صدور مجوز احداث ۷ طرح گردشگری در استان

به‌ گزارش رکنا خراسان شمالی، علی مستوفیان روز سه‌شنبه ۹ آذرماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: در راستای تقویت زیرساخت‌های گردشگری و توسعه این صنعت در استان، هفت طرح گردشگری شامل عنوان مجوز تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی شهرستان مانه و سملقان، تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی شهرستان گرمه، چهار اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های بجنورد، شیروان و مانه وسملقان و یک مرکز تفریحی و سرگرمی شهرستان بجنورد مجوز ایجاد دریافت کردند.

مستوفیان با بیان اینکه به‌زودی عملیات احداث این تأسیسات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز می‌شود، افزود: میزان سرمایه‌گذاری برای احداث این تأسیسات بالغ بر ۷۶،۲۳۹ میلیون ریال پیش‌‎بینی شده و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها برای بیش از ۵۰ نفر در حوزه گردشگری اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به ظرفیت‌های غنی استان در حوزه گردشگری و نقش مهم این صنعت به‌عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان یادآور شد: در این بازه زمانی ۲۱ موافق اصولی برای طرح‌های گردشگری در خراسان شمالی صادر شده است.

استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور ایران قرار گرفته و با وسعتی بالغ بر ۲۸۱۷۹ کیلومترمربع، ۷/۱ درصد مساحت کل کشور را تشکیل داده است. این استان از شمال با کشور ترکمنستان و از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی و از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم‌ارز است. از لحاظ طبیعی نیز بین دو رشته‌کوه کپه داغ در شمال و آلاداغ و شاه جهان در جنوب بوده و دروازه شمالی خراسان قدیم محسوب می‌شود. مردم استان خراسان شمالی از اقوام فارس (تات)، ترک، کرمانج، ترکمن و اقلیت‌های قومی گوناگون دیگر مانند بلوچ، عرب، لر، ترک‌های و فارس‌های مهاجر تشکیل شده و حضور قومیت‌های مختلف با فرهنگ‌های متنوع، همنشینی جذاب و درخور تحسینی را برای تولیدات صنایع‌دستی فراهم آورده است، بنابراین بسیاری از نقوش، موتیف و تکنیک‌ها از قومی به قوم دیگر راه‌یافته، به‌گونه‌ای که می‌توان مجموعه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی خراسان شمالی را چشم‌اندازی بدیع از تکامل اندیشه‌ها دانست.

بر اساس شواهد و مستندات تاریخی حاصل از بررسی‌های باستان‌شناسی، پیشینه تاریخی این استان حداقل به دوران نوسنگی و حدود ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ سال قبل می‌رسد. در برخی از محوطه‌های تاریخی کشف شده در این استان آثاری از ارتباط آن با دوردست و در خارج از فلات ایران مشاهده گردیده است که معرف پویایی فرهنگ‌های منطقه در دوران پیش‌ازتاریخ است. در دوره اشکانی، خراسان به‌عنوان خاستگاه قوم پارت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و آثار مکشوفه نشان‌دهنده حضور فعال این قوم در پهنه کنونی خراسان شمالی است.

قرارگرفتن این خطه در مسیر جاده ابریشم نیز موجب رونق اقتصادی و اجتماعی آن در دوران مختلفی تاریخی بخصوص، ساسانی گردیده به‌نحوی‌که طی قرون نخستین اسلامی چهره‌های درخشان و نامداری از این سرمایه به پا خواسته است.

 

 

 

کدخبر: 746163 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟