دهیاران بال توسعه بخش و فعل مهاجرت معکوس

در سیستم مدیریتی کشور و در فضای رسانه ای امروز خیلی از  مسئولین کشوری و استانی  بحث می شود و برنامه ریزی های متعددی از تمامی دولت ها  به زبان می آید و کیفیت عملکرد آنها در قالب سیاست ها و آمارها به عنوان کارنامه بیان می شود ،ولی نکته ای که خیلی مورد بحث نیست اقتصاد خرد و مدیریت خرد است .

پر واضح است امروز که دنیای استعمارگر جهان چشم دیدن پیشرفت کشورهای اسلامی و استبداد ستیز را ندارد و در مقابل تحریم های ظالمانه ای که معنای استکباری داشته و چشم دیدن پیشرفت مردم آزاده ایران را ندارد نگاه باید نگاه درونی باشد .

منویات مقام معظم رهبری در این مورد فصل الخطاب است که نگاه به درون و وجود ظرفیت های بی بدلیل روستاها تاکیدی است که کمتر به آن رسیده ایم و انتظار می رود در شرایط کنونی بیشتر به آن بپردازیم .

مدیریت خرد در کشور از دهیاران شروع و به رئیس جمهور ختم می شود چرا که سیستم اجرایی و اهرم توسعه بخش اقتصادی از هرم پایین به دهیاران ختم شده و همین یک نکته می تواند ضمن توسعه اقتصادی و اشتغالزایی زمینه ای را ایجاد می کند که مهاجرت های معکوس را شکل داده و فعل مهاجرت معکوس را از شهرهای کلان شهر به روستاها سوق دهد .

اگر میخواهیم از مقدمه بگذریم و مثال های اجرایی و عملیاتی را با رسم شکل بیان کنیم شهرستانی که در نزدیکی مرکز استان است و یک تنه می تواند زمینه ساز اشتغالزایی جوانان متعددی را فراهم آورد شهرستان سرعین است که با دو شهر و ۲۷ روستای با قابلیت مثال زدنی است و کمی به تیتر یادداشت مان از منظر شهرستان سرعین می زنم .

شهرستان سرعین در ۲۳ کیلومتری غرب مرکز اردبیل با دو بخش مرکزی و سبلان و وجود ۲۷ روستا با جمعیت بیش از ۱۸هزار نفری خود در دل دامنه بی همتای سبلان از رحمت خداوند متعال دوران می گذراند .

از سلسله مدیران اجرایی کشور که تصمیم گیر حرکت به سمت پیشرفت  فرمانداری ،بخشداری ،شهرداری و دهیاران را داشته و این چهار نهاد می توانند با در نظر گرفتن شرایط و ظرفیت های شهرستان محرک توسعه باشند ،که بحث ما در حوزه بخشداری و دهیاری است که کمی به آن دقیق می شویم .

از لحاظ آمار نیروی انسانی که مهمترین بخش عامل پیشرفت در همه دنیا محسوب می شود بیشترین آمار به روستاها تعلق دارد این بدان معنی است که اگر جمعیت ۱۸هزار نفری شهرستان سرعین را در نظر بگیریم آمار بیش یک سوم جمعیت سرزمین چشمه های بهشتی را روستاییان عزیز تشکیل می دهند ،پس اهمیت برنامه ریزی شهرستان باید به سمت روستاییان باشد و وزنه خدمتگزاری به سمت روستاها می چربد.

چند نکته درباره روستاهای شهرستان سرعین اینکه این شهرستان به تنهایی ۵ روستای هدف گردشگری دارد و جالب تر اینکه بیشترین آمار سفر گردشگران شمالغرب کشور به دو روستای بخش مرکزی ویلادره و آلوارس است که این دو روستا را جز روستاهای با کیفیت  عنوان می کند .

استقرار دو پیست اسکی با سطح عالی در بخش مرکزی ،چهار کارخانه آبمعدنی با کیفیت آب معدنی کشور ،گلخانه گل رز استاندارد رتبه یک استانی ،روستای بدون دخانیات درجه یک فرهنگی ،غارهای تاریخی باستانی گنزق که به عنوان بزرگترین شهر زیر زمینی منطقه شمالغرب کشور مطرح است ،آسفالت تمامی روستاهای شهرستان ،گازرسانی همه روستاهای شهرستان ,تولید سرشیر با کیفیت درجه یک بی رقیب در کشور و در حوزه زیست محیطی زیست ماهی خال قرمز که در زمره دومین زیستگاه این آبزی در آبشار گور گور است تنها گوشه هایی از ظرفیت های روستاهای شهرستان است این فقط یک معنی دارد اینکه ،مدیریت خرد اجرایی که دهیاران محسوب می شوند ضمن حمایت های لازم باید برنامه ریزی دقیقی انجام گیرد تا شکل درستی به خود گرفته تا ضمن توسعه اقتصادی زمینه اشتغال زمینه سازی مهاجرت های معکوس را فراهم آورد .

اهمیت دادن به ظرفیت های روستاها و آموزش های لازم با استفاده از تجارب روستاهای موفق ابتدایی ترین راه شکل گیری مدیریت خرد موفق در کشور است .

دهیاران باید امروز ظرفیت ها و قابلیت های خود را از روی کاغذ به فعل تبدیل کنند و احیای جایگاه مدیریتی در کنار آموزش به شوراهای روستا برای تعریف وظایف جدید توسط فرماندار و بخشداران نیز زمینه را هموار خواهد کرد .

برای مثال ساده ای که سالهاست در اجرای آن در شهرستان سرعین هستیم ایجاد یک زنجیره درست با استفاده از شیوه برند سازی محصول اول تولیدات دامی منطقه که به عنوان سوغات اول این شهرستان می باشد هنوز زمینه اجرایی به خود نگرفته است .

سرشیر گاومیش محصول درجه یک شهرستان است که متاسفانه تا امروز نتوانستیم برند معتبری برای آن ایجاد کنیم ،ضمن حمایت از نگهداری دامداران از این گونه دامی با کیفیت که روستای گنزق تنها روستایی است که بیشترین راس گاومیش را دارد با فروش قیمت بالای شیر و همچنین کمک به ایجاد کارگاه صنایع تبدیلی و تکمیلی زنجیره با یک برند بازار پذیر می تواند زمینه اشتغال زیادی

را ایجاد خواهد کرد و امروز این نکته را فراموش کردیم که دنیای امروز دنیای برند سازی و معرفی محصولاتی است که هم بازار خود را دارد و هم اینکه سودآوری بیشتری را فراهم خواهد آورد .

مثال دیگری که خیلی جای کار دارد و کمتر به آن رسیده ایم اینکه این شهرستان با وجود کشاورزان زحمت کشی که اتفاقا بیشتر از دیگر مناطق استان زحمت کشیده و بدلیل کمبود زمین های آبی بهره وری کمتری هم دارند است .

در عین حال زمین های درجه دو و سه این شهرستان بیشترین فضای خالی شهرستان را به خود اختصاص داده و تصاویر هوایی خالی از شهرستان نیز گواه بر این ادعاست وجود باغهای میوه که کیفیت آن نیز اتفاقا بهترین محصولات آلبالو،گیلاس ،آلوچه و سیب نیز تاییدی محکم است که متاسفانه هیچ اقدامی توسط جهاد کشاورزی منطقه نشده و این کمبود ها هم در درامد کشاورزان تاثیر گذاشته و هم نقص بزرگی را برای صنعت گردشگری ایجاد کرده که سبزی کمتری را در شهرستان شاهد هستیم و این می تواند اولین تغییر فکری برای دهیاران باشد .

دهیاران مدیران خط اول کشور هستند که متاسفانه کمتر به آن رسیدگی شده است امروزه روستاهای قابل مثال زدنی در کشور شروعی خوب داشته اند که می‌توانند الگوی دیگر روستاها باشند،روستای بنیس شبستر،روستای آبگرم اراک و روستای کزج خلخال شروعی مثال زدنی داشته اند که الگوی بارزی را در جامعه امروز ما فراهم آورده است .

در واقع امروز نگاه به داشته ها و ظرفیت های خدادادی روستاها و توزیع عادلانه و برند سازی های روستایی گام های ابتدایی شکل گیری توسعه یافتگی است .

خوشبختانه دولت جدید نگاه کلی و کلان خود را به داخل دارد و این فرصت استثنایی ایجاد کرده تا داشته های مان را بهبود داده و زمینه رشد بخش های مختلف سرمایه گذاری را در روستاها ایجاد نماییم و طرح های اشتغال زا و طرح های اقتصاد آفرین را در روستاها فراهم آوریم .

پس در واقع دهیاران ابتدا باید آموزش ببینید و یاد بگیرند که می توانند در کنار همراهی مردم و مدیران ارشد شهرستانی کارهایی بکنند که حتی بهتر از طرح های کلان کشور باشد پس ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است ....

#یادداشت_امین_مولاخواه

 

کدخبر: 770021 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟