افزایش پیدا کرده است که در همین راستا تلاش می شود تا این آمار به سه میلیون اهدا کننده در سال برسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود فرآورده‌های خونی مواجه نیستیم افزود: با اوج گیری کرونا این احتمال می رود که مراجعات اهداکنندگان کاهش یابد.

169819954 (2)

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران همچنین سمنان را از استان های پیشرو در خصوص اهدای خون برشمرد و گفت: پایگاه‌های انتقال خون استان سمنان در زمینه فضای فیزیکی و فنی و نیروی انسانی در  شرایط مطلوب قرار دارند و تنها در شهرستان دامغان انتقال فضای فیریکی در دستور کار است.

وی با بیان اینکه استان سمنان از لحاظ ذخیره خونی شرایط مناسبی دارد ، افزود: سمنان در زمینه اهدای خون به استان‌های دیگر در مواقع کمبود کمک می‌کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون اضافه کرد: استان سمنان از لحاظ شاخص‌های اهدا و سلامت خون جزو استان‌های برتر کشور است.

حسن رستم زاده / سمنان

کدخبر: 807919 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟