لرستانی ها به دنبال حق آبه رودخانه سیمره باشند

به گزارش خبرنگار  رکنا از لرستان، مهندس جلال مرادی به حوزه کرخه اشاره کرد و افزود: درحوزه کشکان و سرشاخه های آن علاوه بر موتور تلمبه های مجاز، موتور تلمبه غیرمجاز زیادی شرایط این رودخانه را تغییر داده و هرساله شاهد خشک شدن رودخانه کشکان در بازه های زمانی مختلف هستیم.

ایشان گفت: تاسف برانگیزتر آن نظارتی بر کنترل برداشت آب افرادی که دارای موتور تلمبه های مجاز هستند نمی شود که علاوه بر تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی خود، مبادرت به  آب فروشی می نمایند این موضوع در پلدختر که مرکز تولید انجیر استان است به خاطر نیاز بالای آبی درخت انجیر بیشتر محسوس می باشد.

مرادی با بیان این نکته که در حوزه کرخه به دلیل آن که محدوده کوچکی از اراضی شهرستان پلدختر در حاشیه رودخانه قرار دارند اگر چه موتور تلمبه های غیرمجاز فعال هستند ولی با توجه به آبدهی رودخانه کرخه و دبی رها شده از سد سیمره برداشت آب از آن کمتر احساس می شود.

کارشناس آب و خاک استان گفت: در مورد رودخانه کشکان به نظر من با وجود موتور تلمبه های غیرمجاز و برداشت بیش از حد صاحبان موتور تلمبه های مجاز و ایستگاههای پمپاژ که توسط دستگاههای اجرایی ذی ربط احداث شده است نه تنها بیش از حق آبه خود استفاده نموده ایم بلکه حق آبه استان خوزستان از سرشاخه کشکان را نیز رعایت نکرده ایم.

ایشان افزود: حوزه آب ریز دارای یک محدوده جغرافیایی است که مرزهای سیاسی را در می نوردد به عنوان مثال حوزه آب ریز کرخه شامل استان های همدان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و خوزستان می شود و هر کدام از این استان ها با توجه به سطح اراضی کشاورزی و میزان مالکیت، دارای حق آبه های سنتی هستند.

مرادی اظهار کرد: وزارت نیرو به عنوان متولی حوزه های آب ریز با توجه به توسعه برنامه های کشاورزی، صنعتی و شهری می بایست مدیریت لازم را در زمینه تخصیص منطقی حق آبه های استان ها اعمال نماید که عملاً این امر اتفاق نیفتاده است زیرا با برداشت‌های غیرمجازی که در سر شاخه های این رودخانه ها صورت می گیرد و تاسیسات آبی مختلفی که ایجاد شده است، عملاً مناطق پایین دست را با بحران کم‌ آبی مواجه کرده است.

ایشان تاکید کرد: به نظر اینجانب تخصیص آب رودخانه سیمره در حدی که حق آبه استان لرستان است اعمال نمی شود و اجرای واقعی و عادلانه آن می تواند مشکلات کم آبی بخشی از دشت های کوهدشت مانند "کشماهور" و دشت رومشکان را حل نماید.

مرادی با بیان این که مسئولان استان لرستان باید روی تثبیت حق آبه خود از رودخانه سیمره وقت بگذارند اظهار کرد:  در صورت تخصیص حق آبه مورد نیاز می توان دشت های دیم "کشماهور" و رومشکان را تا سطح ۵ هزار هکتار با رعایت الگوی کشت گیاهان کم آب توسعه داد.

کارشناس آب و خاک به راهکارهای مقابله با بحران کم آبی و خشکسالی پرداخت و تصریح کرد: درمورد روان آب های سطحی که شامل سرشاخه و شاخه های اصلی رودخانه های کشکان و دز می شود انجام اقداماتی از قبیل پرچیدن موتور تلمبه های غیر مجاز نصب شده بر روی رودخانه های مذکور توسط دستگاههای ذی ربط با همکاری جدی دادستانی ( اگر چه در این زمینه فعالیت هایی صورت گرفته ولی به دلیل آن که با توسعه کشت محصولات آب دوست از قبیل برنج و صیفی جات و همچنین اجاره مطلوبی که اجاره کاران غیر بومی به کشاورزان پرداخت میکنند حرص و طمع آنها را برای برداشت غارت گرانه آب رودخانه ها افزایش می دهند تاثیرگذار نبوده است ) الزامی است، برخورد قاطع شرکت آب منطقه ای با حمایت دادستانی می تواند در این مورد چاره ساز باشد.

مرادی با تاکید بر این که وضعیت دشت های استان لرستان در حال بحرانی شدن است تصریح کرد:کاهش آب دهی چاههای عمیق و نیمه عمیق در دشت های کوهدشت، رومشکان، خرم آباد، ازنا و اخیراً دشت سیلاخور اظهر من الشمس است و کشاورزان استان بیش از هر کارشناسی به این موضوع واقف هستند.

وی یادآور شد: اگر در این خصوص چاره اندیشی نشود قطعاً فرونشست دشت ها مسئله ای است که در آینده گریبان استان لرستان را خواهد گرفت.

این کارشناس آب و خاک عنوان کرد: آن چه مهم و قابل توجه است عدم مهندسی منابع آب و پتانسیل آب های زیر زمینی و روان آبهای سطحی توسط دستگاههای ذیربط استان می باشد.

گلاره پروازی/لرستان

کدخبر: 744138 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟