یکصدمین پایگاه میراث‌فرهنگی کشور در مزار شیخ احمد جام تربت جام افتتاح شد

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد، فرهاد عزیزی مدیرکل پایگاه‌های میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مراسم با اشاره اهداف ایجاد این پایگاه میراث‌فرهنگی گفت: مجموعه فرهنگی و تاریخی مزار شیخ احمد جام مجموعه‌ای بسیار ارزشمند است که در لیست موقت ثبت جهانی قرار گرفته و با اقدامات کارشناسی، میراث ملموس بسیار ارزشمند معنوی و تاریخی این مجموعه باید به دنیا معرفی شود.

مدیرکل پایگاه‌های میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: مهم‌ترین دلیل راه‌اندازی پایگاه میراث‌‌فرهنگی این است که با مدیریت منسجم، نیازهای این مجموعه را در سایت ثبت کند و محافظت و مراقبت خوبی از مجموعه انجام شود.

عزیزی بر ضرورت انسجام در برنامه‎ها و معرفی هدفمند مجموعه به جامعه تاکید کرد و گفت: با توجه به زیرساخت‌هایی که یک اثر ملی برای جهانی شدن لازم دارد، باید در مجموعه آماده‌سازی لازم انجام و همه دستگاهای اجرایی که در میراث فرهنگی نقش دارند نقش خودشان را ایفا کند تا اقداماتی در شان این مجموعه انجام‌ شود.

او یادآور شد: در دوره‌های مختلف تاریخی، این مکان رونق داشته و خطرات، آسیبی به مزار نرسانده است اکنون و در مرحله اول وظیفه داریم این مجموعه را در چارچوب مقررات هدفمند حفظ، حراست و نگهداری کنیم‌ و در مرحله دوم دستگاه‌های ذینفع در اجرای برنامه هدفمند باید نقش داشته باشند تا اتفاقات خوبی در راستای توسعه و احیای این مجموعه رقم بخورد .

مدیرکل پایگاه‌‌های میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به نقش اساسی مردم در نگهداری این مجموعه گفت: همه فعالیت‌ها و اقدامات باید در شأن مجموعه تاریخی و فرهنگی مزار شیخ جام و منطقه باشد و باید نقش کلیدی مردم را پررنگ تر و موثرتر کنیم.

او تاکید کرد: میراث‌فرهنگی در کنار تولیت مجموعه مزار شیخ احمد جام قرار دارد و برنامه‌های دردست اقدام در گام‌ اول استفاده از ظرفیت‌های شهرستانی در گام های بعدی استفاده از ظرفیت‌های استان و در سطح ملی در خصوص تامین اعتبارات و ثبت جهانی است.

عزیزی یادآور شد: اجرای برنامه‌های زیربنایی و موثر در این مجموعه دو سال زمان می‌برد تا تحول اساسی و ظرفیت‌شناسی صورت گیرد.

او با اشاره به بحث احیاء موقوفات مزار شیخ جام گفت: با ایجاد پایگاه میراث‌فرهنگی مجموعه مزار جام بستر جدیدی ایجاد شده که متولی موقوفات این اثر ملی با تشکیل کمیته رفع موانع با کمک مدیریت شهرستان مستندسازی و پیگیری لازم از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام ‌گیرد.

مدیرکل پایگاه‌های میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به موزه مجموعه مزار جام گفت: برای تکمیل موزه قرآن مجموعه مزار شیخ جام، باید طرح ارایه شود تا به نتیجه برسد.

او با اشاره به احداث مصلی نماز جمعه در مجموعه تاریخی و فرهنگی مزار جام اظهار کرد: با توجه به اینکه قرار است این ‌مجموعه در سطح بین‌المللی مطرح شود هرگونه اضافه کردن بنا باید براساس قوانین و مقررات همگون با مجموعه باشد و روی ارزش‌های فرهنگی و تاریخی تاثیر نداشته باشد واین پایگاه ملی باید خودگردان اداره شود و نیازمند به اعتبارات دولتی نباشد و به نیازهای خود پاسخ دهد تا در سطح بین‌المللی تاثیرگذار شود.

کدخبر: 762815 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟