تغییر سیستم فکری و آموزشی لزوم امروز فضای آموزشی در دانشگاه

به بهانه روز دانشجو یادداشت خبرنگار رکنا در اردبیل : به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه بر نگذرد

روز دانشجو روز تجلیل از علم و دانش است و علم آموزانی که برای آینده خود گام در این ره می گذارند و به اصطلاح دانشجو نام گذاری می شوند .

 

بهانه نام گذاری امروز،  ۱۶ آذر  که در کشورمان روز دانشجو نامگذاری شده؛ در واقع ، به یاد سه دانشجو  (مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی)  است که در اعتراض به دیدار رسمی نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا با شاه پهلوی  آنهم چندی پس از کودتای ننگین آمریکایی ۲۸ مرداد، توسط رژیم ستمشاهی به شهادت رسیدند.

 

امروز روزی را گرامی میداریم که نشان از حضور و نفوذ گروهی از جامعه کشور است که باید همان راه سه شهید دانشجو را با مطالبه گری شایسته و در خور آنها ادامه دهد ،روز دانشجو یعنی حضور موثر در اجتماع نه اینکه فقط کتاب بخوانند و منتظر پایان ترم باشند .

 

دانشجو نقش مهمی در پیشرفت آبادانی و توسعه تخصصی کشور را بر عهده دارد و اگر دولتی نتواند از توانمندی این قشر بهره ببرد بدون شک بازنده خواهد بود .

 

ذهن دانشجویان ذهن ایده آل گرایی و آرمانگرایی است و این نگرش بدون شک فرصتی است که متاسفانه تا امروز هیچ یک از دولت ها به خوبی از نیروی انسانی این مجموعه ها بهره نبرده یا اگر هم حرفی بوده بدون شک ادعایی بیش نیست .

 

نیروی انسانی در هر جامعه ای ثروتی است بزرگ که جایگزین ندارد حتی از آب و خاک نیز بالاتر است ،به هر شکل اگر سیستمی از نیروی انسانی خود استفاده شایسته نبرد مطئمن باشید که آینده مترقی نخواهد داشت .

 

بسیار متاسفم از عملکرد تصویب  پر اشتباه مجلس ششم که مدرک را وارد علم آموزی کرد زمانی که استخدام با مدرک ،افزایش حقوق با مدرک ،تسهیلات بانکی با مدرک و حتی ازدواج در مقطعی با مدرک انجام میگیرد آنجا جایی برای توسعه علم نخواهد بود و مطمئنا به جای علم به مدرک روی خواهند آورد و باور کنیم اگر آن روز مدرک وارد استخدام دولتی یا خصوصی نمی شد امروز علم برای پیشرفت بود نه مدرک و ارتقای آن .

 

از مقدمه خارج و وارد پیشنهاداتی می شوم که لازمه شروع دوران جدید دانشگاهی در ایران خواهد بود  ،لازم است بدانیم دوران جدید دوران متغیرهاست و باید نگرشمان نسبت به نسل جدید تغییر یابد .

 

دانشجویان امروز با علم جدید آشنایی دارند و ارتباطات و بهره مندی از سیستم های جدید نگاه آنها را نسبت به حتی پذیرش دانش جدید متفاوت کرده است .

 

فضای ارتباطات به صورت گسترده و قابل دسترس تر است امروز دانش فقط در کتاب های دانشگاهی نیست بلکه یک کتاب یک استاد امکان دارد با زبان های مختلف توسط چندین استاد  بین المللی و شگفت انگیز تر اینکه با زبان مادری خود در دسترس است ، این یعنی زمان آن رسیده که تدریس دانشگاه ها نیز از شیوه های کلاسی به صورت تحقیقی اجرا شود و دانشجو به دنبال علم باشد .

 

 مگر نه اینکه دانشجوی فعلی قبل از ورود به دانشگاه  ۱۲ سال عمر خود را در کلاس ها گذرانده است و اینک زمان آن رسیده که دانشگاه ها تعریف خود را پیدا کنند یعنی همین مکانی که دانشگاه نام دارد دانشجو وارد شده تا دانش را کسب کند .

 

بستر جدید دنیای مجازی و بهره مندی از تکنولوژی های روز دنیا مسیر را فراهم کرده و ارتباطات اساتید و دانشجو نیز فقط معطوف به کلاس درس نیست و می تواند در ساعات مختلف روز نیز انجام گیرد .

 

دور از انصاف است که نگوییم امروز دانشگاه آزاد اسلامی پا را فراتر از نگاه های قدیمی گذاشته چرا که خود از نزدیک دیده ام که ایجاد کارگاه های صنعتی برای آموزش و تولید با بهره گیری از علم دانش بنیان توانسته اشتغال را در کنار آموزش فراهم کند .

 

بهترین عملکرد دانشگاه آزاد از نظر بنده ایجاد مرکز علم و فناوری آی تی دانشگاه است که دانش امروز جوانان را در صورت جذب نخبگان کامپیوتری در حوزه انیمیشن سازی شروع کرده که حتما جای تشویق دارد .

 

به هر شکل آرزوی دانشجویی من این است که دانشجو فقط خواندن نیست و باید ضمن تحصیل مطالبه گر بوده و در کنار علم آینده خود را نیز از محل تحصیل خود تامین کند یعنی آموزشی ببینید که قرار است اشتغال خود و زمینه ازدواج و منویات شخص اول جامعه اسلامی ایران را تحقق بخشد و این امر زمانی محقق می شود که دانشگاه ها تغییر تفکر داده و از تک بعدی خارج شوند این امر رویا نیست و فقط اجرا می خواهد ولی کاش گوشی باشد برای شنوا .

 

#یادداشت_امین_مولاخواه

 

کدخبر: 748481 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟