مسائل اجتماعی باید با رویکرد فرهنگی رفع شود/ جای خالی خیران در مبارزه با اعتیاد

به گزارش رکنا از اصفهان،ولی‌الله نصراصفهانی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته «مبارزه با مواد مخدر» اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های دفتر پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی دفاتر کاهش آسیب است که در حوزه کاهش مصرف و عوارض مواد مخدر، افزایش انگیزه درمان اعتیاد در قالب دفاتر مراکز گذری، سرپناه شبانه، تیم‌های سیار و موبایل سنتر فعال است.

 

وی ادامه داد: در دفاتر مراکز گذری اعتیاد، به معتادان به‌صورت رایگان سرنگ، کاندوم و پنبه الکلی برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی همچون ایدز اهدا می‌شود که در سال گذشته چهار مرکز گذری اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان به یک هزار و ۳۵۰ معتاد خدمات ارائه کرد.

 

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت دفاتر کاهش آسیب اعتیاد تیم‌های سیار است که در استان اصفهان در قالب ۱۲ تیم در شهرستان‌های شهرضا، مبارکه، اصفهان زرین‌شهر، گلپایگان دولت‌آباد و کاشان سال گذشته به هزار معتاد خدمات ارائه شد.

 

به دنبال ارتقای سلامت روانی و توانمند کردن افراد در حوزه پیشگیری از اعتیاد هستیم

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به استراتژی دفتر پیشگیری از اعتیاد این اداره کل، اظهار کرد: نخستین استراتژی این دفتر، بالا بردن سطح دانش افراد نسبت به مقوله اعتیاد و راه‌های پیشگیری از آن است که خط مقدم فعالیت‌ها و برنامه‌های این دفتر برای خانواده‌ها و جوانان است. خوشبختانه دفتر پیشگیری از اعتیاد این اداره کل توانسته در حوزه بالا بردن سطح دانش افراد جامعه نسبت به مقوله اعتیاد و پیشگیری از اعتیاد گام‌های مؤثری بردارد.

 

وی افزود: استفاده از فعالیت جایگزین، رویکرد دیگر این دفتر برای پیشگیری از اعتیاد است زیرا معتقد هستیم فعالیت‌های جایگزین همچون مسابقه‌های فرهنگی و ورزشی عامل مؤثر در جلوگیری ورود فرد به چرخه اعتیاد است، شناخت مشکل و ارجاع با شناخت و عوامل اعتیاد رویکرد دیگر این دفتر در پیشگیری از اعتیاد محسوب می‌شود؛ درواقع اداره کل بهزیستی با این استراتژی به دنبال شناخت عوامل اعتیاد و مداخله به‌موقع است.

 

نصراصفهانی با بیان اینکه مشکلات اجتماعی با مشارکت مردم حل می‌شود، گفت: برنامه‌های اجتماع‌محور، حضور و مشارکت مردم را می‌طلبد که این‌یک استراتژی مهم در دفتر پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان است؛ درواقع با برگزاری برنامه‌های اجتماع‌محور در محله‌ها و مناطق شهر به‌ویژه مناطقی که با آسیب‌های اجتماعی فراوانی روبه‌رو هستند، به دنبال ارتقای سلامت روانی و توانمند کردن افراد در حوزه پیشگیری از اعتیاد هستیم.

 

استان اصفهان دارای ۵۰ مرکز درمانی سرپایی است

وی تأکید کرد: اداره کل بهزیستی استان اصفهان در طرح‌هایی که در حوزه پیشگیری از اعتیاد انجام می‌دهد، نهایت سعی خود را کرده است تا تنها به یک جنبه زندگی فرد توجه نشود بلکه با اجرای طرح کلیه ابعاد زندگی فرد تحت تأثیر قرار گیرد؛ ضمن اینکه در تدوین و اجرای این طرح‌ها محله‌های حاشیه و مناطق پرخطر استان اصفهان مدنظر قرار می‌گیرد.

 

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌ها و فعالیت‌های مهم دفتر پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان درمان و بازتوانی معتادان است که نهایت سعی خود را کرده‌ایم که فرد معتاد هر چه زودتر بهبود یابدو به کانون گرم خانواده خود برگردد. درمان و بازتوانی معتادان در استان اصفهان در مراکز درمان سرپایی اعتیاد و MMT صورت می‌گیرد و در حال حاضر استان اصفهان دارای ۵۰ مرکز درمانی سرپایی است.

 

وی ادامه داد: در کنار مراکز درمان سرپایی اعتیاد، استان اصفهان دارای ۹۰ مرکز میان‌مدت است همچنین این استان دارای مراکز درمانی جامع اعتیاد است که فرد معتاد به‌طور داوطلبانه به مدت چهارماه‌ونیم در این مراکز برای درمان، بستری و به مدت هشت‌ماه از راه دور تحت خدمات این مراکز قرار می‌گیرند تا پس از بهبودی به چرخه اعتیاد برنگردد.

 

نصر با اشاره به اجرای طرح آرامش نوروزی در درمان و بازتوانی افراد معتاد در استان اصفهان، گفت: این طرح هرساله با مشارکت ستاد مبارزه مواد مخدر، دادگستری، نیروی انتظامی انجام می‌شود که در آن معتادان متجاهر شهر در ایام نوروز جمع‌آوری به مراکز ماده ۱۶ انتقال داده می‌شوند که در کنار آن این معتادان در قالب تبصره دو ماده ۱۶ در مراکز ماده ۱۵ بستری می‌شود. سال گذشته ۶۰ مرکز ماده ۱۵ اداره کل بهزیستی استان اصفهان در طرح آرامش نوروزی مشارکت داشتند.

 

رویکردهای امنیتی و انتظامی مهم‌ترین چالش استان اصفهان در بحث پیشگیری از اعتیاد

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های استان اصفهان در بحث پیشگیری از اعتیاد رویکردهای امنیتی و انتظامی نسبت به رویکردهای روانی و اجتماعی است، اعتقاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان این است که مسائل اجتماعی به‌جای اینکه با رویکرد امنیتی و انتظامی حل شود، باید با رویکرد اجتماعی و فرهنگی برطرف شود.

 

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: چالش دیگر که اداره کل بهزیستی استان اصفهان در بحث پیشگیری از اعتیاد با آن مواجه است، کمک خیران و بحث مسئولیت اجتماعی و فرهنگی بنگاه‌های اقتصادی است اما در استان اصفهان در بحث بنگاه‌های اقتصادی و صنایع، رویکردی برای کمک به حوزه پیشگیری از اعتیاد وجود ندارد؛ حتی در حوزه اشتغال‌زایی معتادان بهبودیافته در واحد صنعتی خود کمترین همکاری و مشارکت را دارند.

وجود ۱۲۰ هزار معتاد در استان اصفهان

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه حدود ۱۲۰ هزار معتاد در استان اصفهان داریم که ۷ تا ۱۰ درصد از آن‌ها زنان هستند، گفت: پرمصرف‌ترین ماده مخدر تریاک است اما امکان دارد با اتفاقاتی که در افغانستان افتاده، تغییر کند.

 

علی‌اکبر ابراهیمی اظهار کرد: در دنیا سه سیاست برای مقابله با اعتیاد وجود دارد. سیاست اول مقابله با عرضه مواد مخدر است که طبق استانداردهای بین‌المللی، کشفیات مواد مخدر معادل ۲۰ درصد کل مواد مخدری است که ترانزیت می‌شود. سیاست دوم درمان و سیاست سوم ارائه خدمات به معتادانی است که نمی‌خواهند ترک کنند.

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای جهانی ۲۷۵ میلیون مصرف کننده مواد مخدر در دنیا وجود دارد، گفت: از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ این تعداد ۲۲ درصد افزایش یافته، یعنی هرسال ۲.۲ درصد تعداد معتادان در دنیا بیشتر شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰۵ میلیون نفر در جهان مصرف کننده مواد مخدر باشند.

 

وی افزود: با در نظر گرفته سال‌های از دست رفته به دلیل مرگ زودرس و سال‌های از دست رفته به دلیل ناتوانی، هر سال ۱۸ میلیون سال به خاطر اعتیاد به مواد مخدر از دست می‌رود و ۵۰۰ هزار نفر در دنیا به خاطر اعتیاد جان خود را از دست می‌دهند.

 

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان با بیان ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا حشیش مصرف می‌کنند، افزود: ۲۰ میلیون نفر کوکائین، ۶۲ میلیون نفر مواد مخدر مصرف و ۲۷ میلیون نفر مواد محرک آمفتامین مصرف می‌کنند.

 

وی در ادامه بر اهمیت پیشگیری در حوزه اعتیاد تأکید و تصریح کرد: در دنیا اگر یک دلار برای پیشگیری هزینه شود ۶۵ دلار ذخیره شده است که نشان دهنده اهمیت پیشگیری است. براساس مطالعاتی که انجام شده اگر هفته‌ای دو ساعت در مهدکودک روی موضوع پیشگیری از اعتیاد کار شود، ۱۹ سال دیگر نرخ اعتیاد تا ۴۵ درصد کاهش می‌یابد، بنابراین باید دانش و نگرش جامعه را بالا برد.

 

ابراهیمی سن اعتیاد را بین ۱۵ تا ۶۴ سال اعلام کرد و افزود: نمی‌دانیم دقیقاً سن اعتیاد کاهش یافته یا افزایش چون مطالعات باید این موضوع را نشان دهد، اما در استان اصفهان حدود ۱۲۰ هزار معتاد داریم که ۷ تا ۱۰ درصد از آن‌ها زنان هستند. پرمصرف‌ترین ماده مخدر نیز تریاک است اما ممکن است با اتفاقاتی که در افغانستان افتاده، تغییر کند.

 

وی با اشاره به اینکه اعتیادآورترین ماده در طبیعت نیکوتین است، گفت: اعتیادآورترین ماده مخدر ساخت بشر، سیگار است.

 

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان با تأکید بر اینکه درمان اجباری اعتیاد هیچ کجا در دنیا جایگاهی ندارد، گفت: نمی‌توانیم ۶۰ سال به عقب برگردیم، چون درمان اجباری اعتیاد فقط جلوی درآمد قاچاقچیان مواد مخدر و افزایش جرم را می‌گیرد اما کسی درمان نمی‌شود.

 

وی همچنین درباره درمان اعتیاد و بازگشت معتادان به اعتیاد گفت: روش‌های درمان اعتیاد متفاوت است، اما در مراکز تی سی از هر صد نفر، ۴۰ بیمار بهبود یافته پاک می‌مانند. اینکه فرد کی و کجا مواد مصرف کند به محیط بستگی دارد، اما اینکه به اعتیاد ادامه دهد به ژنتیک بستگی دارد، پس پیشگیری می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

 

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 796447 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟