۶۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد نیاز است

به گزارش خبرنگار رکنا ، حسین اسماعیلیان گفت: حدود ۸۵ درصد از شبکه جمع‌آوری فاضلاب مشهد اجرا شده‌است که مهمترین چالش در بخش فاضلاب این کلانشهر، کمبود تصفیه خانه است.

وی ادامه داد: اجرای پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب مشهد از سال ۱۳۷۳ آغاز شد و طول شبکه مورد نیاز فعلی شهر مشهد چهار هزار و ۲۳۵ کیلومتر است که تا پایان نیمه اول امسال، سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر از این شبکه اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: پنج تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت اسمی ۲۶۳ هزار مترمکعب در شبانه روز در این کلانشهر ساخته شده که به علت بار آلودگی زیاد و عملیات ارتقا، متوسط ظرفیت قابل بهره برداری آن ۲۲۸ هزار مترمکعب در شبانه روز و معادل حدود ۹۰ درصد فاضلاب جمع آوری شده است.

اسماعیلیان افزود: مدل مشخصی برای افزایش ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب تهیه و به تایید وزارت نیرو رسیده است که باید از روشهای مختلف، تجهیز منابع مالی صورت گیرد.

وی ادامه داد: تجهیز منابع مالی از طرق مختلف مانند فاینانس خارجی، تسهیلات قانونی و ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی در قالب قراردادهای خرید تضمینی و بیع متقابل صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: یکی از خواسته‌های مهم در این خصوص ساخت تصفیه‌خانه خین عرب است که امیدواریم دولت مجوز لازم را صادر و تسهیلات را در اختیار بگذارد چون پیمانکاری این پروژه انجام شده و نیازمند اخذ مصوبه از شورای اقتصاد است و در صورت اخذ تسهیلات و مجوز لازم، این تصفیه‌خانه با ظرفیت ۱۲۵ هزار متر مکعب احداث می‌شود.

اسماعیلیان به ساخت یک تصفیه‌خانه دیگر از محل فاینانس داخلی اشاره کرد و افزود: امیدواریم دولت با مشخص کردن تامین‌کننده مالی و مشخص کردن بانک عامل زمینه احداث این تصفیه‌خانه را فراهم کند.

وی ادامه داد: ساخت ۲ تصفیه خانه دیگر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با ظرفیتهای ۷۰ و ۹۳ هزار مترمکعب نیز در دستور کار است.

۱۰۰ درصد جمعیت سه و نیم میلیون نفری کلانشهر مشهد با بهره‌گیری از شبکه آبرسانی به آب شرب سالم و بهداشتی دسترسی مستقیم دارند.

کدخبر: 741343 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟