برداشت طلای سفید از مزارع منطقه مغان

به گزارش خبرگزاری رکنا در اردبیل،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از کشت پنبه در ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه مغان خبر داد و گفت: امسال سطح زیر کشت پنبه در استان بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

احمد شهریار اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال بیش از ۶۰ هزار تن محصول پنبه از سطح مزارع منطقه مغان برداشت شود.

وی با اشاره به کشت ارقام مای، لودوز و لیدر پنبه در منطقه مغان، وضعیت مزارع پنبه این استان مطلوب ارزیابی و بیان کرد: با تولید این میزان محصول، هشت کارخانه پنبه پاک کنی موجود در منطقه فعال شده و در حال خرید محصول هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: برداشت این محصول بسته به شرایط آب و هوایی تا سه ماه آینده ادامه خواهد داشت.

وی همچنین روند کشت پنبه مطابق با آب و هوای منطقه و نیز استفاده از ارقام بذری پربازده در منطقه مغان را رو به رشد عنوان کرد و افزود: قیمت خرید محصول پنبه مطلوب بوده و کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی و شرکت‌های ریسندگی به طور مستقیم محصول کشاورزان را خریداری می‌کنند.

شهریار، قیمت کنونی خرید هر کیلوگرم محصول وش پنبه را بسته به کیفیت محصول ۲۲۰ تا ۲۷۰ هزار ریال اعلام و اضافه کرد: محصول نهایی وش پنبه تحویل شده به کارخانه‌های پنبه پاک کنی منطقه مغان پس فرایند صنعتی، به دو شکل پنبه محلوج و دانه پنبه به کارخانه‌های نساجی و روغن کشی تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت کشت محصول پنبه در صنعت، اشتغال و به خصوص تناوب کشت با غلات افزود: پنبه تولید شده در منطقه مغان رتبه نخست کیفیت محصول را در کل کشور دارد و کارخانه‌های داخلی رغبت زیادی برای خرید پنبه محلوج منطقه مغان دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تعداد زارعان پنبه کار استان اردبیل را ۷۵۰ نفر و میانگین تولید پنبه در هر هکتار از اراضی مغان را حدود چهار تن اعلام و با پیش بینی افزایش میزان کشت در سال زراعی پیش رو، خواستار بیمه مزارع و محصول کشت شده پنبه توسط زارعان و بهره‌برداران در سال زراعی آینده شد.

 

کدخبر: 728508 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟