حجم بالای پرونده و کمبود قاضی چالش قوه قضاییه است

به گزارش رکنا از قم، حجت‌الاسلام سیداحمد مرتضوی مقدم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم در مصلی قدس، افزود: در سال میلیون ها پرونده در قوه‌قضاییه مورد بررسی قرار می گیرد که این مقدار از پرونده تناسبی با فرهنگ و دین ما ندارد.

رییس دیوان عالی کشور ادامه داد: در تمام پرونده‌های حقوقی با یک فرد دروغگو و ناحق مواجه هستیم که کشف این مساله به دلیل وجود شایبات مختلف و تلبیس حق از باطل بسیار سخت و دشوار است به همین دلیل ممکن است گاهی رای با واقع منطبق نباشد ولی قاضی مجبور است با همان مستندات موجود رای نهایی را صادر کند.

وی با اشاره به ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، تصریح کرد: توطئه دشمنان این است که نسل جوان را با مقدسات بیگانه کند و آنها را از این ارزش دور کند؛ امروز بیش از همیشه نیازمند بصیرت و دشمن شناسی هستیم.

وی ادامه داد: بصیرت به معنای علم و آگاهی نیست ما در کشور عالمانی داریم که سخن دشمنان را تکرار می کنند.

مرتضوی مقدم افزود: دشمنان هر روز با ترسی که از ایران در خود احساس می کنند مجبور به عقب‌نشینی می شوند، طی چهار دهه اخیر نظام اسلامی هر سال قوی و مستحکم تر و ملت بصیر و روشن تر شده است.

رییس دیوان عالی کشور بدون اشاره به توطئه جدید دشمنان، تاکید کرد: یکی از برکات و ویژگی‌های انقلاب این بوده که تمام شرارت‌ها و توطئه ها رفع شده و امید می رود توطئه جدید نیز خنثی شود.

مرتضوی مقدم گفت: مردم انتظارات بحقی دارند که باید برطرف شود، در بدنه دولت و قوه قضاییه همچنان مشکلاتی در خصوص عدم حل مشکلات و مطالبات مردم وجود دارد.

رییس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران بعد از بعثت پیامبر اکرم(ص)بزرگترین حادثه طاغوت شکن در گستره ملی و جهانی بود.

وی ادامه داد: همانگونه که حضرت موسی(ع) قوم خود را از طاغوت و فرعون نجات داد، انقلاب اسلامی نیز چنین شرایطی را در عصر حاضر تجربه‌ کرد؛ انواع شکنجه‌هایی که در دوران فرعون وجود داشت در زمان پهلوی هم اعمال می شد و از این رو به چنین اتفاقاتی یوم الله اطلاق می شود.

مرتضوی مقدم خاطرنشان کرد: حدوث انقلاب و حضور مردم در صحنه یک معجزه بود؛ یاری خدا، حضور مردم و رهبری امام راحل سه رکن اصلی انقلاب ایران بود.

 رییس دیوان عالی کشور ابراز داشت: خاصیت یادآوری یوم الله ۲۲ بهمن از این جهت است که بدانیم این انقلاب ارزان به دست نیامده و برای ایجاد این انقلاب رنج های زیادی کشیده شده و خون های بسیاری ریخته شده است.

وی اضافه کرد: با انقلاب اسلامی، ایران به جایگاهی از قدرت و تاثیرگذاری رسیده که نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در نطق انتخاباتی مدام در خصوص ایران موضع گیری می کنند و هیچ راهبرد امنیتی بدون حضور ایران در منطقه راه به جایی نمی برد.

نظری/ قم

 

کدخبر: 769961 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟