هشت هزار نفر درقم سومین دُز واکسن کرونا را دریافت کردند

به گزارش رکنا از قم، محمد رضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم طی سخنانی اظهار داشت: با توجه به آمدن سویه جدید کرونا با نام اومیکرون، مدیران مراکز بیمارستانی باید آماده باشند.

وی افزود: این ویروس در ۵۰ نقطه جهش داشته که ۳۰ جهش آن در همان جایی که واکسن اثر می‌کند، بوده‌است.

وی همچنین گفت: هنوز میزان واکسن گریزی این سویه مشخص نیست، و کارشناسان و صاحبنظران در حال بررسی می‌باشند، ولی مهمترین سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این است که ورود آن را به تعویق بیاندازیم.

قدیر تصریح کرد: هر چه سویه دیرتر وارد کشور و قم شود، بهتر می‌توان اثرهای واکسن، مکانیسم‌های حفاظتی و کارهای لازم را پیگیری کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر اینکه در موضوع ویروس کرونا مدارس آسیب پذیرترین مکان هستند گفت: باید در زمینه غربال‌گری دقت کافی صورت گیرد و افراد مشکوک در اسرع وقت آزمایش و قرنطینه شوند.

وی در ادامه کنترل بهداشتی آب‌خوری‌ها، رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک، تهویه مناسب و مجموعه عواملی که زمینه‌ساز حضور دانش‌آموزان در مدارس است را ضروری دانست و گفت: در صورت مثبت شدن نتیجه آزمایش یک دانش‌آموز، کلاس باید ۲ هفته تعطیل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به رسیدن نرخ واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال در این استان به ۷۰ درصد گفت: با توجه به تبلیغات شدید و ایجاد نهضت‌های ضد واکسن در فضاهای مجازی و حقیقی، از نظر خیلی‌ها بعید بود که واکسیناسیون کرونا در قم به ۵۰ درصد برسد، ولی امروز امیدوار هستیم که به بالای ۸۰ درصد هم برسیم‌.

وی بیان داشت: در حال حاضر یک میلیون و ۳۴۹ هزار و ۴۴۵ دُز واکسن تزریق کردیم، که ۷۶۸ هزار و ۸۱۲ دُز آن نوبت اول و ۵۷۲ هزار و ۱۹۳ دُز نیز نوبت دوم و هشت هزار و ۴۴۰ دُز هم نوبت سوم هستند.

وی یادآور شد: دُز سوم مختص کادر بهداشت و درمان و افراد بالای ۶۰ سال که چهارماه از تزریق دُز دوم آنها گذشته می‌باشد و احتمالا این سن به ۴۰ سال کاهش پیدا خواهد کرد که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ می‌شود.

نظری/قم

 

کدخبر: 746655 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟