رمز موفقیت بانوی کارآفرین گلستانی در ایجاد اشتغال

به گزارش رکنا از گلستان ،در شرکت کشت وصنعت پویان گلستان  ۲۵ کارگر به طور مستقیم و بیمه شده و ۳۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند که در نوع خود آمار مناسبی در زمینه ی اشتغال زایی در بخش خصوصی را داشته است.

 

یکی از مشاغل  پرطرفدار، تولید چیپس میوه یا همان میوه خشک است؛ از مزایای میوه خشک می توان به ماندگاری بسیار بالا، حفظ خواص میوه، قابلیت استفاده از طعم میوه های مختلف در فصولی که آن گونه کشت و برداشت ندارد، استفاده از میوه هایی که در اقلیم های خاص قابلیت کشت ندارد مثلا توت فرنگی در نقاط بسیار گرم، وزن و حجم کمتر نسبت به میوه تازه و در نتیجه کاهش هزینه حمل و نقل و صادرات نام برد و همه این موارد تضمین می کنند که برای این محصولات همیشه مشتریان مشتاقی در سراسر دنیا حضور خواهند داشت.

به سراغ یکی از بانوان کارآفرین گلستانی خواهیم رفت و احوالات تولید میوه خشک را از وی جویا خواهیم شد.

- خودتان را معرفی بفرمایید و از چه سالی شروع به این حرفه کردید؟

پوران خوش قلب هستم ،متولد ۱۳۴۲ درشهرزیبا لاهیجان  بدنیا آمدم.در مقطع دیپلم تحصیل کردم ودر سازمان تامین اجتماعی به صورت قرار دادی استخدام شدم و پس از مدتی بعداز آشنایی و ازدواج باهمسرم اقای کاووسی که از اهالی استان گلستان بود به گنبد آمدیم .صاحب سه فرزندشدم ونگهداری از آنان تمام وقت مرا گرفت .پس از بزرگ شدن فرزندانم مجددا به تحصیل ادامه دادم ولیسانس بازرگانی گرفتم و بعد فروشگاهی تاسیس کردم ومدتی به همین کار مشغول بودم اما این فعالیتی نبود که مرا اقناع کند . بنابراین فکر تولید افتادم .بعد از ثبت شرکت قارچ خوراکی لاله ،در سال ۱۳۸۲ سوله ی بزرگی اجاره کردم ومشغول پرورش قارچ شدم .اگر چه کار خوب  پیش  می رفت ولی هنوز احساس می کردم انرژی بیشتری در من نهفته است . بعد از ۳ سال به فکر تاسیس کارخانه ای با موضوع شستشو و بسته بندی سبزی افتادم . پس از مطالعات ابتدایی ،به این نتیجه رسیدم که بهتر است این کار در شهرک صنعتی آقچلی انجام دهم . به هر صورت زمین خریداری شد و بعد از اتمام ساختمان در سال ۱۳۸۴ماشین آلات نصب و تولید آغاز شد و جزو اولین کسانی بودم که توانستم میوه خشک را در گلستان به تولید انبوه برسانم وموفق به صادرات این محصول به  کشورمختلف شدم  و همچنین در سال ۱۳۹۰ نیز به یاری خداوند منان توانستم جزو کارآفرینان برتر کشوری انتخاب شوم.

IMG-20220629-WA0009

- تاکنون چه مقدار هزینه و سرمایه صرف این مجموعه شده است ؟

با۲۵ میلیاردتومان سرمایه تهیه شده است  ،  که  تماما از سرمایه شخصی خودم بوده و تا به امروز نیز هیچ کدام از مسئولین استانی به بنده کمک و مساعدتی نکرده است.

- از بانوان نیز در شرکت استفاده کرده اید ؟ چند نفر از کارکنان شرکت پویان گلستان خانوم هستند؟

بله با کمال افتخار میتوانم بگویم که حدودا ۲۵ نفر نیز نیروی خانم داریم که سرپرست خانوار هستند  . افرادی که واقعا نیاز به کار داشته اند در اولویت قرار داده شده اند .یکی از سیاست ها و اصول در اساسنامه کاری ما ، بهبود بخشیدن به امر اشتغال مردم بومی استان گلستان بوده که به یاری خداوند منان در حال گسترش این مساله هستیم .

IMG-20220629-WA0013

-چطور محصول ناشناخته ی خودتان رابازاریابی کردید؟

پس ازدریافت مجوزهای تولید،با نمونه محصول تولیدی به مراکز پخش وفروش آجیل وخشکبار وهاپیرهای مختلف و فروشگاه های زنجیره ای معتبر و بزرگ تهران مراجعه نموده و پس از رایزنی های بسیار توانستیم با برخی از آنها به توافق رسیده و نیز با برخی از همکاران و تولید کنندگان جهت تکمیل  محصولات تولیدی شان بهتوافقانی رسیدیم ،که گامی مفید وموثر در استارت و شروع کارمان برداشته شد .که در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چیپس میوه(میوه خشک)در ایران محسوب شده ومحصولات ما در تمامی کشور و برخی از کشور های همسایه عرضه می گردد.

- افق و چشم انداز پوران خوش قلب به عنوان مدیریت شرکت ، برای آینده ی شرکت پویان گلستان ، به کجاها ختم می شود ؟

سعی و تلاش من بر این است که بزرگترین ارائه دهنده ی محصولات میوه خشک در خاورمیانه باشم ، در حال حاضر عضو اتاق بازرگانی نیز هستم و به طور مستقیم  و غیر مستقیمبرخی از  محصولات مان به کشور های عربی و کردستان  بابرند تانسو صادر می گردد.

- چه گلایه و چه انتقادی به مسئولان استان گلستان در زمینه ی تولید و کارآفرینی دارید؟

 در این راه سختی های زیادی کشیدم اما از پای ننشستم، گرفتن مجوزها شرایطی داشت که گاهی خسته‌کننده و طولانی بود اما با این حال همچنان گرفتن مجوز بهداشت و خرید تجهیزات کارگاهی با شرایط استاندارد از دیگر دغدغه‌های مهم من بود و اکنون تجهیز کارگاهی در وسعت بزرگتر با رعایت استانداردهای کامل را هر روز بیشتر حس می کنم، با امید به خدا و حمایت های بیشتر و پشتکار می دانم که به موفقیت های بالاتری در در کارم خواهم رسید و آرزویم این است که روزی تمام بانوان سرزمینم بتوانند از استعدادهای بیکرانی که خداوند به آنها داده نهایت بهره را ببرند و به این باور برسند که زن نقش بزرگی نه تنها در خانواده بلکه در اجتماع دارد و می تواند برای رونق تولید خانواده و همچنین جامعه خود وارد عرصه شود و نقش بسزایی داشته باشد و از این مفید بودن لذت ببرد.      

ما به عنوان تولید کننده بومی در استان گلستان نه مبالغ و کمک های مالی بلا عوض طلب کرده ایم نه به دنبال حمایت های عجیب و غریب هستیم . مسئولان می توانند با اعطای وام های با بهره اندک به پیشرفت و توسعه استان گلستان کمک شایانی کنند.

IMG-20220629-WA0010

شاید برای شما جالب باشد که بدانید ، در کشور های اروپایی چیزی به نام قند سفید وجود ندارد و مردم در هنگام استفاده از تنقلات به شدت به مواد ارگانیک نظیر میوه خشک و خشکبار روی آورده اند .در حال حاضر از هر تن میوه ی طبیعی حدودا 100 کیلو میوه خشک فراوری می شود . عادات مصرفی اشتباه در میان ایرانیان بسیار رواج دارد ، به طور مثال مصرف چای بالا است و چون قند نیز به صورت کالای مکمل چایی محسوب میشود مصرف قند را نیز بالا میبرد.

 

Screenshot_۲۰۲۲۰۶۲۹-۱۶۴۸۴۸_Gallery

کدخبر: 798230 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟