مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری یزد: انباشت زباله در یزد به دلیل عدم رعایت ساعات جمع آوری است

به گزارش رکنا از یزد؛  جمع آوری درست و دفن صحیح زباله یکی از مهم ترین عوامل تضمین سلامت هر جامعه است که باید به آن توجه ویژه شود.

 افزایش روز افزون جمعیت، توسعه جوامع شهری و رشد مصرف گرایی، موجب شده است تا میزان تولید زباله‌ها افزایش یافته و به معضلی برای جامعه مبدل شود که هم سلامت و هم محیط زیست را در معرض خطر قرار دهد.

پاکیزگی و نظافت محیط شهری از ارکان بسیار مهمی است که باید توسط مردم و مسئولان شهری مورد توجه قرار گیرد؛ متاسفانه در برخی از مواقع شاهد انباشت زباله‌ها در محله و کوچه های خود هستیم که عامل تجمع حیواناتی چون سگ‌ و گربه و حشرات می شود.

وقتی زباله‌ها را در دل طبیعت رها می‌کنیم و با بی‌اعتنایی می‌گذریم و همچنان به همان مسیر نادرست روزهای پیشین خود ادامه می دهیم، وقتی ذره ای برای زمین و آینده فرزندانمان تلاشی نداریم در حقیقت ظلم به خود و خانواده خود را پیش گرفته ایم و دود این قبیل سهل انگاری ها و بی اعتنایی های آگاهانه یا ناآگاهانه به چشم افراد جامعه می رود.

در شهری مثل یزد با شهرسازی متفاوت و منحصر بفرد و خیابانهای های کم عرض و فشرده و کوچه پس کوچه های تنگ و بعضا قدیمی و خشتی، اهتمام حداکثری در زمینه حفظ نظافت و پاکیزگی ضروری بنظر می رسد تا جایی که در صورت بی تفاوتی و رها کردن زباله در معابر،  این نقیصه بیشتر به چشم می آید.

مردمی که پیاده یا با خودرو از معابر شهری یزد عبور می کنند گاهی با انباشت زباله ها روبرو می شوند؛ این انباشت که ممکن است از چند عدد نایلون زباله تا چندین کیسه بزرگ و کوچک را شامل شود علاوه بر ایجاد مناظر ناپسند، مخاطرات بهداشتی و زیست محیطی را نیز در پی دارد.

با بررسی های میدانی و گفت و گو با برخی شهروندان معترض مشخص شد که دلیل انباشت زباله صرفا و فقط نهاد شهرداری نیست؛ هر چند این نهاد می تواند با برنامه ریزی منسجم‌تر و دقیق‌تر به رفع این معضل کمک کند اما کوتاهی برخی از شهروندان هم در این زمینه قابل توجه است.

شهرداری یزد ، ساعاتی را برای جمع آوری زباله ها تعیین کرده و آن را اطلاع رسانی نموده است اما برخی از خانواده ها بدون توجه به روز و ساعت جمع آوری زباله در منطقه سکونت خود، زباله ها را در درب خانه یا سر کوچه یا کنار خیابان رها می کنند.

همین امر موجب می شود تا زباله ها گاهی تا ۲۴ ساعت و بیشتر در همان محل بماند و موجب مشکلاتی که در ابتدای این گزارش اعلام شد، گردد.

متاسفانه مشاهده می شود که برخی از شهروندان زباله ها را در نایلون می گذارند اما یا درب آن را محکم گره نمی زنند و یا از نایلونهای پاره و معمولی استفاده می کنند که همین امر موجب میشود تا علاوه بر پخش شدن بوی تعفن و ایجاد منظری نازیبا منجر به جمع شدن حشرات و حیوانات موذی شود.

روزانه حدود ۳۰۰ تن زباله در شهر یزد جمع آوری می شود که رقم، خود گویای کار سخت کارگران جمع آوری زباله در این شهر است.

از این رو لازم است تک تک شهروندان در این زمینه احساس مسوولیت کرده و زباله ها را با نظم خاص و در ساعات مقرر در کیسه های محکم زباله گذاشته و آن را درب منزل خود قرار دهند تا تعبیر "رها کردن" یا "ول کردن" زباله از آن استنباط نشود. 

با چند شهروند یزدی در این زمینه به گفت و گو نشستیم که نقطه نظرات همه آنها مشترک بود و همگی معتقد بودند خانواده ها باید نسبت به نحوه جمع آوری و دفن زباله ها با دقت عمل کرده و وظیفه شهروندی خود را به نیکی انجام دهند.

به عقیده آنها اگر هر خانواده، زباله های تر و خشک را جدا و زباله را در کیسه های محکم و مخصوص خود قرار دهد و آن را در ساعات اعلام شده توسط شهرداری در درب منزل قرار دهند قطعا مشکلات زیست محیطی، کمتر شده و شاهد مناظر زشت ناشی از رها شدن زباله‌ها در کوچه و خیابان خود نخواهیم بود. 

و البته برخی از آنها هم معتقد بودند که در برخی مکانها، شهرداری، دیرتر از ساعات تعیین شده برای جمع آوری زباله ها اقدام می کند.

 شهروندان، زباله‌ها را در ساعت مقرر بیرون بگذارند

مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری یزد گفت: زمان جمع آوری پسماندهای تر از ساعت ۲۲ شب تا ۶ صبح روز بعد است؛ شهر یزد به پنج منطقه تقسیم می شود و هر منطقه برای جمع آوری زباله ها به ۲ محدوده زوج و فرد تقسیم شده است.

محمد رضا میرجلیلی به خبرنگار ایرنا افزود: مناطقی که در محدوده زوج قرار دارند در شب تاریخ های زوج  و مناطقی که در محدوده فرد قرار گرفته اند شب تاریخ های فرد، اقدام به جمع آوری زباله در آنها می شود که این موضوع به دفعات از طریق توزیع تقویم،آموزش های مجازی و میدانی به شهروندان اطلاع رسانی شده است. 

وی در مورد نحوه جمع آوری زباله ها هم گفت: جمع آوری زباله از درب منزل انجام میشود و این کاری است که طی سال های گذشته نیز انجام می شده است. 

سطل های بزرگ زباله، منبع آلودگی است

وی در مورد انتقاد برخی شهروندان در مورد نبود سطل های بزرگ زباله در سطح محلات هم گفت: بیش از ۱۰ سال است که سطل های زباله در سطح شهر جمع آوری شده است.

وی اضافه کرد: مخازن زباله، خود منبع آلودگی هستند ضمن آنکه ظاهر و نمای زشتی هم دارد که زیبنده شهر نیست.

وی تاکید کرد: برنامه ما این است که زباله را از درب منزل جمع آوری کنیم و لذا لازم است شهروندان زباله را از ساعت ۱۰ شب درب خانه بگذارند و بارها هم تاکید شده است که مردم در ساعت هایی که اعلام شده زباله را درب منزل بگذارند.

میرجلیلی، دلیل وضعیت نامطلوب و زننده ناشی از انباشت زباله در برخی مناطق را عدم رعایت شهروندان در گذاشتن زباله در ساعت و وقت اعلام شده دانست.

لزوم همکاری مردم با آموزشگران خدمات شهری 

وی در ادامه اظهار داشت: پیمانکاران خدمات شهری ملزم شده اند که آموزشگرانی را برای آموزش های تفکیک زباله و مسائل مربوط به پسماند بکارگیری کنند تا به صورت حضوری و مجازی و در مدارس و نشست های فرهنگی، در این زمینه فرهنگ سازی کنند.

به گفته وی در هر منطقه سه آموزشگر و در مجموع ۱۵ آموزشگر در این زمینه بکارگیری شده که امیدواریم مردم هم با آنها همکاری کنند؛ یکی از وظایف آموزشگران همین آموزش زمان بیرون گذاشتن و جمع آوری زباله است.

وی از مردم خواست در مکانهایی که احتمالا مشکلی دارند یا کارگران به داخل کوچه ها مراجعه نمی کنند را با شماره تلفن  ۳۷۲۵۰۰۲۰ مرکز پیام شهرداری در میان بگذارند تا اقدام شود ضمن آنکه می توانند با واحد خدمات شهری مناطق ۵ گانه شهرداری هم تماس بگیرند.

به گفته وی اخیرا سامانه ای در معاونت خدمات شهری راه اندازی شده است بنام سامانه" پیگیر" که مسائل حوزه خدمات شهری اعم از خاک و نخاله و پسماند و فضای سبز را پیگیری میکند که مردم می توانند درصورت وجود مشکل، به شماره ۳۰۰۰۶۹۴۰۵۰ پیامک ارسال نمایند تا موضوع در اسرع وقت رسیدگی و نتیجه آن به شهروند اعلام گردد.

فعالیت پنج اکیپ زنده‌گیری سگ‌های ولگرد

میرجلیلی به اقدامات شهرداری در مورد جمع آوری سگهای ولگرد که از جمله عوامل پاره شده کیسه های زباله و زشت شدن منظر طبیعی شهر و انتشار آلودگی در فضا می شوند هم اشاره کرد.

وی ادامه داد: از فروردین ماه امسال پنج اکیپ زنده گیری سگ های ولگرد در پنج منطقه شهرداری در قالب قراردادهای خدمات شهری فعال شده است که نسبت به جمع آوری سگ های ولگرد در فرجه زمانی تعیین شده اقدام می کنند.

 ساعت ۲۲ زمان آغاز جمع آوری زباله است

این مسوول شهرداری یزد  در مورد زمان جمع آوری زباله هم گفت: نباید تصور شود که وقتی می گوییم ساعت ۲۲ زمان جمع آوری زباله هست این یعنی اینکه در همان ساعت ۲۲ همه زباله شهر جمع می شود؛ این غیر ممکن است.

وی ادامه داد: کارگران از یک محدوده شهری آغاز می کنند و جمع آوری زباله ها به مرور زمان تا ۶ صبح طول می کشد ضمن آنکه اگر برای خودروهای جمع آوری زباله مشکلی پیش آید، جابجایی و جایگزین کردن یک خودرو دیگر زمان بر است و ممکن است جمع آوری زباله را اندکی به تاخیر بیندازد.

وی گفت: آنچه می تواند مثمرثمر باشد این است که اگر مردم رعایت کنند و زباله ها را در کیسه های محکم بگذارند و گره بزنند و در ساعات معین و اعلام شده در درب منزل بگذارند مشکل انباشت زباله و ایجاد مناظر زشت ناشی از آن و یا پاره شدن آن توسط سگها کمتر به چشم خواهد آمد.

جمع آوری روزانه ۳۰۰ تن زباله با ۴۰ خودرو و ۸۰ کارگر

وی تعداد ماشین الات جمع آوری پسماندهای خانگی (زباله تر) را ۴۰ خودرو مکانیزه اعلام کرد که بیشتر از ۵ سال از عمر آنها نمی گذرد؛ هر خودرو دو کارگر و یک راننده دارد و مجموعا ۸۰ کارگر وظیفه جمع آوری زباله ها را بر عهده دارند.

ایرنا

یزد/سمیه گلابگیریان

کدخبر: 756249 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟