هشدار به تعطیلی معادنی که زیربار مسئولیت اجتماعی نروند

به گزارش خبرنگار رکنا از سنندج _قروه، پرویز اوسطی در نشست فوق العاده بررسی اعتراض شوراهای روستاهای حوالی معدن و تعطیلی چند ساعته معدن طلای قروه گفت: در حوزه معادن باید عدالت اجتماعی رعایت شود و در این زمینه قانون معادن نیازمند اصلاح و بازنگری است.

به گفته او همه معادن باید هوشمند اداره شوند و میزان تولید، فروش، برداشت، حق مردم و دولت مشخص باشد و همه جوانب را در نظر بگیرند.

اوسطی به سفر رئیس مجلس به معدن طلا اشاره کرد و افزود: در بازدیدی که رئیس مجلس از معدن طلای قروه داشت یک درصد تولید معدن طلا احیا شد و باید این مهم برای سایر واحدهای تولیدی هم محقق شود.

او با بیان اینکه 15 درصد حقوق دولتی معادن توسط سازمان برنامه و بودجه به صورت کامل به منطقه باگردانده نمی شود، تصریح کرد: در قانون برنامه و بودجه در نظر گرفته شد که این 15 درصد کامل به استان های مرتبط برسد اما مورد تصویب قرار نگرفت.

اوسطی اما یک درصد حق تولید را مختص به مناطق دانست و گفت: یک درصد تولید اما به صورت کامل اختصاص می یابد به مناطق منتهی در قانون عنوان شده که استانی است و باید در اقدام نخست تلاش شود که این یک درصد به شهرستان بازگردد.

او در ادامه با اشاره به اجرای مسئولیت های اجتماعی توسط معادن و کارخانجات فعال، عنوان کرد: در تمامی استان های کشور معادن و واحدهای تولیدی فعال مسئولیت های اجتماعی خود را به درستی انجام می دهند و حتی صندوق خیریه برای این مسئله دارند لذا معدن طلای قروه هم یا باید مسئولیت اجتماعی خود را بپذیرد یا تعطیل کند وقتی سود معدن به مناطق و مردم نرسد فایده ندارد کار کردن.

مطابق سخنان اوسطی در زمینه مسئولیت های اجتماعی از گذشته پیگیری نشده و کسی هم مطالبه گر حق مردم نبوده و حالا باید شرایط اجرای این مسئله مهم فراهم شود.

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص آلودگی های زیست محیطی هم تأکید بر شفاف سازی کرد و گفت که از این نظر باید نظارتی ویژه صورت گیرد.

براساس سخنان پرویز اوسطی برای جلوگیری از خام فورشی طلا باید زنجیره ارزش طلا در منطقه راه اندازی شود که هم اشتغال به همراه دارد و هم صنایع تبدیلی را خواهد داشت.

او با انتقاد از مصاحبه مدیرکل صمت کردستان، عنوان کرد: کار نمایشی در پروژه هایی که با منافع مردم ارتباط دارد پاسخ نمی دهد و باید از این بابت مراقب بود.

اوسطی خواستار تشکیل کارگروه صنعت و معدن با تأکید بر پیگیری مشکلات شهرستان شد.

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 734004 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟