شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در 4 استان / کشف 26 لاشه حیات وحش

طاعون نشخوارکنندگان کوچک / در یک هفته گذشته شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در برخی استان های کشور منجر به بروز تلفات در میان حیات وحش شده است. طاعون نشخوارکنندگان کوچک همچنین تلفاتی را در میان دام های اهلی دامداران در نقاط مختلف ایران به همراه داشته است. در میان حیات وحش، گونه هایی مانند کَل، بز، قوچ و میش به طاعون نشخوارکنندگان کوچک مبتلا می شوند. تا کنون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در چهار استان ایران مشاهده شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شهاب الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست درباره آخرین وضعیت تلفات حیات وحش بر اثر ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک به خبرنگار رکنا گفت: تا کنون لاشه 26 راس قوچ، میش، کَل و بز در استان های خراسان شمالی، البرز و مازندران مشاهده شده که البته مشخص نیست همه آنها به طاعون نشخوارکنندگان کوچک مبتلا بوده باشند و سازمان دامپزشکی باید تست های لازم را انجام دهد، اما احتمالا بخش زیادی از این حیوانات بر اثر ابتلا به طاعون تلف شده اند.

وی با بیان این که هم اکنون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در چهار استان کشور شیوع پیدا کرده است، اظهار داشت: علاوه بر استان های خراسان شمالی، البرز و مازندران که تلفات حیات وحش در آنها مشاهده شده است، احتمالا استان قزوین نیز که زیستگاه های آن محل تلاقی زیادی با زیستگاه های استان البرز و چراگاه های دام های اهلی دارد، درگیر این بیماری است.

این مقام ارشد سازمان محیط زیست، خراسان شمالی را بیشترین استان درگیر با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک دانست و تاکید کرد: با توجه به این که چراگاه های دام های اهلی در این استان با محل عبور حیات وحش نقاط تلاقی زیادی دارد و سطح پوشش واکسیناسیون دام های اهلی خراسان شمالی نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارد، متاسفانه حیات وحش در خراسان شمالی بیش از سایر استان ها درگیر این بیماری شده است.

مدیرکل دفتر حیات وحش ادامه داد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک عمدتا از دام های اهلی به حیات وحش منتقل می شود و در این دوره از شیوع این بیماری نیز شاهد آن بودیم که ابتدا دام های اهلی در منطقه طالقان استان البرز به این بیماری مبتلا شدند و بعد حیات وحش این بیماری را گرفتند.

منتظمی پوشش وسیع واکسیناسیون دام های اهلی علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک را مهمترین راهکار مقابله با این بیماری توصیف کرد و اظهار داشت: اگر دامداران نگران ابتلای دام های خود به طاعون هستند، باید هرچه سریع تر با همکاری سازمان دامپزشکی نسبت به واکسینه کردن دام های خود اقدام کنند.

وی در پایان تصریح کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به هیچ وجه از حیوان به انسان منتقل نمی شود و انسان ها حتی با خوردن گوشت حیات وحش یا دام های اهلی مبتلا به این بیماری، به طاعون دچار نخواهد شد.

کدخبر: 729212 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟