مصادیق مخاطره‌آمیز نظام اسلامی شناسایی شود

به گزارش رکنا از قم، آیت الله سید مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان رضوی در بخشی از این اجلاسیه در یک ارتباط ویدیوکنفرانسی، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با حوزه‌های علمیه، ابراز داشت: پاسخگویی به جامعه، نظام اسلام و بین الملل در صورتی محقق می‌شود که توانمندسازی نیروی انسانی درحوزه علمیه نهادینه شود.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین اصل در توانمندسازی حوزه علمیه، توانمندسازی درحوزه دانشی و بینشی است، ادامه داد: تفقه در دین در راستای پاسخگویی به جامعه و نظام اسلامی است و آن چیزی که امروز مورد نظر می باشد تفقه در دین در موضوعات روزآمد و نو است.

عاملی افزود: ایجاد نظام جامع الهی و اسلامی، بررسی هندسه سیاسی اندیشه امامان شیعه، فلسفه همه جانبه انقلاب اسلامی، بررسی گستره فقه در پاسخگویی به نیازهای ملی و بین المللی، بررسی هندسه سیاسی امامین انقلاب، بررسی ظرفیت های تمدنی انقلاب اسلامی، موضوعات اولویت‌داری است که حوزه علمیه باید به آنها ورود کند.

وظیفه حوزه علمیه شناسایی نقاط تضعیف نظام است

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی نیز بیان کرد: حوزه‌های علمیه در طول ۴۳ سال گذشته بار اصلی انقلاب و نظام اسلامی را بر دوش کشیده است.

آیت الله سید محمدعلی آل هاشم ادامه داد: حوزه های علمیه و عالمان دینی وظیفه دارند در مرحله اول آفات و نقاط خطرنظام انقلاب را به درستی بشناسند و برای  مردم تبیین کنند.

وی ابراز داشت: برای شناخت آفات و نقاط ضعف نظام باید به دنبال شناخت مصادیقی باشیم که موجودیت نظام را به مخاطره انداخته و مانع از رسیدن نظام به اهداف خود می شود.

امام جمعه موقت تبریز گفت: هر اقدامی که پایه‌های اعتقادی مردم و مسوولان را نسبت به انقلاب و حاکمیت سست کند و روحیه بی تفاوتی به اسلام را ترویج کند از مصادیق مخاطره آمیز برای انقلاب است.

آل هاشم ادامه داد: با نبودن ولی فقیه هیچ تضمینی برای اسلامی ماندن انقلاب باقی نخواهد ماند بنابراین لازم است تا اصول قانون اسلامی بصورت کامل اجرا شود.

تربیتی اخلاقی حوزه علمیه تقویت شود

 نماینده ولی فقیه در استان بوشهر نیز دراین اجلاسیه، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران برای حفظ و مرجعیت حوزه‌های علمیه یک فرصت بی نظیر است.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری اضافه کرد: بسیاری از حوزه‌های علمیه شیعی در طول تاریخ به دلیل فشارهای حاکمیت از بین رفته‌اند اما امروز نظام اسلامی بزرگترین پشتیبان و نگهبان حوزه است.

وی ابراز داشت: سکولار کردن کردن حوزه، بزرگترین ضربه را به حوزه علمیه وارد می‌کند، ایجاد حوزه علمیه در تراز انقلاب برای بالندگی بیشتر نظام اسلامی باید مورد توجه مسوولان باشد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به حضور جغرافیایی حوزه در سطح منطقه ای، گفت: دشمن به دنبال دگردیسی بینشی و فکری مسلمانان است و لازم است تا حوزه علمیه حضور جدی در مسائل فرهنگی داشته باشد.

وی با بیان اینکه تعمیق مبانی علوم پایه حوزه و فقه دیرین در کنار گسترش رشته‌های جدید و روزآمد باید دنبال شود، اظهار داشت: مساله اخلاق در سطح حوزه باید جدی گرفته شود؛ آن چیزی که مردم را به حوزه علاقه مند می‌کند مساله اخلاق است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد نیز در این اجلاسیه ادامه، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه باید نسبت به تربیت اخلاقی و فکری دانش آموزان و دانشجویان برنامه ریزی مدونی داشته باشد.

آیت الله محمد رضا ناصری اظهار داشت: با وجود گذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی اما همچنان سبک و شیوه آموزشی کشور در سطح آموزش و پرورش و دانشگاها غربی است و بر مبنای اصول اساسی اسلامی تربیتی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: تضعیف ایمان و تدین، تفکر و تعقل سه آسیب و خسارتی است که نظام آموزشی مبتنی بر غرب به نسل جوان ایران وارد کرده‌است.

امام جمعه موقت یزد یادآور شد: بخش زیادی از بیکاری فارغ التحصیلان کشور بخاطر این است که با تبعیت نظام آموزشی کشور از سبک های غربی قدرت اندیشه‌ای دانشجویان به محاق می رود.

نظری / قم

 

کدخبر: 761908 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟