نخستین مرکز اعصاب و روان کودکان کشور در اصفهان راه اندازی شد/ارائه وام ۱۰۰ میلیون تومانی خود اشتغالی به زنان سرپرست خانوار

به گزارش رکنا از اصفهان،ولی الله نصر در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، از آغاز ثبت‌نام مسکن معلولان خبر داد و گفت: هم اکنون پروژه ۱۰۴ واحدی مسکن در شهرستان خمینی شهر در مرحله گودبرداری است.

وی با اشاره به اینکه  آمار زنان فاقد سرپرست خانوار در نوبت دریافت خدمات بهزیستی در استان صفر است اما در حوزه توان بخشی ۸ هزار خانواده پشت نوبت خدمات حمایتی بهزیستی هستند افزود: تشکیل گروه‌های همیار از جمله اقدامات در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است، در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمپ‌ها امسال و با توجه به سیاست استان مرکز ماده ۱۶ برای نگهداری زنان دارای اعتیاد در باغ فدک افتتاح خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در زمینه اشتغالزایی برنامه‌ای برای توانمندسازی جامعه تحت پوشش در دستور کار داریم، افزود: امسال علاوه بر اعتباراتی که برای ما در نظر گرفته شده، اعتبارات تبصره ۱۸ به اشتغال زایی ما اضافه شد و این اعتبار در اختیار مددجویان قرار گرفت.

 

برای حمل و نقل رایگان معلولان مشکل داریم

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه این سازمان به ۱۳۲ هزار معلول در استان خدمات مستمر و غیر مستمر ارائه می‌دهد، گفت: خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی با توجه به شرایط اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای مواجه اند و یکی از مشکلات جامعه معلولان ما تأمین اعتبار رهن و اجاره بهای مسکن با توجه به رشد بی سابقه آن است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود که قانون جامع حمایت از معلولان در رابطه با مستمری مددجویان اجرایی شود؛ قانونی که بر اساس آن ۲۰ درصد از حداقل دستمزد کارگری باید به خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی پرداخت شود اما همچنان از این اعتبار عقب ماندیم.

وی با بیان اینکه درخصوص حمل و نقل رایگان معلولان مشکل داریم، خاطرنشان کرد: در دوره شورای شهر و شهردار سابق مصوبات و اعتباراتی برای تسهیل حمل و نقل معلولان تصویب شد اما هنوز به دست بهزیستی نرسیده است.

معضل کودکان کار

وی با اشاره به آئین نامه ساماندهی کودکان خیابانی و کارکه ۱۱ دستگاه را موظف کرده است، افزود: پیش تر تقریباً دستگاه‌ها به وظایف خود برای ساماندهی کودکان خیابانی عمل نمی‌کردند اما با توجه به همکاری دادستانی اکنون پنج کارگروه تشکیل شده و در حال پیگیری است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در خصوص جذب کودکان کار اتباع خارجی با همکاری اداره کل اتباع در حال انجام است، ادامه داد: خشکسالی به آسیب‌های استان منجر شده که خانواده‌ها در سکونتگاه‌های غیر رسمی و محله‌هایی که سکونت در ارزان است، ساکن شوند و به دلیل این مشکلات سکونتگاهی، کودکان را برای کار به خیابان بفرستند.

نصر با بیان اینکه بهزیستی برای حمایت از کودکان کار و خانواده‌های آنان می‌تواند ماهانه نفری ۴۲۰ هزار تومان پرداخت کند، افزود: این در حالی است که برخی کودکان کار ممکن است روزانه درآمدی بیشتر از این مبلغ داشته باشند و این مشکلات را زیادتر می‌کند.

گسترش دفاتر اورژانس اجتماعی در شهرستان‌ها

وی گسترش دفاتر اورژانس اجتماعی در شهرستان‌های استان را از جمله برنامه‌های سازمان بهزیستی استان عنوان کرد و گفت: استخدام پنجاه نفر نیروی مددکار در سال جاری به صورت قراردادی در دستور کار است.

وی با بیان اینکه امسال کودکان زیر سه سال که مشکلات ذهنی و جسمی حرکتی داشتند در قالب همکاری یک مرکز خیریه جدا شدند، اضافه کرد: ۱۰ کودک در سال جاری از شیرخوارگاه نرجس جدا شدند و اکنون در یک مرکز هیئات امنایی نگهداری می‌شوند.

هر یک دلار که خرج پیشگیری می‌شود ۶۵ دلار صرفه جویی می شود

در ادامه  معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: غربالگری بینایی ۱۱۷ هزار و ۲۶۵ نفر کودک در استان سال گذشته انجام شد که ازاین تعداد ۲۷ نفر برای درمان با هزینه بهزیستی به چشم پزشکی معرفی شدند.

علی‌اکبر ابراهیمی با اشاره به اینکه در سال گذشته غربالگری ناشنوایی حدود ۵۱ هزار نفر کودکان زیر سه سال انجام شد، ادامه داد: از این تعداد ۲۱ نفر مشکوک به مشکلات شنوایی بودند.

وی با بیان اینکه ۲۵ مرکز غیر دولتی مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در سطح استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای افراد دارای معلولیت تمام هزینه مشاوره ژنتیک توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در قالب برنامه آگاه‌سازی دوره سالمندی، سال گذشته بر حسب اعتبارات به ۹۵۰ نفر سالمند آموزش داده شد، اضافه کرد: رسالت سازمان بهزیستی سلامت و مسئولیت اجتماعی است.

وی به اهمیت حوزه پیشگیری اشاره و اظهار کرد: هر یک دلاری که خرج پیشگیری می‌شود ۶۵ دلار صرفه جویی می‌شود، یعنی معاونت پیشگیری باید اقدامات پیشگیرانه خود را با جدیت انجام دهد تا از مشکلات و آسیب‌های بعدی پیشگیری کند، اما اگر ما ماموریت‌هایمان را به خوبی انجام نمی‌دهیم به دلیل مشکلاتی همچون کمبود منابع و وسیع بودن ماموریت‌هاست.

 

10 هزار زن سرپرست خانوار تحت حمایت بهزیستی

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان نیزبا بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت حمایت بهزیستی استان قرار دارند، اظهار داشت: پرونده ۱۷۰۰ نفر از این‌ها مربوط به زنان دارای فرزند چند قلو است.

  عبدالرضا اسماعیلی افزود: تشکیل گروه‌های همیار و بیمه زنان سرپرست خانوار از جمله اقدامات برای توانمندسازی زنان است تا از مزایای بازنشستگی نیز استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه وام ۱۰۰ میلیون تومانی خود اشتغالی نیز به زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود و به ازای هر نیروی کار نیز همین مبلغ تعلق می‌گیرد، ابراز داشت: هدف از ارائه این تسهیلات به زنان سرپرست خانوار توانمندسازی این قشر است.

وی با بیان اینکه ۴۰ خانه برای نگهداری کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست در سطح استان وجود دارد، افزود: این خانه‌ها شامل شیرخوارگاه تا خانه سالمند است که وظیفه نگهداری ۵۰۰ نفر را دارد.

اسماعیلی ابراز داشت: سال گذشته اعطای فرزندخواندگی ۴۵ کودک به صورت موقت و ۷۳ کودک طی مراحل قانونی به صورت دائم در استان اصفهان انجام شد.‌

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 803734 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟