طرح الحاق یک تبصره به ماده ۴۱ قانون کار بزرگترین ضربه به حقوق کارگر است

به گزارش رکنا از هرمزگان، ارسلان حیدری در آیینی که به مناسبت سالروز تصویب نهایی قانون کار توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسجد قدس بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: این قانون شاید مهمترین سند بعد از قانون اساسی باشد چون قانون پایه  و برای حمایت از کارگر محسوب می شود.

وی افزود:  طبیعتا قانون کار با همه محدودیت ها و انتقاداتی که کارگران به بخش هایی از آن به ویژه به فصل ششم وارد می کنند، سند با ارزشی است و همه می دانیم تا رسیدن به تفاهم و یک اجماع برای تصویب همین قانون چه پروسه ای طی شده و فرآیند تدوین پیش نویس قانون تا تصویب نهایی حدود شش سال زمان برد.

رییس هیئت مدیره کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی هرمزگان، گفت: قانون کار فعلی فصل الخطاب در روابط کار و حقوق کارگران تلقی می شود اما متاسفانه هر از چندگاهی کسانی که همین اندک حقوق تعیین شده در قانون را بر نمی تابند، اقداماتی را در لوای اصلاح قانون کار انجام می دهند که نمونه اخیر آن، طرح ۴۰ نماینده مجلس برای اصلاح قانون کار است که از نمایندگان هرمزگان به‌خاطر عدم امضای چنین طرح مشکل آفرینی قدردانی می کنم.

حیدری خاطرنشان کرد: طرح غیرکارشناسی الحاق یک تبصره به ماده 41 قانون کار برای به کرسی نشاندن مزد توافقی در کارگاه های روستایی کشور، نه تنها به رونق اشتغال کمک نمی کند، بلکه به زندگی شغل و معیشت سه و نیم میلیون کارگر کارگاه های و بنگاه های کوچک روستایی لطمه می زند.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۸۳ ما چنین تجربه تلخی را با ماده۱۹۱ قانون کار و معافیت کارگاه های زیر ۱۰نفر از شمول قانون کار شاهد بودیم که در همان دوره سه ساله بسیاری از مشاغل صنفی از بین رفت، کارگران رسمی اخراج شدند و حالا با ارائه این طرح به دنبال توافقی کردن مزد در کارگاه های روستایی هستند که با تصویب آن شغل هزاران و شاید میلیون ها نفر از بین خواهد رفت و کارگران بخش های کوچک تولیدی  کشاورزی، روانه شهرها خواهند شد، حقوق کارگران پایمال و در عمل بزرگترین ضربه به حقوق کارگر وارد می شود.

رییس هیئت مدیره کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی هرمزگان  با بیان اینکه تقارن سالروز تصویب قانون کار با این طرح زیان بار بسیار نگران کننده و غیرقابل قبول است و قطعا کارگران طراحان این طرح را نخواهند بخشید، گفت: یکی از مهمترین اهداف ما از گرامیداشت این روز بیان اهمیت قانون کار و یادآوری تلاش هایی است که عده ای از دلسوزان کارگران در این مسیر انجام دادند، بنا نیست تلاش آن ها را با بی اعتبار کردن مواد حمایتی  قانون کار و یا اصلاح قانون کار از بین ببریم.

حیدری عنوان کرد: اگر کسانی می خواهند از جامعه کارگری حمایت کنند ما را در کنار خود خواهند داشت اما با کسانی که به دنبال طرح های غیرکارشناسی و ضد حقوق کارگران و بازنشستگان هستند به شدت مخالف کرده و مقابل آن ها ایستادگی می کنیم.

وی همچنین تشکل های کارگری، بازنشستگی و انجمن های صنفی کارگری را به حفظ همدلی در راستای احقاق حقوق جمعی توصیه کرد و گفت: آنچه مسلم است کارگران و بازنشستگان کارگری همه عمر و توان خود را صرف توسعه کشور، شکوفایی و رونق اقتصاد جامعه کرده و می کنند و امیدوارم متولیان، به جای فراهم کردن طرح های غیرکارشناسی، به دنبال فراهم کردن شرایط زندگی بهتر برای آنان، حل دغدغه معیشتی، افزایش رفاه و مشکلات درمانی بازنشستگان باشند.

در پایان این مراسم با حضور روسای تشکل های صنفی کارگری و بازنشستگی استان، اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس و برخی از مدیران دستگاه های اجرایی، کارگران و بازنشستگان کارگری تأمین اجتماعی هرمزگان مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام / حیدری

 

 

 

کدخبر: 742849 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟