دانشگاه و دانشجو باید از تهدیدات و آسیب های اجتماعی مصون بماند

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، علی شعبانی در دیدار با دکتر سیدعلی قاسم زاده، رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین که در محل این دانشگاه انجام شد، گفت: دانشگاه و حوزه علمیه در کشور ما از جایگاه ویژه و معنوی برخودارند و به فرمایش حضرت امام خمینی (ره)؛ دین اسلام در راس ادیانی قرار دارد که به علم اهمیت داده و در آموزه های دین مبین اسلام نیز به فراگیری علم تاکید بسیار شده است.

وی افزود: در ساختار نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز به جایگاه و اهمیت دانشگاه توجه بسیار شده و این موضوع در بیانات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) کاملا مشهود و ملموس است، زیرا توجه به علم در اعتلای نظام نقش اساسی دارد و قطعاً نظام بدون پیشرفت های علمی در دستیابی به اهداف عالی خود موفق نخواهد بود.

مقام ارشد قضایی استان در ادامه بیان داشت: در کنار فراگیری علم باید به بُعد پرورشی نیز توجه شود، زیرا علم اگر همراه با پرورش صحیح فرد نباشد، اثرگذاری لازم را نخواهد داشت و می تواند گاهاً مشکل ساز نیز شود و با این همه پیشرفت های علمی و تکنولوژی، شاهد برخی فجایع بشری در دنیا هستیم و این ناشی از عدم توجه به بُعد فرهنگی و پرورشی است.

شعبانی تصریح کرد: بحمدالله دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در این خصوص تلاش های زیادی داشته و دارد و نخبگان زیادی را به کشور تحویل داده است، اما با توجه به اینکه آسیب های جامعه گسترش یافته، رسالت دانشگاه در پرورش دانشجویان نیز سنگین تر است و نباید از این مسئله مهم غافل شد.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: پیشگیری از وقوع جرم باید به عنوان یک اصل اجتماعی در بسیاری از حوزه ها تبیین شود و باید از ظرفیت دانشگاه ها و دانشجویان در این خصوص به خوبی استفاده شود و اگر به موضوع پیشگیری به درستی توجه نشود، تبعات آن دامن گیر جامعه خواهد شد.

وی با بیان اینکه تمامی دستگاه ها و نهادها باید به وظایف خود در بحث پیشگیری از وقوع جرم عمل کنند، اظهار داشت: بسیاری از جرائمی که در جامعه واقع می شود، مستلزم اقدامات پیشگیرانه است و تحقق این امر نیازمند ریشه یابی علمی است و به همین خاطر باید از ظرفیت دانشگاه ها به منظور بررسی زمینه وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی به خوبی بهره برد.

این مقام قضایی استان با اشاره به اینکه قشر جوان و بخصوص دانشجو در معرض تهدیدات، ناهنجاری و آسیب های مختلف اجتماعی قرار دارند، گفت: باید به گونه ای تلاش شود که دانشگاه و دانشجو از تبعات آسیب های اجتماعی در امان باشد و باید با کار فرهنگی جلوی بسیاری از این تهدیدات گرفته شود.

علی شعبانی همچنین تاکید کرد: نسبت به خوابگاه های دانشجویی خصوصی که در سطح شهر دائر هستند باید نظارت جدی شود، زیرا گاهاً یک فرد در این خوابگاه ها می تواند یک محیط را تحت الشعاع قرار دهد و نباید این مراکز منشاء بروز برخی آسیب های اجتماعی باشد.

رییس کل دادگستری استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در شعار سال به حمایت از شرکت های دانش بنیان تاکید بسیار داشتند و این موضوع یکی از اولویت های دستگاه قضایی در سال جاری است و این آمادگی در دستگاه قضایی استان وجود دارد تا با برگزاری نشست های مشترک، موضوعات مختلف را پیگیری کرده و قطعاً نخبگان و اساتید دانشگاهی در بحث اجرای عدالت و وظایف دستگاه قضایی نیز می توانند کمک کار باشند.

 

کدخبر: 788709 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟