۱۴۲ فقره ساخت و ساز غیرمجاز در عرصه های طبیعی کردستان قلع و قمع شد

به گزارش رکنا از کردستان؛ سعدی نقشبندی  اظهار داشت: ارزش تقریبی این ساخت و سازها در مجموع بیش از ۷۹ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه امسال ۴۸ باب ویلا و خانه باغ غیرمجاز که منجربه تخریب و تصرف عرصه های طبیعی شده بود با حکم قضایی قلع و قمع شد، افزود: از این تعداد ۳۵ فقره ویلا و ۱۳ فقره خانه باغ بود که بیشترین آن به منطقه سراب قامیش و قلیان سنندج اختصاص داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه ۹ فقره حصارکشی غیرمجاز نیز در این مدت جمع آوری شد، اضافه کرد: ۲ فقره دیوارکشی نیز تخریب شد.

نقشبندی به قطع و قلع و قمع ۲۰ فقره باغ انگور و لوله کشی آب هم اشاره کرد و اظهار داشت: بیشتر این باغها که با تغییر کاربری عرصه های طبیعی انجام شده بود در مریوان قرار داشت.

وی با هشدار به افرادی که در حال تغییر کاربری اراضی کشاورزی و زمین‌خواری و کوه‌خواری هستند، گفت: به هیچ وجه با کسانی که در حال نابودی تصرف اراضی ملی هستند، مدارا نکرده و با متخلفان با قاطعیت برخورد خواهد شد.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از شهروندان خواست گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را ۲۴ ساعته به سامانه های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت جنگل و مرتع  اعلام کنند.

از مجموع ۸۱ هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان ۶۷ هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار بهره بردار عرصه جنگلی هستند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده است و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 759921 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟