افزایش ۵۳ درصدی صادرات آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار رکنا از تبریز، غلامعلی راستی در جلسه‌ی تدوین و نهایی‌سازی برنامه‌های رشد اقتصادی استان در بخش صنعت و معدن اظهار کرد: در آذربایجان شرقی ۴ هزار و ۱۹۰ واحد صنعتی دارای پروانه‌ی بهره‌برداری فعالیت می‌کنند و تعداد ۶۸۰ فقره جواز تأسیس نیز صادر شده است.

وی بیان کرد: در مجموع حدود ۴ هزار و ۸۰۰ واحد فعال صنعتی در استان با اشتغال‌زایی ۱۳۰ هزار نفری فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در راستای توسعه‌ی بخش صنعت در نظر داریم ۱۱۰ واحد راکد و نیمه فعال صنعتی استان را که ۲۲ واحد از این‌ها در خارج از شهرک‌ها و ۸۸ واحد نیز داخل شهرک‌ها مستقر شده‌اند، به چرخه‌ی تولید بازگردانیم.

وی، تولید خودرو در استان را از جمله طرح‌های اولویت‌دار صنعت عنوان کرد و گفت: شرکت آذهایتکس به‌زودی تولید کامیونت و کامیون را در داخل استان شروع خواهد کرد.

راستی، میزان صادرات استان را در هشت ماهه گذشته یک میلیارد دلار اعلام کرده و یادآور شد: در این مدت میزان صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد افزایش یافته است.

سرپرست سازمان صمت آذربایجان شرقی در ادامه به تشریح وضعیت معدنی استان پرداخت و خاطرنشان کرد: ظرفیت ذخیره‌سازی معادن استان ۸.۷ میلیارد تن بوده و رتبه اول ذخیره‌سازی معدن متعلق به آذربایجان‌شرقی است.

وی یادآور شد: از حدود ۷۰ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور ۵۲ نوع ماده معدنی در استان موجود است.

وی، راه‌اندازی معدن نفلین سینیت با ۵.۲ میلیارد تن ذخیره‌ی معدنی و کارخانه کاتد مس را از جمله مگاپروژه‌های بخش معدن استان اعلام کرد.

 

کدخبر: 758354 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟