آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اردبیل را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مدیر کل دامپزشکی اردبیل در جلسه ستاد استانی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با اشاره به تایید کانون اعلام شده قبلی در طیور بومی یکی از روستا‌های شهرستان گرمی و نیز موقعیت جغرافیایی منطقه و قرار گرفتن در کریدور پرندگان مهاجر و زمستان گذرانی این پرندگان در تالاب‌ها و دریاچه‌ها گفت: استان اردبیل جزء ۵ استان پر خطر و‌های ریسک کشور از نظر شیوع احتمالی این بیماری است.

دکتر بهلول تکلوی افزود: چرخش ویروس عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط پرندگان مهاجر به عنوان ناقلان مکانیکی خاموش در منطقه نگرانی‌ها از شیوع این بیماری را افزایش داده است بنابراین باید کاملا هوشیارانه وارد جنگ با این ویروس شد و از هرگونه سهل انگاری، اهمال و عادی انگاری که موجب طغیان بیماری و تهدید صنعت طیور می‌شود اجتناب کرد.

وی با یادآوری اینکه آرامش فعلی صنعت طیور استان نتیجه اقدامات و تلاش‌های شبانه روزی دامپزشکی است خواستار هم افزایی و همکاری بین بخشی دستگاه‌های متولی و مرتبط حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه و تصمیم گیران ارشد استان در جهت پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با هدف صیانت از سرمایه‌های ملی در بخش صنعت طیور و جلوگیری از بروز بحران شد.

 

هشدار به پرورش دهندگان طیور سنتی و صنعتی

مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه هشدار‌ها و توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی در قالب اطلاعیه‌های متعدد و برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی با صاحبان مزارع پرورش مرغ صنعتی و روستایی بدلیل اهمیت و حساسیت موضوع انجام شده است اضافه کرد: از عموم پرورش دهندگان طیور صنعتی، بومی و روستایی انتظار است ضمن همکاری تنگاتنگ و شبانه روزی با دامپزشکی هرگونه تلفات غیر عادی و غیر متعارف و کاهش مصرف آب و دان و نیز کاهش تولید در واحد ها‌ی پرورش را در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز دامپزشکی گزارش کنند.

ضرورت خودداری از هرگونه تردد غیرضروری به واحد‌های پرورش مرغ

تکلوی با اشاره به ضرورت خودداری از هرگونه تردد غیرضروری به واحد‌های پرورش مرغ ، بر لزوم محصور نمودن طیور بومی و سنتی و جلوگیری از تماس آن‌ها با پرندگان مهاجر تاکید کرد.

وی ادامه داد اداره کل دامپزشکی استان با ساماندهی اکیب‌های بیماری یاب و تیم‌های واکنش سریع در حال آماده باش کامل بوده و در حال حاضر با رصد و پایش شبانه روزی انجام شده هیچ گزارشی مبنی بر بروز این بیماری در استان نداریم.

 

کدخبر: 754273 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟