حدود ۷۰ درصد آب های یک ساختمان مسکونی قابل بازچرخانی است

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد، حسین اسماعیلیان  مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد در آیین پایانی "رویداد استارتاپی بازچرخانی آب در ساختمان" که به همت مرکز علمی کاربردی خانه کارگر مشهد برگزار شد، افزود: تبدیل شدن ۸۰ درصد آب شرب به فاضلاب، سرمایه عظیمی را درگیر کرده است و اگر ما نمی توانستیم فاضلاب مشهد را ساماندهی کنیم اکنون آب ۲۵۰ حلقه چاه مورد استفاده، آلوده و از رده خارج می شد.

وی گفت: هم اکنون با استفاده از همه ظرفیت ها و ذخیره سد دوستی در تامین آب مورد نیاز مشهد مشکل داریم در حالی که برای افق ۱۴۲۰ مصرف سالانه ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب برای مشهد پیش بینی شده است که طبق برنامه باید ۱۰۰ میلیون مترمکعب آن از طریق بازچرخانی آب تامین شود، ضمن اینکه در مدیریت مصرف و منابع و فرهنگ استفاده از آب نیز باید تجدید نظر کنیم تا به آب به عنوان یک کالای ارزشمند و حیاتی توجه شود و راههای درست صرفه جویی و استفاده از آب در جامعه نهادینه شود، که یکی از آنها بازچرخانی و استفاده چندباره از آب است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر، به ویژه در خاورمیانه، برخورداری از منابع آب به عنوان یکی از مولفه های قدرت مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته است.

مرتضی تشکری افزود: باید یاد بگیریم که آب کالایی ارزان و یکبار مصرف نیست و باید فناوری و علم را برای بازچرخانی و استفاده چندباره از آب به کار گیریم و فرهنگ مصرف بی رویه آب باید اصلاح شود و تا زمانی که این فرهنگ اصلاح نشود مشکلات کم آبی با نقل و انتقالات آب حل نمی شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر مشهد نیز گفت: با اجرای طرح بازچرخانی آب خاکستری، بیش از ۸۰ درصد آب مصرفی خانوارها، به ویژه آب مصرف شده در حمام، شستشو و سیفون ها برای چندمین بار به چرخه مصرف برای شستشو و آبیاری برمی گردد که می تواند در صرفه جویی منابع نقش بسیار بسزایی را ایفا کند.

 محمدحسین خزایی افزود :همه کشورهای پیشرفته دنیا به رغم برخورداری از منابع آب مناسب، از سالها قبل به بازچرخانی آب خاکستری روی آورده اند در حالی که این طرح در ایران، که از مناطق خشک و نیمه خشک است، در مراحل آغازین است که استارتاپ ها و نخبگان کشور می توانند در این زمینه راهگشا باشند.

وی در خصوص محورهای رویداد افزود: تکنولوژی های هوشمند در صنعت تولید آب خاکستری، تجهیزات هبینه سازی مصرف آب، کاهش هزینه ساخت پکیج های آب خاکستری، مدیریت هزینه و بازاریابی فروش تجهیزات تصفیه آب، تصفیه خانه هوشمند، تجهیزات مدرن در تولید آب خاکستری و بهینه سازی مصرف آب از محورهای این رویداد بود.

دبیر این رویداد علمی نیز گفت: حدود ۷۰ درصد آب های یک ساختمان مسکونی خاکستری و قابل بازچرخانی است، که از آنها می توان دوباره برای سیفون، آبیاری فضای سبز، درمان و شستشو استفاده کرد. 

محمدامیر محرری افزود: در کلانشهری مثل مشهد در شبانه روز بیش از ۴۵۰ میلیون لیتر آب مصرف می شود که از این میزان حدود ۳۷۷ میلیون لیتر آب خاکستری و قابل بارچرخانی است.

وی گفت: فراخوان این رویداد علمی ملی از دهم آذرماه لغایت هفتم دیماه با محورهای استفاده از فناوری هوشمند در صنعت استفاده از آب خاکستری، تجهیزات بهینه سازی مصرف آب، کاهش هزینه های ساخت پکیج، تجهیزات تصفیه آب و تصفیه خانه های هوشمند ارائه شد و در نهایت ۸۸ ایده از سراسر کشور رسید، که از میان آنها به ترتیب طرحهای "بهمن عرب لو" از تبریز، "اسدالله نوری" از سنندج، و "حمید غفوری" از مشهد عناوین اول تا سوم را به دست آوردند.

کدخبر: 761828 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟