وجود ۲۵ هکتار عرصه تالابی در لرستان

به گزارش رکنا از لرستان،  علی سالاروند روز چهارشنبه اظهارکرد: تالاب ها اکوسیستم و عرصه طبیعی فوق العاده ای هستند که مجموعه ای از پرندگان آبزی و غیرآبزی ساکن در آن می تواند محلی برای بازدید مسافران باشد.

 وی افزود: تالاب ها خود به خود تصفیه خانه هایی هستند که آلودگی متوسط موجود در محل را تصفیه و در خود هضم می کنند و محلی برای کنترل سیلاب محسوب می شوند.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: اگر تالاب ها خوب حفاظت نشوند و حقابه آنها تحقق پیدا نکند مانند تالاب شادگان خوزستان ارزش معیشت آنها از بین می رود و به کانون هایی برای افزایش گرد و غبار تبدیل می شوند همچنان که کانون گرد و غبارهای استان خوزستان و کشورهای عراق و سوریه بیشتر به علت عدم تحقق حقابه زیست محیطی و خشک شدن تالاب ها می باشد.

وی افزود:کنترل سیلاب در سال‌های ترسالی، جذب آلاینده‌ها، تامین آب و تقویت آب سفره‌های زیرزمینی، ذخیره کربن، پاکسازی و تلطیف هوا،تنوع زیستی در تالاب‌ها و تفریح و تفرج گردشگری از جمله کارکردهای تالاب‌هاست.

 سالاری با بیان اینکه  طرح مدیریت زیست بومی تالاب‌ها در استان آغاز شده است یادآورشد: تاکنون هیچ کدام از تالاب‌های لرستان در کنوانسیون رامسر ثبت نشده است.

وی افزود:پرونده تالاب‌های ۱۱ گانه پلدختر، دریاچه گهر و زیستگاه سمند لرستانی در بخش پاپی به سازمان محیط زیست کشور ارسال شده تا در دبیرخانه کنوانسیون رامسر مطرح شود که تاکنون انجام نشده است.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: کنوانسیون تالاب ها نخستین بار در کشور ایران در رامسر تشکیل و به طور جهانی و رسمی اعلام شده است که برای حفاظت از عرصه تالاب ها باید برنامه ریزی های مناسبی صورت گیرد.

مهدی زکی‌پور/ لرستان 

کدخبر: 792785 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟