سرعین منطقه ویژه گردشگری ندارد!

به گزارش خبرگزاری رکنا در سرعین ؛ اکثریت ایرانیان استان اردبیل را با چند شخصیت و مکان می شناسند که مهمترین موارد قله سبلان ،آبهای گرم معدنی ،علی دایی ،بقعه شیخ صفی الدین ،حسین رضا زاده... و بالاخره با نام سرعین که نگین درخشان شمالغرب کشور به حساب می آید و در چند سال اخیر هم شهرهایی هم توانسته اند برای رقابت با این شهر برنامه ریزی داشته باشند ولی بدون شک نام سرعین عاملی است که ایرانیان را مجبور به سفر به این سرزمین می کند.

قطع به یقین سرعین را با نام سفر و گردشگری می شناسند و هیچ کس یا شخصی نیست که سر از سفر و گردشگری در بیاورد ولی نام سرعین را نشنیده باشد .

در چند سال اخیر دو واژه منطقه آزاد و منطقه ویژه بارها شنیده شده که اتفاقا با نام سرعین شروع شد و تا امروز هم خبری از این مهم به گوش نمی رسد یا اگر هم اسمی پیش بیاید به نام سرعین شروع شده و به کام شهرستان هایی چون بیله سوار و نمین بوده است .

شهرهایی چون سرعین که از لحاظ جغرافیای سیاسی و اجتماعی تفاوت زیادی با دیگر شهرستان ها دارد نیازمند حمایت های مادی و معنوی دولت و مجلس است ،حمایت هایی چون وضع قوانین خاص و ویژه منطقه که در جاهای دیگر قابلیت اجرایی نداشته باشد و مختص سرعین و دیگر شهرهایی چون سرعین .

در سال ۸۴ قانونی با نام منطقه ویژه گردشگری توسط هئیت وزیران ابلاغ شده که اگر دولت یا خود یا در صورتی که سرمایه گذاری احساس می کند که می تواند منطقه ای را در سطح بین المللی ،مللی و حتی استانی ایجاد کند که از نحوه اداره تا سرمایه گذاری و واگذاری زمین های داخل منطقه ویژه به دیگران برنامه ای داشته باشد با حمایت های مستقیم دولت ایجاد شود ولی تا به امروز حتی یک مورد در این منطقه گردشگری ایجاد نشده است .

این چند معنی دارد ،اول اینکه مسئولین استانی و شهرستانی هیچ خبری از این قانون که شرایط سرمایه گذاری را تسهیل می دهد ندارند

دوم اینکه برنامه ای برای اجرای پروژه های رفاهی در قالب طرح جامع گردشگری در قالب منطقه ویژه در شهرستان سرعین نبوده است

سوم اینکه هیچ زمینی با شرایط احداث منطقه ویژه در اختیار دولت نیست که امیدواریم این حالت بیشتر از بقیه موارد دیگر بود .

در روزهای آینده با حضور رییس محترم جمهور   حجت الاسلام رئیسی در استان اردبیل فرصت خوبی که از ایشان درخواست خارج از عرف منطقه ویژه گردشگری یا فرمانداری ویژه را بکنیم چرا که بعضی از قوانین دست و پا گیر یا حداقل عدم همسانی قدرت مدیران شهرستان با استان این امکان را برای این شهرستان فراهم نمی کند که بتواند مدیریتی واحد را داشته باشد .

با زبان ساده بگوییم وجود فرمانداری ویژه یا منطقه آزاد گردشگری یا مصوبه هییت وزیران برای سرعین راه را خیلی بیشتر از آنچه تصور می شود هموار خواهد نمود.

بدون شک در ابتدا با بندهای قانونی و حرف های منفی حتما با این طرح مقابله می کنند ولی با کمی اصرار و تشریح موارد و مشکلات کوچک و بزرگ از حمل و نقل جاده ای و ریلی تا تصمیمات جداگانه سیستمی و تفکرات نابجا را بگیرند .

در پایان اضافه میکنم مناطقی چون سرعین که توان اشتغال زایی چشم گیری را دارد می تواند منبع درآمد هم برای دولت باشد و هم برای مردم حیف است که نگاه متفاوت نباشد و حیف تر از این نوش دارو بودن یک مصوبه و نگاه نکردن به قوانین دست و پا گیری که می شود با یک اغماض کوچک کاری کرد کارستان و نمایندگان مجلس نیز همراه با مردم باشند کار سریع تر انجام می گیرد .

کار ما گفتن بود و حال نتیجه دهد یا ندهد ،ما با حوصله ایم....

#یادداشت_امین_مولاخواه

امین مولاخواه

 

کدخبر: 731309 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟