اردبیل عاری از ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل؛ بهلول تکلوی مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت:  هرچند استان از لحاظ الودگی به  ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پاک است؛ امابه دلیل گذر پرندگان مهاجر و وحشی از آسمان استان طیور در معرض احتمال آلوده شدن قرار دارد و ضروری است برای حفظ و تثبیت این وضعیت همه روستائیان طیور خود را محصور کرده و از تماس آن‌ها با پرندگان مهاجر جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: در حوزه طیور صنعتی مسئولان فنی بهداشتی در فارم‌ها و مزارع مستقر بوده و طیور را ویزیت دوره‌ای می‌کنند و در صورت وجود مشکل و برخورد با موارد مشکوک در سریع‌ترین زمان ممکن مراتب را به دامپزشکی استان گزارش می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل اظهار کرد: در این راستا امسال بیش از ۱۵ هزار مورد نمونه برداری از فارم‌های صنعتی طیور استان اردبیل انجام و به آزمایشگاه‌های مرجع سازمان دامپزشکی ارسال شده است.

اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طیور استان اردبیل

دکتر تکلوی با بیان اینکه برای اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طیور استان اردبیل در سال جاری ۱۳میلیارد ریال اعتبار دولتی هزینه شده است، افزود:تا پایان سال هشت میلیارد ریال اعتبار جدید برای خرید واکسن و ادامه اجرای طرح واکسیناسیون دام و طیور این استان هزینه خواهد شد.

وی از توزیع ۱۲۰میلیون و ۴۶۷ هزارو ۷۲۳ دز واکسن طیور در سال جاری خبر داد و افزود: این میزان واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف واگیردار طیور در مزارع و فارم‌های پرورش طیور استان مصرف شده است.

او اضافه کرد:علاوه بر کنترل و مراقبت‌های ویژه از مرغ‌های صعنتی و بومی، در حوزه حیات وحش نیز عملیات مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست و در قالب گشت‌های تیمی مشترک انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اظهار کرد: با رصد و پایش انجام شده در حال حاضر استان اردبیل عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور صنعتی و بومی است و اگر هشدار‌ها و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی مورد توجه جدی قرار گیرد هیچگونه مشکلی در حوزه تولید مرغ و تخم مرغ وتا گذر فصل سرما از استان وجود نخواهد داشت.

 

کدخبر: 769697 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟