مدیریت مصرف آب ضروری است

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، یدالله ملکی در خصوص کاهش بارندگی و ضرورت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی اظهار داشت: با توجه به کاهش شدید میزان بارندگی در یک سال اخیر و نیز تداوم خشکسالی با مشکلات جدی در میزان ظرفیت منابع آبی مواجهیم و باید شرایط را مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: از آنجا که سال خشکی را پشت سرگذاشتیم منابع آبهای سطحی هم بشدت کاهش یافته و تحلیل رفته و سهم اختصاصی از سد طالقان هم به دلیل تامین نیاز مردم تهران کمتر شده لذا با مشکل جدی در تامین آب مواجهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: در سال 1399 میزان سهم دریافتی آب از سد طالقان حدود 330 میلیون مترمکعب، در سال گذشته 200 میلیون مترمکعب و امسال تاکنون 75 میلیون مترمکعب بوده است.

ملکی گفت: سهم امسال تاکنون به حدود به یک چهارم سالهای گذشته کاهش یافته و حتما باید شرایط را مدیریت کنیم در غیر این صورت با چالش مواجه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: برای جبران بخشی از کمبودها با پیگیری های مستمر توانستیم برای فصل تابستان 45 میلیون مترمکعب دیگر سهم آب دریافت کنیم اما همچنان سهم ما کم است و در بخش کشاورزی هم تاثیر منفی دارد.

این مسئول بیان کرد: همچنین کاهش بارندگی ها موجب خواهد شد تغذیه آبهای زیرزمینی هم تحت تاثیر قرار گیرد و فشار به آب های زیرزمینی بیشتر شود و ما را با بحران بیشتر مواجه کند به همین دلیل لازمه عبور از این شرایط کنترل جدی مصرف و کاهش خروجی سطح زیر کشت محصولات کشاورزی است.

ملکی اظهارداشت: توصیه اکید داریم کشاورزان محترم از کاشت محصولات آب بر مانند هندوانه و خربزه جدا خودداری کنند و کشت محصولات کم آب بر با ارزش اقتصادی بالا را در دستور کار کشت امسال قرار دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: خودداری از روش های آبیاری سنتی و غرقآبی، استفاده از شیوه های نوین آبیاری و نصب کنتورهای هوشمند بهترین راهکار مدیریت منابع آبی در شرایط کنونی و جلوگیری از آسیب رسیدن به بخش کشاورزی است.

 

 
 
کدخبر: 801900 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟