موردی از ابتلای حیات وحش استان اردبیل به طاعون مشاهده نشد

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل؛ سعید شهند با اشاره به بازدید میدانی و بررسی وضعیت منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال افزود: با توجه به پایش‌های صورت گرفته، تا کنون موردی از ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه (PPR) در استان اردبیل مشاهده یا گزارش نشده است.

وی اظهار کرد: با وجود این رصد حیات وحش استان اردبیل در خصوص مشاهده علایم این بیماری به‌صورت مستمر و روزانه از سوی محیط‌بانان و کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست انجام می‌شود.

انجام اقدام‌های پیشگیرانه در مورد شیوع بیماری طاعون در بین حیات وحش 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اقدام‌های پیشگیرانه در مورد شیوع بیماری طاعون در بین حیات وحش این استان را یادآور شد و اضافه کرد: بر اساس توصیه‌های به‌عمل آمده، گشت و پایش در مناطق تحت مدیریت با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت و هرگونه مورد مشکوک بلافاصله به مسئولان دامپزشکی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

روز‌های گذشته مواردی از ابتلا و تلفات طاعون در بین حیات وحش منطقه طالقان، از توابع استان البرز مشاهده و گزارش شده بود.

بیماری طاعون حیوانات که با عنوان طاعون بزی نیز شناخته می‌شود، نوعی بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا است که بیشتر نشخوارکنندگان کوچک و شتر‌ها را درگیر می‌کند.

علائم طاعون حیوانی شامل تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس است که گاه منجر به تلفات و مرگ نیز می‌گردد، اما جزو بیماری‌های مشترک به شمار نمی‌آید و قابل سرایت به انسان نیست.

۴۷ گونه پستاندار، ۲۵۰ گونه پرنده، ۲۹ گونه خزنده، هشت گونه دوزیست و ۱۹ گونه ماهی تاکنون در ذیل جمعیت حیات وحش استان اردبیل شناسایی شده است.

 

کدخبر: 729880 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟