ساخت و ساز در بندر کیاشهر قفل شده است

به گزارش رکنا از رشت، مرتضی عاطفی شهردار بندر کیاشهر  در جلسه مشترک با ابراهیم نجفی نماینده مردم شهرستان‌ آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس که با حضور اعضای شورای شهر بندر کیاشهر برگزار شد اظهار داشت: درآمدها و ثروت‌های مخفی‌ای در شهر بندر کیاشهر وجود دارد که متاسفانه شهر به دلایلی از آن بی‌بهره‌ مانده است.

شهردار بندر کیاشهر نبود درآمدهای پایدار برای اداره شهر و لزوم برون رفت از این چالش را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: زمینه‌سازی برای صدور پروانه‌های ساخت و رفع مشکلات و موانعی که در این مسیر وجود دارد علاوه بر رفع دغدغه مردم، به شهرداری هم در بحث کسب درآمد و حل چالش‌هایی که با آن مواجه است کمک می‌کند.

عاطفی بحث حرایم و کاربری‌های داخل محدوده شهر بندر کیاشهر را از دیگر موضوعاتی که حل و فصل آن به کمک و رایزنی نماینده مردم شهرستان‌ آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس نیاز دارد اعلام کرد و گفت: تفاوت طرح هادی و طرح جامع شهر باعث شده اراضی زیادی در حریم قرار گیرند.

وی بازنگری زودتر از موعد طرح‌ جامع را یکی از راه‌های حل مشکلات اشاره شده خواند و یادآور شد:‌ در حال حاضر شهر بندر کیاشهر از حیث ساخت و ساز قفل شده است و علاوه بر کاهش شدید درآمدشهرداری ، مردم هم واقعا در این زمینه دچار مشکل شده‌اند.

شهردار بندر کیاشهر وجود بیش از 300 کوچه خاکی و نامناسب بودن آسفالت سطح شهر را هم از دیگر مشکلات موجود این شهر ذکر کرد و افزود: در بحث اعتبارات بازآفرینی، اعتبارات بافت فرسوده و تخصیص قیر رایگان  به کمک و مساعدت نماینده مردم شهرستان‌ آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس نیاز داریم.

عاطفی افزایش سهمیه قیر بندر کیاشهر را هم خواستار شد و تصریح کرد: احیای تالاب و ساماندهی فاضلاب هم از دیگر ضروریات بندر کیاشهر محسوب می‌شود که در صورت عملیاتی شدن  آن، سهم قابل توجهی از مشکلات شهر بندر کیاشهر حل و فصل می‌شود.

وی کمبود ماشین‌آلات حمل زباله، تجهیزات و ماشین‌آلات آتش‌نشانی در شهر بندر کیاشهر و لزوم تخصیص اعتبارات در این بخش‌ها را هم خواستار شد و عنوان کرد: تقریبا در حدود 10 درصد از معابر شهری بندر کیاشهر لوله‌گذاری هدایت آب‌های سطحی انجام شده به همین دلیل در کم‌ترین میزان بارندگی هم با معضل آبگرفتگی سطح شهر مواجهیم.

شهردار بندر کیاشهر با بیان اینکه برای اجرای پروژه هدایت آب‌های سطحی مشاور جذب شده است اظهار داشت: البته برای اجرای پروژه‌های این حوزه به اعتبارات و منابع مالی نیاز داریم که امیدواریم با مساعدت‌ نماینده محترم بتوانیم از ظرفیت‌های ملی و استانی در این بخش بهره‌مند شویم.

عاطفی مطالعه طرح جامع گردشگری را از دیگر اقدامات چند وقت اخیر شهرداری بندر کیاشهر اعلام کرد و با بیان اینکه تاکنون 12 فرصت سرمایه گذاری گردشگری در شهر شناسایی شده است یادآور شد: مطالعات این بخش برای تهیه بسته سرمایه‌گذاری در حال انجام است.

وی مولدسازی اراضی دولتی را هم طرحی بسیار خوب و اثرگذار ذکر کرد و گفت: در صورت اجرایی شدن این برنامه، در کنار ورود بخش خصوصی ارزش افزوده خوبی برای شهر بندرکیاشهر ایجاد می‌شود.

شهردار بندر کیاشهر نامناسب بودن روشنایی کمربندی بندرکیاشهر را از جمله مشکلات عدیده این شهر اعلام کرد و با تاکید بر اینکه چنین کمبودهایی واقعا زیبنده نیست بیان داشت: با توجه به ترافیکی که در این محور جریان دارد عدم وجود زیرساخت‌هایی مانند روشنایی، ایمنی تردد مردم را به شدت تحت تأثیر قرار داده و به خطر می‌اندازد.

عاطفی در پایان خاطرنشان کرد: دو پروژه زیرگذر کوی امام و کوی شهید رجایی در حال اجراست بنابراین انتظار داریم دستگاه‌های ذیربط نیز  در موضوع بهبود وضعیت روشنایی کمربندی بندرکیاشهر هر چه سریع‌تر ورود کنند.

IMG-20211211-WA0008

لزوم حل مشکلات بندر کیاشهر در حوزه طرح تفصیلی و نحوه انتخاب محدوده‌های شهری؛‌ وضعیت نامناسب آسفالت سطح شهر بندر کیاشهر؛ 

 اعضای شورا در این جلسه لزوم حل مشکلات بندر کیاشهر در حوزه طرح تفصیلی، کمک برای حل وضعیت نامناسب آسفالت سطح شهر و تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی را خواستار شدند. 

حاتم پورباقری رئیس شورای شهر بندر کیاشهر در این جلسه عنوان کرد: طبق توافق با شورای عالی معماری قرار بود 44 هکتار از اراضی پارک جنگلی وارد محدوده شهر و بافت مسکونی شود و با اینکه هر روز مراجعات زیادی به شهرداری و شورا داریم اما شهرداری هنوز اجازه صدور پروانه برای این محدوده را پیدا نکرده است.

پورباقری با بیان اینکه در این مورد واقعا دچار چالش بزرگی هستیم تصریح کرد: بسیاری از اراضی مردم در کاربری باغ قرار گرفته است بنابراین باید همکاری‌های مشترک بین شهرداری و نهادهای ذیربط شکل بگیرد تا دستگاه‌های ذیربط بتوانند با در نظر گرفتن همه ضوابط به ما کمک کنند.

وی ضمن اشاره به موضوع که محدوده شهر بندر کیاشهر از 1116 هزار به 875 هکتار رسیده است از عدم مناسب بودن وضعیت آسفالت سطح شهر انتقاد کرد و یادآور شد: واحدهای مسکن مهر کوی شهید رجایی هنوز تحویل داده نشده و این امر موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده است.

رئیس شورای شهر بندر کیاشهر خاطرنشان کرد: وضعیت زمین‌های پشت دادگستری معروف به اراضی مسکن و شهرسازی هم برای اخذ سند مشخص نیست و انتظار داریم با اتخاذ یک تصمیم این مشکل مردم و ساکنان محدوده مذکور تعیین تکلیف شود.

ابراهیم ثانی عضو دیگر شورای شهر بندر کیاشهر نیز در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از رویکرد ابراهیم نجفی نماینده مردم شهرستان‌ آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس افزود: مردم دیدگاه بسیار خوبی به اقدامات انجام شده نماینده دارند و امیدواریم این رویه مثبت خدمت‌رسانی همچنان استمرار یابد.

ثانی اذعان کرد: بندرکیاشهر با این حجم از جمعیت تنها از یک دستگاه آمبولانس برخوردار است که متاسفانه آن هم گاهی به دلایلی نامعلوم به بیمارستان آستانه اشرفیه انتقال داده می‌شود که انتظار داریم برای اطمینان خاطر دادن به مردم این معضل برطرف شود.

این عضو شورای شهر بندر کیاشهر اضافه کرد: درمانگاه بندر کیاشهر از حداقل امکانات هم بی‌بهره است که در این مورد هم نیازمند مساعدت  نماینده هستیم.

محمد جانعلی پور عضو دیگر شورای شهر بندر کیاشهر نیز در این جلسه با بیان اینکه بندر کیاشهر در حوزه طرح تفصیلی و نحوه انتخاب محدوده‌های شهری با مشکلات عدیده‌ای مواجه است افزود: از نماینده مردم شهرستان آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر که عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هستند انتظار داریم با رایزنی‌های استانی و ملی به ما در حل این مشکل کمک کنند.

IMG-20211211-WA0007

بندر کیاشهر هیچ مانع و مشکلی برای شهرستان شدن ندارد

ابراهیم نجفی نماینده مردم شهرستان‌های آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر : بندر کیاشهر دارای 37 کیلومتر نوار مرزی است بنابراین هیچ مانع و مشکلی برای شهرستان شدن ندارد.

 ابراهیم نجفی نماینده مردم شهرستان‌ آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس  در جلسه مشترک با اعضای شورای شهر و شهردار بندر کیاشهر اظهار داشت: برای حل مشکل زیرساخت‌های بهداشت و درمان بندر کیاشهر تاکنون چندین مکاتبه را با وزیر بهداشت انجام داده‌ام.

نماینده مردم شهرستان آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس راه‌اندازی بیمارستان محلی با 60 تخت در بندر کیاشهر را نیز لازم و ضروری خواند و گفت: با اصرار خاصی پیگیر اخذ موافقت نامه‌ها و مجوزات لازم برای راه‌اندازی این بیمارستان هستم تا به موجب آن مشکلات درمانی بندر کیاشهر تا حدودی مرتفع شوند.

نجفی با بیان اینکه در بحث شهرستان شدن بندر کیاشهر نیز مکاتبات گسترده‌ای از سوی وی انجام شده است تصریح کرد: در سال 1390 تبدیل بندر کیاشهر به شهرستان مصوب در وزارت کشور شده بود از طرفی این شهر دارای 37 کیلومتر نوار مرزی است بنابراین هیچ مانع و مشکلی برای شهرستان شدن ندارد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه موضوع تبدیل بندر کیاشهر به شهرستان همچنان توسط وی با جدیت پیگیری میشود اذعان کرد: رایزنی‌های لازم را حتما در این خصوص گسترش میدهم تا به موجب آن بتوانیم موافقت هیئت دولت را هم اخذ نماییم.

عضو  کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه بحث تعریف کاربری گردشگری برای اسکله بندر کیاشهر را مفید دانست و یادآور شد: انتظار داریم طرح گردشگری برای واگذاری اسکله بندر کیاشهر  هر چه سریع‌تر تهیه شود.

نجفی تعریف یک منطقه ویژه اقتصادی در بندر کیاشهر را نیز مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه بندرکیاشهر برای این موضوع از ظرفیت کاملی برخوردار است افزود:‌ برای حل مشکل اراضی موجود در محدوده منابع طبیعی، طرح‌های تفصیلی، جامع و طرح‌های هادی هم به زودی جلساتی را با دستگاه‌های ذیربط در استان برگزار می‌کنیم تا موضوعات به شکل بهتری مورد پیگیری قرار گیرند.

نماینده مردم شهرستان آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس با بیان اینکه در قانون بودجه شرایط مساعدی برای بازآفرینی تعریف شده است خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که از طریق طرح‌های بازآفرینی، تعریف منطقه ویژه اقتصادی و نمونه‌های نظیر این بتوانیم برخی از مشکلات محدوده‌ها و اراضی بندرکیاشهر را حل و فصل کنیم.

نجفی همچنین از تخصیص 8 هزار میلیارد تومان اعتبار در تبصره قانون بودجه به شهرداری‌ها در قالب اوراق مشارکت خبر داد و گفت: در این زمینه هم لازم است شهرداری‌ها از جمله شهرداری بندرکیاشهر طرح‌های خود را برای بهره‌مندی از این اعتبارات تهیه کرده و ارائه دهند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با تاکید بر این که کلیه پروژه‌ها و کارهای عمرانی در محدوده پارک ملی بوجاق بدون همراهی مردم و کمک اعضای شورای شهر بندر کیاشهر قابلیت اجرا ندارد اظهار داشت: در این مورد هم رایزنی‌هایی را با مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان انجام دادم تا محیط زیست طرح‌های مورد نظر را خود را تهیه و ارائه دهد.

نجفی با بیان اینک سند نسق جزو اسناد رسمی محسوب می‌شود از پیگیری مشکلاتی که در حوزه صدور پروانه برای این محدوده‌ها برای شهرداری‌ها به وجود آمده سخن گفت و ابراز داشت: شهرداری بندر کیاشهر برای بهره‌مندی از تسهیلات بافت فرسوده باید سریعاً نقشه‌های فاز دو خود را تهیه و ارائه دهد.

نماینده مردم شهرستان آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس اذعان کرد: با توجه به کمبود اعتبارات و تنگناهای مالی دولت، سازمان برنامه و بودجه برای پروژه‌های جدید کد صادر نمی‌کند بنابراین تنها اتمام پروژه‌های نیمه تمام در دستور کار قرار گرفته است.

رشت /مرجان گودرزی 

 

کدخبر: 749735 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟