صادرکنندگان محصولات گلخانه‌ای استان مرکزی گرفتار معضل اعتبارنامه

به گزارش خبرنگار رکنا از اراک ، علی اصغر زارعی اظهار کرد: این فضاهای گلخانه‌ای بیشتر در شهرستان های محلات، ساوه و اراک ایجاد شده است. پرداخت تسهیلات به گلخانه‌داران  از جمله برنامه‌های حمایتی سازمان جهاد کشاورزی برای افزایش سطح زیر کشت گلخانه در استان مرکزی است و ۸۰ درصد منابع مورد نیاز برای ایجاد طرح‌های این حوزه در استان به‌صورت تسهیلات در اختیار متقضایان قرار گرفته و بقیه توسط فعالان این بخش تامین می‌شود.

وی افزود: قیمت بالای تجهیزات و قطعات سازه‌های گلخانه، نهاده‌ها و مواد اولیه تولید، سود بالای تسهیلات و نبود تشکل منسجم از جمله مهمترین مشکلات گلخانه‌داران استان مرکزی است.

مدیرباغبانی جهادکشاوزی استان مرکزی با اشاره به زمین اجاره‌ای برخی واحدهای گلخانه‌ای استان مرکزی گفت: سند واحدهای گلخانه‌هایی که قبل از سال ۸۹ و تصویب قانون بهره‌وری در شهرک‌های گلخانه‌ای استان ایجاد شد، به نام متقاضیان صادر شده و واحدهایی که بعد از این قانون در استان استقرار می‌یابند امکان صدور سند برایشان نیست و این مهم برای تولیدکنندگان دغدغه‌ای جدی شده است. اصلاح این قانون می‌تواند آرامش و پشتوانه مطلوبی برای بهره‌برداران به‌حساب آید.

وی خاطرنشان کرد: توسعه و بازسازی ۷۰ هکتار عرصه گلخانه‌ای امسال با هدف بهبود الگوی کشت و تولید محصولات کیفی در این استان آغاز شد و ۴۰ هکتار فضای گلخانه‌ای امسال به اراضی گلخانه‌ای استان مرکزی افزوده شد. اصلاح و بازسازی ۳۰ هکتار از عرصه‌های کشت گلخانه‌ای نیز در دستور کار است.

زارعی ادامه داد: سال گذشته نیز ۳۰ هکتار اراضی گلخانه‌ای در این استان ایجاد و ۳۸ هکتار از اراضی گلخانه‌ای این خطه نیز در این مدت اصلاح و بازسازی شد.

وی اضافه کرد: ایجاد ۲۰ هکتار فضای گلخانه‌ای و بازسازی ۱۸ هکتار از این فضاها سال گذشته برای سازمان جهاد کشاورزی استان تعهد شده‌ بود که عملکرد این حوزه در استان بیشتر از تعهدات محقق شد.

زارعی بیان کرد: ۱۵۰ میلیارد ریال منابع مالی پارسال به‌صورت تسهیلات برای ایجاد، اصلاح و بازسازی گلخانه‌های استان مرکزی پرداخت شد و اکنون نیز محدودیتی برای پرداخت تسهیلات برای ایجاد گلخانه در استان وجود ندارد.

انتهای پیام/قاسمی

کدخبر: 747703 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟