برگزاری هجدهمین یادواره شمس قریشی در سنندج

به گزارش خبرنگار رکنا از سنندج، مردم این دیار خوب او را می‌شناسند و چنان علاقه‌ای به او دارند که خواندن اشعارش را باعث تبرک خانه و برکت در روزی خود می‌دانند

پیرمرد مؤمنی که سراسر عمر خود را با تقوا و پاکی در تعلیم قرآن به مردم گذراند، "مرحوم سید بهاءالدین شمس قریشی ملقب به شمس الاشراف سنندج" با خلق آثاری، چون 'مولود نامه'، 'معراج نامه'، 'شمس العقاید' به زبان کردی) و 'اشعاری نغز و ادیبانه به زبان فارسی، کردی و عربی'، محافل دینی مردم این دیار را رنگ و بویی نورانی بخشیده است.

مولود نامه خوانان و مدیحه سرایان اشعار او را در میان نوای پرخروش دف‌ها زیبا و آراسته می‌سرایند، مردم این دیار جشن‌های دینی و معنوی خود را با کلام او زینت می‌بخشند. 

وی مولود نامه را در سال‌های قریب ۱۳۵۰ هجری قمری به رشته نظم درآورد.

هر ساله مردم هنردوست کردستان همزمان با اغاز ربیع الاول و ماه مولود در برنامه‌های مختلف ضمن اجرای مولودی خوانی، یاد این شاعر اهل بیت را گرامی می‌دارند.

آن بزرگوار در محله سرده پاوه در سال ۱۲۹۳ قمری در خانواده اهل عرفان و علم دین دیده به جهان گشود، پدرش سید محمد بن سید مطلب قریشی بود که تبار آن‌ها به سید محمود اصفهانی می‌رسد.

اجداد و خانواده سید بهاءالدین همه دارای کمالات علمی و دینی و سلوک عرفانی بوده‌اند و پدرش از شاگردان طریقه نقشبندیه و از مریدان شیخ عمر ضیاءالدین نقشبندی و سراج الدین بوده است.

سید بهاءالدین علوم مقدماتی و مکتبی آن زمان را نزد پدر و عمویش در پاوه خوانده و بعد از آن به حجره‌های دینی کردستان عراق برای تحصیل هجرت نموده و بعد از آن به پاوه برگشت و بعد از مدتی به دعوت علمای کردستان به سنندج رفته و مشغو ل تحصیل و همزمان تدریس در مسجد دارالاحسان شده و در سنندج ماندگار می‌شود.

وی امام جماعت و خطیب و مدرس مسجد هژاره سنندج و نزدیک ۵۰ سال مفتی سنندج و بوده است و در سال ۱۳۶۵قمری در سن ۷۲ سالگی رحلت و در سنندج به خاک سپرده می‌شود.

او ملقب به قریشی بوده، چون سید و از اولاد امام موسی کاظم (ع) است.

امروز هجدهمین یادواره وی در سنندج برگزار شد.

در این مراسم که با حضور نماینده، ولی فقیه و مسئولان استان در ورزشگاه شهید کاظمی سنندج برگزار شد گروه‌های برتر مداحی استان کردستان شرکت داشتند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان گفت: به دلیل بیماری کرونا هجدهمین یادواره عارف نامی کرد، خالق مولودنامه و معراجنامه مرحوم سید بهاءالدین شمس‌قریشی امسال در فضای باز و در جوار مزار آن مرحوم برگزار شد.

مین مرادی با اشاره به هفته‌ی وحدت افزود: کردستان مهد وحدت و همدلی در کشور است و مردم این استان از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در تمامی عرصه‌ها حضور حماسی در صحنه داشته‌اند و به الگوی عینی برای کشور تبدیل شده است و امروز هم اقشار مختلف مردم و دوستداران خاندان نبوت با حضور پرشور خود در این مراسم نشان دادند که حب پیامبر و اهل بیت ایشان در دلهایشان جاری و ساری است.

وی یکی از برنامه‌های شاخص در ایام هفته وحدت طی یک دهه اخیر را برگزاری یادواره عارف نامی کرد، مرحوم سیدبهاءالدین شمس‌قریشی عنوان کرد.

 

عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 732086 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟