اهدای خون ده درصد کاهش پیدا کرده است

به گزارش رکنا از قم، دکتر علیرضا کبیری افزود: این در حالی است که مصرف خون در مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان انتقال خون ۷ درصد افزایش پیدا کرده که این به واسطه افزایش اتاق‌های عمل، افزایش فرآیندهای درمانی در سطح استان نیاز به خون و فرآورده‌های آن را بیشتر کرده است.

وی با بیان اینکه اهدای خون یک صدقه جاریه  است ادامه داد: از کلیه مردم درخواست داریم اهدای خون را جز امورات روزانه خود قرار دهند چرا که اهدای خون یک صدقه جاریه است که حداقل جان سه نفر را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.

 

وی با اشاره به وجود دو مرکز انتقال خون در استان، افزود: مرکز روح الله واقع در میدان روح الله جنب دبیرستان ماندگار امام صادق همه روزه از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۳:۳۰ پذیرای داوطلبین اهدای خون است و مرکز اهدای خون ساختمان مرکزی واقع در بلوار ۱۵ خرداد ۷:۳۰ الی ۱۴ پذیرای اهدا کنندگان است، این مرکز برای افرادی که صبح امکان مراجعه ندارند در روزهای یکشنبه و سه شنبه تا ساعت ۱۸ فعال است.

 

کبیری با بیان اینکه در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور امسال بیشترین کاهش اهدای خون را داشتیم، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین علت‌های کاهش اهدای خون به واسطه شیوع بیماری کووید ۱۹ و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به ویژه در پیک‌های چهارم و پنجم بود، این در حالی است که در مراکز اهدای خون پروتکل‌های بهداشتی از جمله ارائه ماسک به کلیه مراجعین، ضدعفونی و گندزدایی سطوح و دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت می‌شود فلذا به کلیه همشهریان این اطمینان را می‌دهیم که موارد پیشگیری بیماری کرونا در مراکز انتقال خون بسیار رعایت می‌شود.

 

وی یادآورشد: اگر چه بعد از اتمام پیک های کرونایی شاهد افزایش اهدای خون بودیم امّا آمارها کمتر از سطح انتظار ما بود فلذا از مردم درخواست می‌کنیم که اهدای خون را جز امورات خود قرار دهند.

 

معاون فنی اداره کل انتقال خون تصریح کرد: معمولا با سرد شدن هوا تعداد مراجعین کاهش پیدا می‌کند و باعث می‌شود مراکز اهدای خون ما از حجم بار کمتری برخوردار باشند این در حالی است که نیاز مراکز درمانی همچنان پابرجاست و بیماران تالاسمی و دیالیزی همیشه نیاز به خون دارند و همچنین افرادی که تحت عمل‌های جراحی و یا تحت درمان‌های شیمی درمانی قرار می‌گیرند نیاز به خون و فرآورده های آن دارند فلذا کاهش دما نباید مانعی برای اهدای خون شود.

 

کبیری با تأکید بر اینکه ذخایر خونی استان همیشه در بهترین وضعیت بوده، متذکر شد: حتی در مواقعی که بیشترین کاهش انتقال خون را داشتیم وضعیت ذخایر خون استان در بهترین وضعیت بوده اما نکته مهم این است که یک شبکه خون رسانی کشوری داریم و باید بین مراکز انتقال خون کشور یک تعادلی برقرار شود.

 

وی اضافه کرد: در زمینه ذخایر خون مهم‌ترین مرکز نزدیک استان قم که باید ذخایر خونی آن کنترل شود تهران است و با توجه به اینکه بسیاری از اعمال جراحی و فرآیندهای درمانی در تهران انجام می‌شود بنابراین میزان مصرف خون و فرآورده‌های آن در تهران بسیار زیاد است و مراکز اهدای خون تعهد دارند که یک مقدار از خون و فرآورده‌های آن را برای تهران تأمین کنند لذا اگر ذخایر خونی استان در بهترین حالت هم باشد ولی ما باید به فکر شبکه خون رسانی کشور و به ویژه تهران باشیم.

 

معاون فنی اداره کل انتقال خون تأکید کرد: طبق آمارها تقریبا هر ده دقیقه یک واحد خون در مراکز درمانی به بیماران تزریق می‌شود و در ۸ ماهه اول امسال نزدیک به ۴۰ هزار خون و فرآورده‌های آن به مراکز درمانی استان ارسال شده است که اگر به نسبت جمعیت محاسبه کنیم هر دقیقه یک خون به بیماران بستری در  مراکز درمانی تزریق می‌شود.

 

کبیری با بیان اینکه یک بیمار به همه اجزاء یک واحد خون نیاز ندارد و سه فرآورده گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت از یک کیسه خون تولید می‌شود، در خصوص مدت نگهداری فرآورده های خونی اظهارکرد: گلبول‌های قرمز را یکماه و پلاسما در دمای منهای۳۰ درجه را تا دوسال می‌توان نگهداری کرد ولی نکته مهم در فرآورده پلاکت است، هر واحد پلاکت به واسطه ماهیت و دمای نگهداری حداکثر  بین ۳تا ۵ روز می‌توان نگهداری کرد و بعد از آن قابلیت درمانی و مصرف ندارد.

 

وی پلاکت را مهم‌ترین فرآورده‌های مورد نیاز در بیمارانی که تحت درمان شیمی درمانی و یا تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند معرفی کرد و تصریح کرد: اولین سلول خونی که طی شیمی درمانی در بیماران سرطانی کاهش پیدا می‌کند پلاکت است متأسفانه با توجه به اینکه ۳ تا ۵ روز بیشتر نمی‌توان آن را نگهداری کرد بنابراین به صورت مستمر باید این فرآورده را تولید کنیم تا به مراکز درمانی متقاضی ارسال شود و این مستلزم این است که اهداکنندگان به شکل مداوم به مراکز اهدا خون مراجعه کنند.

 

معاون فنی اداره کل انتقال خون معمولا گروه های خونی با ارهاش مثبت در رده اول O+ و بعد به ترتیب A+ و B+ بیشترین مصرف را دارند و به همین ترتیب هم بیشترین اهدای خون هم از سوی همین گروه‌های خونی صورت می پذیرد و به طور کلی بیشترین مصرف و بیشترین اهدا توسط گروه‌های خونی  O+است.

نظری / قم

کدخبر: 753832 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟