صندوق‌های خرد زنان عشایری لرستان توسعه می‌یابد

به گزارش رکنا از لرستان، سید ضیاء موسوی نیا افزود: صندوق‌های اعتبارات خرد زنان عشایری، تشکل‌های محلی هستند که با زمینه‌ سازی‌ های لازم از سوی دفتر زنان روستایی و عشایری در سطح مناطق روستایی و عشایری ایجاد می‌ شود.

وی ادامه داد: که دسترسی به منابع مالی و استفاده آسان زنان روستایی و عشایری از تسهیلات کم بهره برای فعالیت‌های دامپروری و کشاورزی را امکان پذیر می‌سازند. این صندوق‌ها از سال ۱۳۷۹ توسط دفتر زنان روستایی و عشایری در سطح کشور اجرا شده است.

وی اظهار کرد: توسعه فعالیت‌های اقتصادی برای زنان بی سرپرست یا بد سرپرست بیش از هر چیز نیاز به سرمایه هرچند اندک دارد تا افراد فاقد سرمایه اولیه بتوانند فعالیت‌های اقتصادی خود را شروع کنند که این امر در مورد زنان عشایری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

موسوی نیا با اشاره به میزان سرمایه در گردش صندوق خرد زنان عشایری استان لرستان گفت: میزان تسهیلات اعطایی به صندوق خرد زنان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بوده که مبلغ ۲ میلیون و۵۰۰ هزار از ماده ۱۰-۱۲ و مبلغ ۲ میلیون ریال از صندوق کارآفرینی امید پرداخت شده است.

مدیر کل امور عشایر لرستان تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه فعلی صندوق‌ها ۱۳۹۴ میلیون ریال در قالب هفت صندوق و تعداد ۱۶۵ عضو است که امیدواریم در آینده هم تعداد زنان عضو و هم منابع مالی و در صورت بودن اعتبارات و آموزش‌های لازم این صندوق‌ها به حد نصاب واقعی برسد تا زنان عشایری به مشاغل خانگی پایدار برسند.

موسوی‌نیا گفت: عمده فعالیت صندوق های خرد زنان استان لرستان در بخش دام سنگین و سبک و طیور، تولید عسل، تولید فرآورده‌های لبنی و تولیدات صنایع دستی می‌باشد.

وی متذکر شد که پایین بودن منابع اختصاص یافته به صندوق‌ها، با توجه به تورم بالا و منابع اندک و همچنین عدم همکاری بانک‌های عامل با مانع تراشی‌ های فراوان جهت پرداخت تسهیلات از عمده مشکلات پیش روی صندوق‌های خرد زنان است.

موسوی نیا اظهار امیدواری کرد با توجه به نقش زنان عشایر در تولیدات دامی و صنایع دستی و با توجه به سیاستهای اداره کل امور عشایر استان، توسعه صندوقهای خرد زنان عشایر در مناطق عشایری رشد و پویایی بیشتری داشته باشد.

گلاره پروازی/لرستان

کدخبر: 750747 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟