اصالت معماری سنتی در ساخت‌وسازهای مسکن روستایی کردستان حفظ شود

به گزارش رکنا از کردستان؛ یعقوب گویلیان روز سه‌شنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱ در جلسه‌ای که با حضور مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه در یک‌سال گذشته روند رو‌به‌۱رشد بسیار خوبی در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان به‌وجود آمده است.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، با بیان اینکه ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی از جمله برنامه‌هایی است که برای حفاظت از میراث روستایی اجرا می‌شود، افزود: به‌دلیل وجود روستاهای با معماری تاریخی، فرهنگی و طبیعت خاص در کردستان، ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

او، عنوان کرد:در این اقامتگاه‌ها علاوه بر معرفی شاخصه‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و آداب و رسوم، معماری سنتی ساختمان‌ها نیز به‌عنوان یک فاکتور مهم در جذب گردشگر مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

گویلیان، یادآور شد: هدف ما از این جلسه مدیریت ساخت‌و‌سازها بر طبق ضوابط و قوانین اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، تا در بافت روستاها ناهمگونی ایجاد نشود.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، با اشاره به اینکه دهیاری‌ها یک ظرفیت و فرصت برای تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری روستایی هستند، بیان کرد:دهیاری‌ها می‌توانند در اجرای پروژه‌های عمرانی و صدور پروانه ساختمانی، اصول مربوطه و الگوهای مناسب مسکن را با جدیت مد نظر قرار داده و برای حفظ و نگهداری بافت‌های باارزش روستا، اهتمام و پیگیری لازم را به‌عمل آورند.

 

 او، با بیان اینکه زیرساخت‌های گردشگری این استان نیازمند توسعه است،اظهار کرد: از همه سرمایه‌گذاران که مایل به ایجاد خانه‌هایی با معماری سنتی در این استان باشند دعوت به همکاری می کنیم و آماده هرگونه حمایت از آنها هستیم.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان هم در این جلسه، اقدام‌های ارزنده اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان را در توسعه صنعت گردشگری استان قابل تقدیر دانست و گفت: «خوشبختانه در سال‌جاری شاهد تحولات خاصی در بخش گردشگری استان بودیم.

 

سعید رسولی با بیان اینکه این نهاد در زمینه طرح‌های گردشگری روستایی و به‌ویژه مقاوم‌سازی در ساخت‌وسازهای مسکن روستایی استان آماده هرگونه تعامل و همکاری با اداره‌کل میراث‌فرهنگی کردستان است، یادآور شد: تعامل، هم‌افزایی و همکاری‌ دوجانبه بین دو نهاد می‌تواند زمینه‌های توسعه گردشگری استان را رقم بزند.

 

کویستان عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 805455 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟